Det är bara ca 3-4 meter som ska dras i slang/rör och det blev en slang 32 med en stor radie i svängen. Gick inte att få i större i väggen. Går det så går det ;)

I övrigt får man i högtalarkablar till två högtalare i en 20-slang?
 
Niteowl skrev:
Det är bara ca 3-4 meter som ska dras i slang/rör och det blev en slang 32 med en stor radie i svängen. Gick inte att få i större i väggen. Går det så går det ;)

I övrigt får man i högtalarkablar till två högtalare i en 20-slang?
- Är du normal lyssnare? > ja
- Är du HiFi-nörd? > nej, då duger inte ens 110mm avloppsrör i väggarna.
 
Jag är nog snäppet under normal lyssnare tom ;)
 
Vi har precis byggt in ett 70 mm rör med två böjar som tittar fram för att enkelt få plats med:
1 strömsladd till tvn, 2 hdmi-kablar (från Canal Digital-box och PS3), 2 sladdar till Nintendo Wii.
 
När jag byggde biorummet så reglade jag upp med 45mm stålreglar, isolering och dubbelgips runt tre väggar. Där fick det precis plats en 40mm-slang för hdmi och en till för högtalarkablarna ( ve och fasa - alla ljudkanaler i samma slang :D ). Fick fräsa ur stålreglarna med en 42-borr, blev inte så mycket kvar av regeln sen...

För ett snyggt avslut så fick en apparatdosa modifieras för 40mm-slanganslutning och sen avslut med ett "näslock" för nätverksuttag, en ide jag stal från minhembio-forumet. Jag har 15 meter hdmi-kabel i väggen och det funkar. Jag räknar med att kunna lägga in fler kablar i slangen vid behov. Har man väl fått ur kontakterna så har man gott om plats för att dra en ny kabel bredvid befintlig.

Kan påminna om ett test som Råd&Rön (har jag för mig) gjorde på hdmi-kabel. De fann ingen skillnad i överföringskapacitet på den billigaste (från typ en stor bildelsleverantör för x antal tior) och den dyraste (från typ fina hi-fidelity-butiken för x antal tusenlappar).
 
HDMi är ju en digitalstandard så antingen går signalen fram utan fel eller så gör den det inte. Så länge den går fram felfritt (vilket den gör med alla kablar) så funkar det lika bra. Samma sak gäller optiska ljudkablar
 
mats_o skrev:
HDMi är ju en digitalstandard så antingen går signalen fram utan fel eller så gör den det inte. Så länge den går fram felfritt (vilket den gör med alla kablar) så funkar det lika bra. Samma sak gäller optiska ljudkablar
Inget nytt där, att HDMI kablar upp till några meter funkar perfekt vare sig det är Biltema eller high-end visste vi väl redan. Intressantare vore det att få en liknande test fast då kanske på 10-15m kablar.
 
Falcen skrev:
Inget nytt där, att HDMI kablar upp till några meter funkar perfekt vare sig det är Biltema eller high-end visste vi väl redan. Intressantare vore det att få en liknande test fast då kanske på 10-15m kablar.
25meter fungerar utmärkt i eget test.
http://www.deltaco.se/article.aspx?ItemID=HDMI-108Y

Kostar ett par hundra på rätt ställen.
 
Johan Gunverth skrev:
25meter fungerar utmärkt i eget test.
[länk]

Kostar ett par hundra på rätt ställen.
Kan säga att bara för att denna fungerar i din installation gör inte att det fungerar hos andra, jag har märkt att det beror på vad det är för källa (fabrikat av dvd, bluray, tv spel etc) och även på mottagarsidan(TV, projj etc).

Har kunder som har dragit billiga 10m, 15m och 20m kablar och sedan ringer och säger att det inte fungerar. En viktig sak också att tänka på att det kan fungera klockrent i lägre upplösningar typ 720P men vad händer när man uppgraderar till 1080P ?
 
Jef skrev:
Kan säga att bara för att denna fungerar i din installation gör inte att det fungerar hos andra, jag har märkt att det beror på vad det är för källa (fabrikat av dvd, bluray, tv spel etc) och även på mottagarsidan(TV, projj etc).

Har kunder som har dragit billiga 10m, 15m och 20m kablar och sedan ringer och säger att det inte fungerar. En viktig sak också att tänka på att det kan fungera klockrent i lägre upplösningar typ 720P men vad händer när man uppgraderar till 1080P ?
Jo. det stämmer. Externa störkällor är värsta problemet och även produkternas prestanda mot olika interface.
Det var faktiskt med 1080P det testades, men det var med professionell utrustning (BlackMagic).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.