Hej!

Jag har en balkong som är i dåligt skick. På undersidan har betongen börjat lossna och på dessa ställen har rostiga armeringsjärn kommit fram.


Hur ska jag åtgärda skadorna på bästa sätt? Jag tar tacksamt emot tips om arbetsmetodik, materialval, etc.

Tack på förhand!
 
Hmmm... Ingen som har något uppslag? Snälla...
 
En tidigare tråd, http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40752  visserligen handlar den om ett innertak men ett svar handlar om något som heter undergjutningsbruk. Googla på det och se om det kan vara något för dig ;)

Men om armeringsjärnen börjar titta fram kanske det är läge att göra en ny balkong :-/
Vet du hur det ser ut inne vid väggen t ex?
 
Har precis renoverat både ovan- och undersida. Har bruket fallit ner under bör du nog ta en koll på det bärande godset. Precis som morsan skrev tidigare, är armeringen sönderrostad så är det nästan lika bra att bila ner betongen och gjuta en ny platta, det går att rädda punktvis genom behandling.

Det enda som funkar att renovera med är Sikas produkter, långt ifrån billigt men samtidigt så sitter det kvar ett bra tag.
 
Hej

Jag har liknande skador på en balkong jag skall laga. I mitt fall är det armeringsjärn som legat nära betongens yta och börjat rosta. Balkongen på mitt hus är forfarande i bra skick och skadorna inte så stora att de påverkar hållfastheten. Jag håller på att ta bort lös betong och borsta bort rost från armeringsjärnen. Sedan skall jag lägga på en vidhäftningsförbättrare som dessutom rostskyddar armeringsjärnen. Sist blir det lagningsbruk avsett för denna typ av reparationer. Produkter för detta finns från maxit, sika och ardex, kolla deras webbplatser.

MVH

PjS
 
PjS skrev:
Hej

Jag har liknande skador på en balkong jag skall laga. I mitt fall är det armeringsjärn som legat nära betongens yta och börjat rosta. Balkongen på mitt hus är forfarande i bra skick och skadorna inte så stora att de påverkar hållfastheten. Jag håller på att ta bort lös betong och borsta bort rost från armeringsjärnen. Sedan skall jag lägga på en vidhäftningsförbättrare som dessutom rostskyddar armeringsjärnen. Sist blir det lagningsbruk avsett för denna typ av reparationer. Produkter för detta finns från maxit, sika och ardex, kolla deras webbplatser.

MVH

PjS
Tack för ett kanonbra svar!

Dock uppstår alltid föjdfrågor när kunskapen ökar:

Ska man rostskyddsbehandla rostiga armeringsjärn som kommit fram där betongen lossnat? Jag har funderat på att först stryka på "rust eater" och därefter måla rostskyddsfärg.

Exakt vilka betongprodukter är lämpliga att laga undersidan på balkongen med? det här med betongprodukter är en riktig djungel... minst sagt...




 
Jag skulle inte tro att du behöver använda rusteater på armeringsjärnen så viktigt är det inte att få bort all rost, järnen är ju ofta lite rostiga redan då man köper dem. Dessutom tror jag inte att rusteatern är så bra för betongen den är (tror jag ) baserad på någon syra vilket skulle kunna skada betongen på sikt.

Jag har köpt en produkt som heter Betoheft från Maxit, den använder jag för rostskydd och vidhäftning. Som reparationsbruk använder jag Ardex EB2 mix. Jag hade egentligen velat få tag på ett lagningsbruk som heter REP 45 från Maxit men det fanns inte att köpa här, det skall vara tixotropt och fiberförstärkt vilket borde passa bra om man skall lägga på underifrån.

/ PjS
 
Vi renoverade vår balkong för ca 8 år sedan. Den var i dåligt skick från när huset byggdes. Sprickor, gropar, defekter och mossa på överdel och även en hel del på undersidan. Först högg vi fritt i sprickorna undertill så att armeringen blev synlig, rejält rostig. Vi hyrde blästringsutrusning en dag och blåste av så att metallen blev fri från rost. Även järnräcket blästrades. Rostskyddsfärg på all metall.

Sedan lagade vi med reparationsbetong, jag tror det hette "Betoheft", nästan som klister i flera omgångar. Dyrt var det också. Plattan ovanpå släppte helt vid bilning med Hiltimaskin och en helt ny platta med bra lutning gjöts, vi höjde även tröskeln på balkongdörren.

Faktum är att efter 8 år är jag fortfarande mkt nöjd med resultatet. På undersidan är balkongen helt intakt utan sprickor (vitmålad). På ovansidan börjar den bli lite "ärrad" och grovkornig på den del som är utanför tak men jag tror (hoppas) den håller många år till.

Vi hade inte blästrat förut och jag rekommenderar inte att göra det själv om man inte är van. Det gick det åt fruktansvärt mkt blästersand och detta gjorde att de offerter från proffs som jag kollat med hade blivit lika i pris! (obs att detta var -98)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.