Jag hade tänkt göra en fondvägg av typ råspont i ett gavelrum. Har hört att det ska finnas något annat än råspont som är mer lämpligt?
Inte riktigt så "rått" i strukturen och tunnare bräder så det inte bygger så mycket. Förmogligen något mindre fuktkvot också.. Någon som har någon aning om vad jag menar? Och var man kan köpa det? Jättetacksam för svar!

Även tipps o råd ang saker att tänka på när man ska göra en sådan här fondvägg mottages tacksamt! Har sökt på ämnet men kanske valt fel sökord för jag har inte fått upp så mycket.
 
Totte_S
Du kan börja med att höra hos Beijer. I Kalmar har man det som lagervara. Det är då i dimensionerna 15*120 och 15*145, tyvärr dyrt i små kvantiteter, över 20 kr lpm, så även om du skall ha ett mindre parti så tipsar jag dig att höra med en säljare om ett bättre pris. Det är rent ocker....
Men som du säger är den trevligare än den råspont man brukar lägga som undertak, framförallt jämnare i kvaliten. Du kommer att få torkspringor på ett par mm, (om du inte uttryckligen ser till att få det ordentligt nertorkat innan, eller lagrar det inomhus länge...) så det är starkt rekommenderat att du målar i alla fall not och spont innan du spikar. Går lätt om du lägger all panel i en trave och målar alla (flera) sidorna samtidigt

Beroende på vad du har att spika i bakom så är ett het tips att se till att köpa/låna/hyra en spikpistol i lämplig storlek. Det är astråkigt att spika för hand men ett rent nöje med picka.

Vi har det i mängder i huset, och ett smidigt sätt att måla det är med fasadlasyr. Vi använder oss av Alcros utomhuslasyr som heter "Timmer" (tidigare Fasadlsasyr V) Den är vattenburen och lättjobbad.
 
TUSEN TACK för ditt svar!!! Tja, 20 kr var ju lite saftigt med tanke på att vanlig råspont ligger på 5.. Men man kan ju höra sig för..

Ska kanske köra ett varv o se vad de har hos de olika ställena. Kanske kan det vara idé med ren råspont ändå.. Lite sprickor är ju ganska snyggt, men det får inte bli för mycket.. Hmm.. o så är det det där med kvalitén..

Att måla dem travade var ett lysande tipps!!! Tack för det! :)

Ang spikpistol.. Väggen är någon slags ganska hård typ träskiva så jag funderade på om man inte skulle kunna använda skruvdragare - av bekvämlighetsskäl.. :rolleyes:
Men jag anatar att det blir snyggare med spik? O i så fall låter ju en spikpistol som en vettig investering (funderar på att sätta upp sån här vägg på fler ställen ifall det blir bra).

Fasadlasyr? Hur blir det då? Är det heltäckande men man ser träets struktur igenom?
Lasyr låter för mig genomskinligt men jag tänker kanske fel?

Hur som hellst, tusen tack för ditt svar!! :)
 
Slätspont är du nog ute efter. Oftast gjord av gran. Har själv sådant i källaren i dimension 13x118. Var inte särskilt dyrt vad jag minns.
 
Totte_S
Johan Gunverth skrev:
Slätspont är du nog ute efter. Oftast gjord av gran.
Fast det är ju en avsevärd skillnad på en sågad och en hylad yta, där jag stött på slätspont så har den varit hyvlad, fast jag vet också att det finns alldeles för många olika lokala benämningar på samma sorters panel, så man kallar säkert det jag har för slätspont på vissa ställen.

tralopp skrev:
Fasadlasyr? Hur blir det då? Är det heltäckande men man ser träets struktur igenom?
Lasyr låter för mig genomskinligt men jag tänker kanske fel?
Det fina med lasyren är att det täcker mer och mer beroende på hur många lager du stryker. Och, ja, visst ser du träets struktur, det är det som är grejen. Ångrar man sig är det bara att täckmåla över. Jag har heller inte haft några problem med att kvistar lyst igenom, sannolikt beroende på att det är en utomhusfärg som innehåller nåt som hindrar kådgenomslag. Gäller vit lasyr efter 7 år. (Andra snickerier som jag missade att shellacka har kådgenomslag)
 
Min svåger spikade Byggmax billigaste furugolv som väggpanel.Det blev enligt min mening mycket snyggt. Det är hyfsat torrt, hyvlat och relativt billigt, f.n. ca 11 spänn metern eller en hundring kvadraten
 
Totte_S skrev:
Det fina med lasyren är att det täcker mer och mer beroende på hur många lager du stryker. Och, ja, visst ser du träets struktur, det är det som är grejen. Ångrar man sig är det bara att täckmåla över. Jag har heller inte haft några problem med att kvistar lyst igenom, sannolikt beroende på att det är en utomhusfärg som innehåller nåt som hindrar kådgenomslag. Gäller vit lasyr efter 7 år. (Andra snickerier som jag missade att shellacka har kådgenomslag)
Det låter ju bra! Och eftersom det är en vattenbaserad färg slipper jag kanske att det lucktar så mycket?
Målade lister en nyår o hade sprängande huvudvärk i flera dagar..
Sen har jag tänkt kvistlacka ändå då det inte rör sig om några större mängder trä. För säkerhets skull liksom.

Har nu varit o köpt råspont för 4.90 löpmetern, den är ganska fin o fanns i längder om 3.3 på Cheapy.
På Woddy hittade jag den panel jag sökte, tror de kallade den "brädvägg". JÄTTESNYGG men FY vad dyr! 20 kr löpmetern. Så eftersom jag inte är proffs tycker jag att jag har råd att "leka med" en vägg runt 200 kr men inte för det fyrdubbla..
Var på byggmax också men deras råspont längder var så långa att jag inte fick plats med dem i hästsläpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.