Har köpt en laminatbänkskiva ala Ikea. Hur kapar jag den utan att få "flisig" kant där jag kapar skivan?
tips/trix?
/
M
 
Det finns 2 varianter.
Tejpa där du skall kapa skivan och såga mitt i tejpen eller såga från undersidan.
Eller gör bägge. Detta brukar minska flisning.
Ju mer fintandad och vass såg du har desto finare snitt.
Dessutom bra om sågen har hög periferihastighet. (stor diameter och/eller högt varvtal)
 
Köp en Festool sänksåg, den är värd priset! :)
 
  • Gilla
JayJay*
  • Laddar…
Tänk även på att du ska såga precis så djupt som brädan är tjock. Alltså så att du precis kommer igenom med klingan. Annars flisar det. Lycka till!
 
Själv har jag tagit fram den fina fogsvansen och sågat uppifrån med lugna tag neråt alla de gånger jag sågat i laminat. Funkar kanonbra men inge kul att man inte får köpa fina maskinen.
 
Jag köpte en fin-tandad klinga till cirkelsågen o sågade från undersidan. Blev kanonfint. Har en L-formad bänkskiva i köket så skulle få de två delarna av L-et att passa ihop. Använd en rak planka/linjal som anhåll. Gör sågningen i ett svep utan att stanna upp maskinen för att titta hur sträckan du just sågade blev.

Mvh
 
Eller om man är osäker, låter man ett snickeri kapa, då kan de också kanta den där den är kapad.
 
Guldläge att ta pengar från maskin-kontot åh handla sig en sänksåg! ;)
 
  • Haha
GubbenH
  • Laddar…
återgår till min gamla tråd. Om jag förstått det rätt..om jag kör med cirkelsåg bör jag såga från undersidan och precis så tjock som skivan är?! Om jag kör med sänkså¨g kör man från ovansidan då eller är det undersidan som gäller där med?
//
M
 
Med sänksåg ska du lägga skenan på den del som du avser att använda.

Logiskt sett så borde det även med sänksåg bli bättre om du sågar underifrån men jag har sågat uppifrån ett antal gånger och fått fullt godkända resultat.

EDIT:
Använd de tips du fått tidigare:
- Vass klinga
- Precist djup
- Skenan på rätt sida
 
Redigerat:
Sågar alltid uppifrån och det fläker aldrig när jag kör med sänksågen...
 
har du festool eller makitan?:D
/
M
 
Han har en Festool.
 
vojma skrev:
Han har en Festool.
Två, men annars var det rätt... ;) d^_^b
 
  • Haha
GubbenH
  • Laddar…
OK - då måste jag uppdatera mitt kartotek. ;) Är det två 55:surprised:r eller en 55:a och en 75:a?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.