Ströläkt lagt på cc 60cm. Bärläkt ska sedan ligga på cc 40cm, bortsett från nedersta raden som ska va cc 39cm. På baksidan har taket två utbyggnader som är olika långt utbyggda.

Så när jag börjar lägga bärläkt så kommer jag inte mötas på samma ställe i mitten av taket. Läkten kommer ligga försjutna och pannprofilerna kommer ju då också bli förskjutna och inte passa.

Det är indelat i tre sektioner kan man säga: Utbyggnad 1 och 2, samt en mittendel.

Hur ska man få ihop dessa med läkt så att pannprofilerna sen passar ihop och ser ut som ett enhetligt tak?


En liten grovskiss för att förtydliga:

46489532.jpg
 
Kan du inte utgå från mitten (alltså där taket är som kortast) och sedan läkta uppåt och nedåt ?

De första/sista kommer ju inte få cc4o - men så blir det ju .. .

/K
 
Vad hade du för tak tidigare, var det pannor och hur stämde det?
Om du utgår från mittsektionen som klaskarlsson föreslår, hur mycket fel hamnar du då nere vid takfoten till höger och vänster?
 
Ja jag får börja från mitten och lösa problemet där nere sedan helt enkelt.. Får återkomma imorgon när jag kollat på plats utefter den lösningen.
 
Var på besök hos min plåtis idag och tog upp detta problem. Enligt honom går det att ställa om maskinen och göra pannorna kortare eller längre.
Du kan då börjar läkta enl. förslag ovan och använda standardlängd därifrån och uppåt. På sidorna kan du då måttbeställa andra längder på pannan. Tror inte det kommer att synas nerifrån om det inte avviker allt för mycket på pannlängden. Problemet kan möjligen vara att inte alla plåtisar kan eller vill ställa om maskinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.