Hej,
Det är inte vanligt vad jag vet men jag har flera gånger stött på ett litet element nära skorssten i centrum av huset. Det är ju lite felplacerat så jag tänker att det måste ha en speciell funktion.

Jag hade ett 40-tals hus en gång och det var 2 tum rör och även 1.5 tum (tror jag) och dessa grova rör gick ända upp till elementen.

Nu granskar jag ett liknade hus på bilder, har inte möjlighet att se det i verkligheten. I panrummet finns grövre rör men inte så grovt som 2 tum. Uppe i huset så förefaller det vara 1 tums rör.
Med tanke på detta samt husets ålder så antar jag att man kan utesluta att detta system är original runt 40-talet.

Det har skett ombyggnad och pannbyte runt mitten av 80-talet och värmesystemet kan då ha blivit totalt utbytt. Elementen är av äldre typ, sektionselement.
Är det rimligt att anta att detta värmesysten kan vara från mitten av 80-talet och rimligt att anta att detta värmesystem borde kunna hålla runt 20 år ytterligare?
Elementen ser ju väldigt gamla ut men verkar i så fall vara i överaskande bra skick. Det har även termostater, åtminstone vissa element.
Det lilla vid skorsstenen har dock den gamla typ av kran som säkert är från 40-talet. Själva sektionselementet i detta fall skiljer från övriga genom att vara ovanligt brett. Ser ännu äldre ut men perfekt yta. Den gamla kranen ser underlig ut på ett element i troligen bra skick. Jag antar nyare element med gamal kran på 1 tum rör.

Modifierat:
Huset är från slutet av 30 till början av 40.
Om värmesystemet skulle vara original så bör det vara 65 år gamalt nu, i så fall av utsidan att döma så håller det minst 65 år till.
 
Skulle inte tro att sektionsradiatorerna är från 80 talet då var det vanligare med panelradiatorer, men man kanske installerade termostatventilerna då.

/Patrik
 
Pasta skrev:
Skulle inte tro att sektionsradiatorerna är från 80 talet då var det vanligare med panelradiatorer, men man kanske installerade termostatventilerna då.

/Patrik
Tack, jag har tänkt så också. Det är en nöt det här för radiatorerna ser ut att vara i alltför bra skick för att vara original. De kan ha valt sektionsradiatorer för att "hålla stilen". De säljs fortfarande. Varför köpa gamla element när det finns modernare?

Antar att rören säkert måste vara bytta, skulle de då ha monterat tillbaka de gamla radiatorerna och försett dem med termostatventiler? Vad tror ni om rören?

Tyvärr går det inte att få tag på den ägare som gjort det här och andra ägare känner inte till när ändringen gjordes. Enda årtal vi har är att pannan tillverkades 83 och antagligen sattes in 86.
 
Tjocka rör tyder på att vatten i elementen är självcirkulerande (ingen cirkulationspump behövs). Varmvatten stiger upp och går in först till högst beläggna radiatorer för att sen rinna neråt medan den avger värme. Kallare vatten är något tyngre och på det sätt cirkulerar den utan tvång och enligt naturens lag . Sådan system är helt oberoende av el som annars behövs till pumpen för att uppvärmningen ska fungera.Är du inte tvungen så ändra inte på det ;). Nuförtiden kör man med smala rör och cirkulationspump med inbyggd risk att pannan kokar och kalt i huset vid strömbrist.

Det är svårt att bedömma en radiator från utsidan. Radiatorer brukar rosta inifrån. Dom gamla brukar vara av rätt tjock gods så dom håller ovanligt länge ibland ( man säljer begagnade på ställen som handlar med rivningsmaterial).  Är elementen stora ( med stor yta) så behöver dom inte hållas skålheta för att få värmen i huset och det är helt OK.
Du kan bara hoppas att ditt system kommer att hålla i 20 år till. Men å andra sidan byter man inget så länge det håller och om en av radiatorer börjar läcka så byter du den bara utan att riva hela systemmet för den skull ;). Så tänkte tydligen dom som bodde innan och därför finns så mycket av det gamla kvar :). Det blir kanske ändå pannan som du ska bytta först?

Jag har också en liten radiator som sitter på skorstensväggen i köket men jag har ingen logisk förklaring på vad den är bra för eftersom hela skorstensväggen är ju varm och fungerar som en radiator när det eldas i pannan :-/. I för sej är den ju bra att ha eftersom vi har akumulator nu och eldar bara en gång/ dygn men radiator fanns ju där innan vi installerade akumulatorn. Det är faktiskt det enda liten värmekälla som värmer vår kök och vi har det varmt i alla fall. Det finns köksskåp på alla väggar så kanske var det det enda lämpliga stället att hänga radiatorn på?
gaia
 
Tack gaia,

att det inte fanns annan plats för elementet är ju en trolig förklaring. Jag har tänk det kanske (i affären) var ett "bakom-disken-för-att-hålla-värmen-element" eller att det är nödvändigt för att hålla en minimum cirkulation ifall alla termostater stängt av? Kranen går nämnligen inte att reglera så det kan vara gjort med avsikt att cirkulation inte skall kunna stoppas. Det står alltid på maxvärme. Det här elementet är ju också rakt ovanför pannan i källaren.

