Har en Keddy 210.
Tycker att den ger dåligt med värme. Kan elda från 17-22 utan att det blir jättevarmt i rummet.
Har jag luft tillförseln på max så brinner det bra. Stänger jag ner dem så tjuter/visslar det ordentligt. Kan det vara för lite luft in? För mycket/lite drag i skorstenen?
 
Har själv en keddy sen länge, ett varmluftsgaller är inmurat ca 70 cm ovan insatsen och när jag eldat en stund så får jag sådan fart på varmluften att den nästan blåser ut lågan på ett ljus om det hålls framför. Har du tillräckligt med plats för bra luftflöde runt insatsen?

Visslandet var inte roligt, antar att du har väldigt bra drag i skorstenen.
 
Jag har ett varmluftsgaller som sitter c:a 40 cm ovanför insatsen.

Hur mycket plats ska jag ha runt insatsen?
Har haft kamin/skorstensföretag till att mäta och bestämma att det skulle vara denna modellen och dem har även installerat den.

Kan en huv minska draget? Måste ju kylas ner fortade om det är förmycket drag.

5400_102387359773763_100000074975612_67531_1094926_n.jpg
 
Redigerat:
Snyggt! Ser ut ungefär som hos mig, funktionsmässigt är enda synliga skillnaden är att min spisöppning är högre så jag har en luftspalt på 7 cm under och 8 cm över insatsen
 
Har fått ved från en kollega idag som är riktigt riktigt torr. Om inte min nu skulle varit det.
Han eldar med 4-5 stora vedträ per kväll och får riktigt varmt. Har eldat i 2 timmar nu men det blir ändå inte riktigt varmt.

Jag kan lätt hålla händerna nära glaset utan att jag bränner mig. Märkligt.
 
Har också en Keddy som jag eldad i ca 10 år nu och det funkar perfekt, blir rejält varmt när man eldat ett tag.

Även jag har ett ventilgaller ca 40cm ovanför och jag tror det är en fördel att det är gott om plats runt skorstenspipan ovanför kassetten.

Om man monterat keddyn i en öppen spis tror jag även att det är viktigt att skortenspipan sluter tätt mot skorstenen ovanför ventilgallret, annars drar kanske skorstensdraget ut värmen den vägen.
 
Sitter "plåten" högst upp i kassetten inskjuten ordentligt så att lågorna inte smiter korta vägen bakom plåten?
 
Plåten sitter så långt inskjuten som det bara går.

Det ser ut som att skorstenspipan sluter tätt. Det är mycket isolering runt röret.
 
Är det isolering på hela skorstensröret?

Det är viktigt att en bra bit av skorstensröret är frilagt, förbi ventilgallret.
Det är där det avges mest värme.
 
bara isolerat där röret går över till skorstenen. C:a 10 cm isolering

Om jag har en av luckorna öppna så blir det riktigt varmt men då brinner det alldeles förmycket. Kan det vara förlite lufttillförsel? Hur ökar jag den isf så att jag slipper ha luckan öppen.
 
Redigerat:
När jag börjar elda så gör jag det med öppen lucka tills det tagit sig, när jag stänger luckan är det med helt öppna spjäll. Då blir det ett j...la drag i spisen. Konstigt att det brinner mer när du har luckan öppen ?

Fråga 1:
Öppnar spjällen ordentligt när du vrider på reglagen? När spisen är kall så kan du känna spjället med handen, kan det vara så att något av spjällen inte öppnar helt och bromsar förbränningen?

Fråga 2:
Får du någon värme från varmluftsgallret när du eldar eller kan det ha ramlat ner isolering som hindrar värmecirkulationen?
 
Spjälen öppna och stänger som de ska.

All isolering är kvar.

När du skriver att du öppnar spjälen helt. Menar du i maxläge eller upptändningsläge? Har jag det i upptändningsläge hela tiden så brinner det ordentligt.
 
kan du lossa själva gallret å kika ner ?
jag har ingen erfarenhet av dyliga saker, men det borde väl bara vara en kanal
 
thomas2 skrev:
Spjälen öppna och stänger som de ska.

All isolering är kvar.

När du skriver att du öppnar spjälen helt. Menar du i maxläge eller upptändningsläge? Har jag det i upptändningsläge hela tiden så brinner det ordentligt.
För att undvika ev. missförstånd så skiljer det mellan gamla och nya Keddy. De gamla hade inget upptändningsläge där du på den nya är tvungen att trycka in spjällknappen för att komma dit. Men principen är detsamma, bara att de nya har detta spärrläget.
Vi har två stycken Keddy (huset och stugan) och med en av luckorna öppna brinner det som tusan, så den är bara öppen tills man fått snurr på brasan och sedan stänger vi och låter spjällen stå i maxläge eller på den gamla klockan halv 11 och halv 2. Redan efter en brasa på 4-6 vedträn så har du en kraftig varmluftström från ventilgallrat i den murade spiskåpan. Du har inget läckage i isoleringe så att all värme rusar uppåt i skorstenen?
 
Provade att ta bort sotluckan under drift. Oj vilken skillnad. På bara några minuter blev det mycket värmare, det brinner lugnare och tjutande försvinner när jag stänger spjällen.

Vad är då felet? Jag kan ju inte ha sotluckan av under drift.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.