Är det någon som har erfarenhet av detta?
 
Det verkar vara en dum idé från min sida som vanligt då ingen verkar ha gjort detta.
Kanske har jag gått för långt i att leta icke organiska material till min källare? ;)
 
I helgen har jag precis murat upp två väggar som ska innefatta bastun. De andra två väggarna är en trävägg mot gäststugedelen och den andra väggen är ytterväggen. Ytterväggen är förnärvarande oisolerad, men den ska isoleras.

Anledningen till att jag valde lecablock var att undvika brännbart vid bastuugnen. Den lecablocksväggen står i vinkel mot befintlig murstock. Sedan blev det över ett gäng block och då använde jag mig av dem till den andra lecablocksväggen.

Väggen vid bastuugnen blir putsad. På övriga väggar tänkte jag sätta upp timmerpanel.

Kanske ska säga att bastun byggs i en fristående befintlig stuga som inte hålls uppvärmd.
 
Jag tror att bastu uppbyggd av leca klädd med lämplig klinker blir alldels utmärkt. Bänkar och ryggstöd av trä är nog en nödvändighet.

Du kommer att trivas och ha det skönt i den bastun så länge du lever utan att behöva byta ytskikt.

Har badat i en bastu byggd av rött tegel, väldigt gemytlig.
 
jag håller på och bygger bastu i källaren. Det är isoleca runt om. Har satt skiffer på en vägg och sedan reglat upp för att sätta asppanel på de andra tre väggarna. Satte bastufolie i taket ochen bit ner på väggen men tänkte inte behandlöa isolecan på nåt annat sätt. (den är redan putsad sen förut). Tror det kommer bli grymt.
 
Man kanske ska använda samma bruk som man använder till skorstenar (lite flexiblare) än standard betong A som är lite hårt och kanske spricker vid temperaturcyklingar.

/ATW
 
  • Gilla
lisaguld
  • Laddar…
K
ArneTW skrev:
Man kanske ska använda samma bruk som man använder till skorstenar (lite flexiblare) än standard betong A som är lite hårt och kanske spricker vid temperaturcyklingar.

/ATW
standard betong A? Hmmm... jag fattar inte vad det är för nåt, men hursom så har betong inget med murning av lecablock att göra. Man använder murbruk och klass A endast i extremfall och detta är inte ett sånt.
 
Hur blev bastun? Tar den lång tid att värma? Funderar själv på att mura en i min källare.
 
Jasco skrev:
Hur blev bastun? Tar den lång tid att värma? Funderar själv på att mura en i min källare.
Vår bastu fungerar utmärkt. Vi bastar året runt. På vintern när det har varit kallt (typ -10) i längre perioder och lill-stugan där bastun finns har blivit rejält utkyld tar det cirka 40-50 minuter innan det är 60 grader. Efter det försöker vi hålla runt 65-70 grader då det passar barnen bäst. Det kanske tar två - tre laddningar med ved. Efter två dagar är ju väggarna lite varmare och då går det på en halvtimme. Vi brukar dock räkna med en timme för att vattnet i behållaren ovanför aggregatet ska bli tillräckligt varmt att blanda ut med kallvatten inför tvättning.

Rummet utanför bastun är inte uppvärmt, men isolerat i tak och väggar med spån.
 
  • Gilla
Byggogräv
  • Laddar…
Tack för snabbt svar!
 
Att bygga bastu i leca/lättbetong/siporex är inte ovanligt, i hus med väggar i nämnda material byggs ofta bad/sauna i samma typ block (till och med bänkar i bastun) , det vanligaste då är att klä väggar och tak med SPU sauna-satu, sedan läkt och panel.
Går säkert bra att putsa och kakla också men tar då längre tid att värma.
MVH
Sakke
 
  • Gilla
Eric Zieltjes
  • Laddar…
Jag har byggd bastu i leca klädd med sauna-satu. Det knepigaste var att fästa reglarna men i dag finns ju bra grejer för detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.