Jag kan inte tänka mig att de hade cirkulationspumpar tidigt på 40-talet men 1 tum rör kan självcirkulera dåligt. Jag tror säkert rören är utbytta och hoppas nån här kan säga säkert. I så fall om rören bytts varför då sätta tillbaka de gamla elementen? Å andra sidan, om nya, varför inte de moderna?

Frågan egentligen är om man vågar satsa på ny panna. Om det gamla systemet hållt till ca 1985 så var det 45 år gamalt. 1 tum håller kanske inte lika länge, kanske 35 år, om det då gått 15 så borde detta kunna hålla 20 år till. Radiatorerna är väl åtminstone av tunnare plåt än rören. Teoretiskt bör rören hålla längre.

Någon som vet hur länge sektionsradiatorerna kan hålla? De bör inte rosta inneifrån i ett bra system där syrerikt vatten inte fylls på. Syre försvinner snart ur pannvattnet och därefter kan inte systemet rosta på insidan förutsatt att nytt vatten inte tillförs.

Jag anser att det kan inte ursprungligen ha varit 1 tum rör för jag tror inte det fanns cirkulationspumpar då.

Nån som vet säkert? Eller har annat att komma med ang dessa gamla värmesystem?
T.ex Albins Jubileumspanna från 1983? Bl.a fungerar inte dragregulatorn, antagligen glapp.
 
Jag kan inte svara på alla dina funderingar. Däremot vet jag med säkerhet att alla våra radiatorer och rör är original från 1947. Rörisen här kollade när vi bytte panna i höstas och blev ju då tvungen att kapa i rören men han sa att där är gott om gods i dessa så jag behöver inte va orolig.
Men med allt gammal vet man ju aldrig 100% säkert. Men dessa rör tar ju mindre stryk än dvattenrören till tappvatten tack vare att det är syrefattigt vatten i dom.
 
Tack wertok,
det var värdefullt, men fortfarande saknas den viktiga pusselbiten, kan du säga mig om du har grova rör som 1.5-2 tum eller klenare runt 1 tums rör?

Eller nån annan: fanns 1 tums värme system på 40-talet? I så fall, fanns även cirk pumpar?

Ursäkta jag tjatar på detta sätt. Behöver hjälp med detta.
 
[/quote]
De kan ha valt sektionsradiatorer för att "hålla stilen". De säljs fortfarande. Varför köpa gamla element när det finns modernare?
[/quote]
Jag skulle ha gjort samma sak - hållit gammal stil i ett gammalt hus ;). Dom moderna är inte så snygga, tycket jag. Funktion är i alla fall likvärdig så man kan välja efter vad man tycker om.
I mitt hus från 38 har vi nu en blandning av nyare panelradiatorer, 1 st sektionerad och en sort som ser som hemmasvetsade föregångare till paneller ... mindre lyckad blandning mixad av dom som bott här innan :(.
gaia
 
I mitt hus, från 1943, sitter det också ett element mitt i huset. Det är likadant på båda våningarna (2½-plans). För övrigt sitter elementen under fönsterna, utom i badrummen. Att de inte gör det där är av rent praktiska skäl (kolliderade med badkaren, när de stod där).

Däremot har jag inte nytta av skorstenen som värmekälla. Den är så monumental att jag kan elda i pannan hur länge jag vill, utan att skorstenen blir varm på utsidan.

Jag vet inte exakt hur grova rör jag har, men förra vintern råkade jag glömma cirkulationspumpen i avstängt läge. Det tog tre veckor innan jag upptäckte det. Då var det av en slump att jag såg att brytaren visade 0, inte på grund av att det blev kallt någonstans.
 
Vi har 1 tums i hela huset med undantag vid väldigt liten radiator i toan där är det 3/4-rör. Nere närmast pannan har vi 3(!)tums-rör.
Huset har värmts upp utan hjälp av cirk-pump fram tills i höstas när vi bytte panna.

Jag har inget element i mitten av huset...
 
wertok skrev:
Vi har 1 tums i hela huset med undantag vid väldigt liten radiator i toan där är det 3/4-rör. Nere närmast pannan har vi 3(!)tums-rör.
Huset har värmts upp utan hjälp av cirk-pump fram tills i höstas när vi bytte panna.

Jag har inget element i mitten av huset...
Tack för alla svar.
Hus från 38 med 1 tum rör och sjävcirkulation?

Ja, då är ju allt möjligt. Det trodde jag inte. I mitten av 70-talet byggde jag ut mitt värmesystem 1.5-2 tum med elpanna, cirk pump och ett par meter 1 tum rör och blev då varnad för alla problem jag skulle få, de kom allihopa och lite till. Oljud och kokning (underligt nog) var största problemen.
Så nu när jag ser bilder på huset syrran köpt med 1 tums rör så blir jag lite fundersam.

Förväxlade er här, det var gaia som hade hus från 38.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.