optimum
Letar efter bockverktyg för 12 mm kromade kopparrör
Verkar vara svårt att få tag på då de flesta bara har 15mm

Är det så att man bör köra med 15mm då man ska bocka rör för badrum?

Matarrör till badrum är 15mm

Sedan ska jag dra rör till dusch åt vänster ca 2 m i förhållande till inkommande rör och sedan åt höger ca 2 meter till handfat.

Ska dra rören i taket. Inkommande kommer upp ur golvet och hade först tänkt dra upp 15mm till taket och där ha en t-koppling som grenar ut åt vänster och höger och då gå vidare med 12mm åt båda håll för dusch och handfat.

Så fundering är om jag ska göra så eller köra med 15mm överallt?

Följfråga, ka man mata duschblandare med 15mm direkt?

mvh Roland
 
Clas i sjön har en bock för 12mm, har ingen aning om kvaliteten men du hittar den här

// Mats
 
Rinkaby har också http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=112. Har använt deras 15 mm för att bocka kromat och det gick som en dans :).

Hade jag varit du så hade jag nog kört 15mm överallt så blandar du inte dimensionerna.
 
Köp inte ClasOhlsons bock, det är sk*t. Köp en riktig bock (runt 1000:). Håller du dig till 15 mm så spar du på att slippa 2 rörbockare.
 
Staffans2000
För dina behov räcker 12mm kopparrör! Om du skall "kröka" även i framtiden är en bockapparat en god investering. Vid enstaka krökar kan klämringskopplingar med fördel användas, snyggast blir det dock med bockapparat! 15mm som standard för synliga rör är överdrivet i en villa. jag vet, jag har 12mm i hela hset, även till badkaret, och det fungerar bra.

staffan
 
optimum
De 15mm jag hade funderat på var från golv till tak. Alltså från inkommande rör till t-kopplingar vid taket. De behövs inte bockas utan går bara rakt upp.

Däremot de som går längs taket behöver bockas då de går vidare tillvänster på nästa vägg bort till dusch och de som går högerut som sedan gär ned mot golv igen för att komma under komoden och till handfatet.

Eller spelar det ingen roll med de från golv till tak att även de är 12mm så kan jag ju köra med 12mm hela badrummet?

mvh Roland
 
Jag hade gjort som du beskrivit i första inlägget. Ska du bara bocka dessa rören så duger claesses grejor utmärkt.

OBS jag är inte säker på att claesses är för glödgade eller hårda rör viktigt att du köper en bock för hårda rör annars måste glödga dem innan du bockar om du använder vanliga raka kopparrör. Väljer du förkromade så är de glödgade och då är problemet löst.
 
Staffans2000
Vill du göra en omständig och lite dyrare installation blandar du 15 och 12mm. vill du ha en snygg, smäcker och billigare installation väljer du 12mm överallt.

staffan
 
Tänker man normflöde så ska du ha 15 som matning, ska sägas att det egentligen är overkill men jag själv gör alltid som det står....
 
Biltema har också en bock den duger. Är du fräck köper du och lämnar tillbaka på öppet köp ;)

Jag har mina kvar och det är väl inte nåt att jämföra med proffesionella men de bockar rör de gör de och för hemmabruk duger de mer än väl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.