Enligt min elektriker så skall det vara värmebeständig kabel till belysningen i bastun ( vanlig 40W "bastuarmatur med träpanel framför" monerad i ett hörn 30cm under taket). Är det någon som vet vad som gäller?

Mvh
Kalsipper
 
Det är beroende av höjden över golv som armaturen sitter på. Vanligtvis sitter den juh högt o då krävs det silikonkabel.
 
Vår elektriker avrådde oss från armatur i taket ("Jo jag kan göra som ni vill, men jag rekommenderar det inte."). Han tyckte att med tiden blir det problem oavsett hur bra armaturen är, med tanke på att armaturen utsätts för höga temperaturer och fukt. Lite omplanering i bastun senare sitter armaturen under lavarna istället och ger ett mycket behagligt indirekt ljus i bastun...

/ama
 
Ännu en sak som talar för armatur längre ned: diverse "Bygg din egen bastu"-böcker som jag köpt i Finland har långa kapitel om vikten av bra belysning i bastun. Bastun skall vara en lugn och harmonisk plats, helst med sjöutsikt, dämpad, mjuk belysning, helt enkelt ett ställe där världens problem lämnas vid dörren.

/ama
 
Om man har rätt armatur i bastun är det inga problem att ha den högt. Kraven på kabeln är dock högre som Erik_D konstaterade. Mina föräldrar har en lampa ca 40 cm från taket, aldrig något problem... Det kan vara en fördel att kombinera mys belysningen med en "ordentlig" lampa för att underlätta städningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.