Fredrik.engdahl skrev:
men är inte plåten för tjock för en nibbler ?
Stor nibbler:) Fein har nibblers som tar upp till 5mm plåt.
 
Som den länkade tråden berättar är just nibbler ett populärt val hos yrkesfolk, såg otroligt smidigt ut när 'min' gubbe tog ner vår tank med en.
 
en nibbler som tar 5 mm kostar nog mer än en tigersåg så om man bara ska såga ner en tank så är ju tigern ett bra alternativ . om man inte samlar på verktyg som dom flesta i detta forumet gör ;)
 
Man kan ju hyra om man inte ens vill köpa på sig en tigersåg :)
 
Vill du köra med vinkelslip eller skärbrännare och är osäker på flampunkt så kan du fylla upp tanken med CO2 innan du ger dig i kast med skärandet. Sörj för god ventilation i källaren först bara, så du inte råkar ut för obehagliga sidoeffekter.
 
Jag kom precis hem efter att ha kört en gammal oljetank till tippen. Den har legat på uppfarten nu ett par år i väntan på att någon skulle vilja ha den.

I alla fal, nu var det dags. Tanken var delad i två stora och några små delar. Fyra gubbar, upp på släpen och iväg. Vi var lite nervösa för om de skulle börja fråga om den var sanerad och om den skulle anses för stor för att vara gratis. Vi räknade om inte annat med att få köra den längre in på området till metallåtervinningen. Sanerad var den förvisso men några papper på det har jag ju inte. Kör in på återvinningsgården och frågar om de vill ha den på nåt speciellt ställe. Då frågar tjommen i gula jackan:
- Vad är det? Trä alltihop eller?
Tanken: Nä det är en oljetank, hinner fara genom huvudet innan jag sansar mig och tar den lätta utvägen:
- Nä, det är plåt!
- Ja men då är det bara att kasta i skrotcontainern, säger han och tittar på mig som om jag är dum som inte kan räkna ut det själv. I baksätet på min bil sitter en kompis som jobbar på tippen som nåt slags miljöingenjör och muttrar smått ogillande. I containern åkte den i alla fall. Kunde vara skoj att höra vad skrotcontaineromhändertagaren säger på måndag. Han lär väl kunna identifiera vad det är om inte annat. Tanken ligger dessutom ovanpå allt det andra i den överfulla containern så den syns tydligt.
 
Redigerat:
Jag pallade upp min tank lite snett och tömde ur det sista via avtappningsventilen.
Sedan öste jag ner sågspån som fick suga upp resterna.
Därefter spolade jag en massa vatten över sågspånet så det blev blött.
Till sist skar jag ner tanken med skärbrännaren, det var inte förrän jag skar nere i hörnet mot sågspånet som det började brinna lite.
Detta var iofs utomhus, men jag fick verkligen anstränga mig för att få det att börja brinna.
 
Ropa:
en väl urtorkad tank borde väl gå som just metallskrot eller? Det måste ju vara ytterst små mängder kvar som kan ställa till det ur miljöhänseende?
 
Jo, så resonerade jag också. Jag var mest rädd för eventuell byråkrati eller att man skulle vara tvungen att återkomma när metallåtervinningsavdelningen var öppen. Sen tycker jag nog att de åtminstone borde kollat så tanken såg ren ut. Men kan man inte se skillnad på en oljetank och rivningsvirke (eller vad han nu tyckte det såg ut som) så...
 
Ropa skrev:
Jag kom precis hem efter att ha kört en gammal oljetank till tippen. Den har legat på uppfarten nu ett par år i väntan på att någon skulle vilja ha den.

I alla fal, nu var det dags. Tanken var delad i två stora och några små delar. Fyra gubbar, upp på släpen och iväg. Vi var lite nervösa för om de skulle börja fråga om den var sanerad och om den skulle anses för stor för att vara gratis. Vi räknade om inte annat med att få köra den längre in på området till metallåtervinningen. Sanerad var den förvisso men några papper på det har jag ju inte. Kör in på återvinningsgården och frågar om de vill ha den på nåt speciellt ställe. Då frågar tjommen i gula jackan:
- Vad är det? Trä alltihop eller?
Tanken: Nä det är en oljetank, hinner fara genom huvudet innan jag sansar mig och tar den lätta utvägen:
- Nä, det är plåt!
- Ja men då är det bara att kasta i skrotcontainern, säger han och tittar på mig som om jag är dum som inte kan räkna ut det själv. I baksätet på min bil sitter en kompis som jobbar på tippen som nåt slags miljöingenjör och muttrar smått ogillande. I containern åkte den i alla fall. Kunde vara skoj att höra vad skrotcontaineromhändertagaren säger på måndag. Han lär väl kunna identifiera vad det är om inte annat. Tanken ligger dessutom ovanpå allt det andra i den överfulla containern så den syns tydligt.
Du skulle svarat "Jajamensan!!" med ett stort filn...:D min tank tog en firma från Lindesberg hand om, skönt att slippa bosjobbet.
 
H
Tankbilar som kör bensin sköljer med diesel då de ska köra till verkstad. Vid svetsning i tanken räknas denna sköljning som OK. Tippen ska inte neka att ta plåt från en gammal oljetank, bara den är någorlund torr så är det inga problem. Det enda som de inte vill ha är eternit
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.