Ett par bekanta till oss som byggde sitt hus för ett par år sedan varnade oss för att välja ekgolv, vilket vi naturligtvis hade tänkt, på grund av att deras hade gulnat väldigt mycket. Är det vanligt att ekgolv gulnar? Kan man behandla det på något sätt som motverkar detta?
 
Lacken gör att golven gulnar mer än vad de hade gjort annars. Om man väljer oljade ekgolv istället gulanar de inte.
 
oljade ekgolv gulnar visst.. om du inte vill ha ett gulnat ekgolv så ska det lutas och sen oljas....... punkt slut mvh golvläggare
 
Ja vår oljade ekparkett var minst sagt gulnad innan vi slipade bort lacken och oljade. Sen gulnade den INTE!!
 
  • matsal1.jpg
Jag har nu fått veta att deras golv är oljat och det har gulnat väldigt mycket. Men det kanske beror på att de inte har skött golvet som ett oljat golv ska skötas?
 
Vänta bara sophie,,, vänta BARA,, ta en titt under mattan så ska du nog snart se att det bli skillnad... MVH ERFAREN GOLVLÄGGARE
 
Och hur länge ska man vänta då?
 
Får hålla med golvläggaren här.
Alla golv gulnar i mer eller mindre utsträckning och olika fort beroende på behandling, vart trät kommer ifrån osv osv.
Vill man stanna av/sakta ner gulningen så lutar man golvet innan man oljar eller hårdvaxoljar golvet. Lacka aldrig på ett lutat golv.
Finns även andra alternativ som t.ex welin&co's Hårdvaxoljegrund (3040) som är en vitpigmenterad hårdvaxoljegrund, som sagt, som man sedan lägger en klar hårdvaxolja på, finns oftast 2 olika glanser, matt och sidenmatt. Det MOTVERKAR gulning men den tar inte död på det på samma sätt som en lut, men funkar utseendemässigt ungefär lika dant, fast då får man en vitton på golvet.(istället för om man använder en t.ex en färglös lut). Men är bökigare att hålla på med än lut och vanlig olja, dessutom öppnar luten upp träet mer och gör att man kan få i mer olja i träet. Används en färglös lut så försök att inte ta en olja sen med mycket hartser i(kåda) för då kommer oljan i sig ge träet en gul färg.(Mycket harts i oljan är bra för att det gör oljan hårdare när den torkar, ex på sådan olja: Timberex Heavy Duty, tror inte det ger så stor effekt på ett ekgolv dock men har man ett furu eller grangolv så kommer golvet i princip direkt se ut som att det varit oljat redan i 20 år.)

ps. är det ek som ska lutas så är det en lövträlut som ska användas, det är skillnad på barrträlut och lövträlut, se till att få rätt när du frågar din lokala färghandlare. ds.
 
all trä blir mörkare av solljuset med tiden. Det hör till träets åldringsprocess.
gaia
 
Jag håller inte alls med om att all ek gulnar. Grånar gör den däremot obehandlad. Oljar man den brukar den hålla sig brun, i allafall de ekgolv jag har sett, och de har varit åtminstånde 10 år. Det kanske handlar om ekens kvalitet? Mina oljade bänkskivor i köket har ju inte heller gulnat det minsta, efter 5 år.
 
Men är det inte så att dålig kvalite gulnar snabbare än bra kvallite? Jag köpte ett Modulenthus för ca: 3 år sedan. De lovade kvalite, men så var det inte. kährs golv sa säjlaren. Nu gulnar golvet, knakar när man går på det. Så bli inte lurade. Få rätt golv från början.

Aldrig mer Modulenthus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.