Nu har jag fått info från Härryda Kommun, flertalet nya tomter skall släppas under 2009 och 2010.
I Hindås, "Älmhult" släpps 40 tomter för småhus och i Rävlanda, "Börjesgården" kommer det att släppas 20 st i första omgången, vad jag förstår är detta utspritt under 2009 och 2010.
Måste säga att det är bra fart på planarbetet i Härryda, då det i Bollebygd står helt stilla.
"Tyftet som är ett område med 40-50 planerade tomter i Bollebygd kommer att dröja, pga överklagan..

Är det många av er som funderar på Hindås eller Rävlanda ??
 
Hindås är riktigt fint! Och speciellt området runt Älmhult! Jag bor där, så jag vet :)
Det ska ju även byggas en sporthall i området, och en ny förskola är redan byggd, så nog händer det en del.
 
Nu så är nya tomter ute till fördelning i tomtkön i Härryda kommun, 10 st till antalet i det nya området Börjesgården i Rävlanda alla är på cirka 1000 kvm, med pris mellan 400.000 och 450.000.

Är det någon som funderar på nybygge?
 
Riktigt dött här!

Man kan ju undra vad alla 1750 personer som köar till tomt i Härryda sysslar med?
tydligt är att dom inte läser på detta forumet i alla fall. :confused::confused:

Jag skall bygga i varje fall, väntar på besked från kommunen den 2 nov.. håller
tummarna för att det går hem.
 
Tja, vi tröttnade på att vänta i den oändliga kön.......
 
Hur länge behöver man stå i kön för att få ett erbjudande? Har precis ställt mig...
 
Jag har köat i ca 2år, och idag fick jag besked att vi kommer att få tomt i Hällingsjö, förstavalet, så vi är mycket glada.
Nu blir det nybygge!

I Härrydakön är det många som hoppas på tomter i Önneröd eller centrala Mölnlycke, men där är det svårt, gissar att man får köa många år.
Vi har valt Hällingsjö, för det ligger bra till med kommunikationer, och den stora fina Gingsjön är alldeles runt kröken.
 
2 år. Ojdå... Är det på Munters väg i Hällingsjö om man får fråga? Har sett att två husleverantörer säljer där. Vad kostar din tomt?
 
Härryda kommun tar 300.000 för en tomt runt 800-900Kvm, dom har 4st tomter att erbjuda
för detta pris där allt ingår.
Då kan man välja fritt vilken typ av hus man vill bygga, planreglerna sätter stopp för 2-plan
och svart tegelfärg, i övrigt inga andra begränsningar.

Köper man från ett av dom två husföretagen förmedlas affären av tomten mellan köparen
och ett företag som heter Hushållaren AB, då blir priset 695.000.

Vi hade en plan på att köpa tomten från husföretaget, men hade tur att bli erbjudna i tomtkön
istället.

Jo visst det är Munters Väg. ;)
 
Vi har också blivit erbjudna en tomt där! Vet inte vilken än bara. Vilket nr har ni fått? Vilket hus kommer ni att bygga?
 
Vi kommer att bygga Hjältevadshus Björken 45grader takvinkel, med garage, vi
har fastnat för detta huset och den standard som Hjältevadshus erbjuder.

Vi bygger på Tomt 16, ut mot ängen. :)
 
Tomt 16, är det nr 1:72 alltså? Vi har även fått erbjudande om Rävlanda, Börjesgården. Får se vad vi väljer. Har ni börjat bygget redan? När blir det inflyttning i såfall? Vi funderar på LB hus.
 
En fråga till! Vad kostar huset från Hjältevadshus? Har ni valt nyckelfärdig övervåning?
Vi ska prata med Hjältevadshus i veckan, säljaren tipsade oss om Staffansgården. Vi är 6 personer hemma.
 
Hjältevadshus, är ju ingen utpräglad lågprisbyggare, dom har bra materialval, Ballingslövkök, Kährs trägolv mm.
Och husen är i min mening bra byggda, har tittat mycket noga på konstruktionen
och jämfört med andra företag.

Priset beror mycket på om man väljer att inreda 2 våningen, och om man vill kakla badrummen ect
Vi har valt nyckelfärdig ovanvåning, är 5st i familjen, Staffansgården är jättefint, och ger er ytterligare ett sovrum i en av planlösningarna dvs, 5st, i övrigt liknar det björken fast med vardagsrummet i vinkel.

En braskamin är för oss självklart då vi har en Handöl-10T i det hus vi bor i nu.

Nej bygget är inte påbörjat ännu, tillträde till tomten blir först 1 feb 2010, vi hoppas på inflytt i mitten eller slutet av maj, skönt mitt under våren :)
Även vi fick erbjudande i Börjesgården Rävlanda, men vi passade där, Hällingsjö är närmare stan, nära ut på R40.

LB-Hus finns det en del att läsa om här:
http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/130778-vara-erfarenheter-av-lb-hus.html

Lycka till hos säljaren, vilken tomt blev det om man får fråga??
 
Redigerat:
Inget bestämt än!
Hörde däremot något krav på takvinkeln? Sa han 37 grader? De allra flesta husen har ju 45.
Vi grubblar vidare :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.