Jaha då var det dax för att skaffa en ny TV. Tänkte mig en mer manlig storlek typ 52" - 55". Och då är det LED som gäller. Har sneglat på Samsung serie-7, men den har kant-LED (edge) som förövrigt alla Samsung har. Läser man kommentarerna om kant-LED så spyr många galla över den tekniken.

Pratade med en försäljare på ElGiganten och han sa att Samsung fortsätter med kant-LED tekniken även på de nya modellerna som är på intågande. Ska man ha Full array LED ska man köpa Sharp sa han. Philips har liknande på G.

Varför fortsätter en stor tillverkare som Samsung med kant-LED när konkurenterna går över till Full array LED?

Är verkligen kvalitén så mycket sämre eller är det så att man kan göra tunnare skärmar med kant-LED ?
 
Redigerat:
Skärmarna blir som du säger tunnare med LED på kanterna.

Stirra dig inte blind på tekniken utan gå på den som ger dig bäst bild och utseende.
 
KingHippo skrev:
Skärmarna blir som du säger tunnare med LED på kanterna.
Ok. Det kan förklara varför Samsung är tunnast av alla tillverkare.

Men hur är det med strömförbrukningen och svärtan?
Det borde vara fördel Full array LED eller är det marginell skillnad?
 
Bilden blir så bra som man uppfattar den. Hur andra ser det kan aldrig säga hur du ser det. Tycker du att bilden är bra är den bra. Sen skall man som vanlig användare ta det som audiofiler mfl säger -Med risk att få skit :D, men det skiter jag i.. audiofiler mfl behöver spy galla över "billiga" produkter för att försvara sanslösa inköpssummor på ljud och bild
sanningen är att morgondagens toppteknik blir ju gamal så fort nyare saker kommer, men de blir ju inte sämre för det.
 
frohike skrev:
Bilden blir så bra som man uppfattar den. Hur andra ser det kan aldrig säga hur du ser det. Tycker du att bilden är bra är den bra. Sen skall man som vanlig användare ta det som audiofiler mfl säger -Med risk att få skit :D, men det skiter jag i.. audiofiler mfl behöver spy galla över "billiga" produkter för att försvara sanslösa inköpssummor på ljud och bild
sanningen är att morgondagens toppteknik blir ju gamal så fort nyare saker kommer, men de blir ju inte sämre för det.
Ligger nog en hel del i det du säger.:)
 
Jag säger samma sak som jag säger när jag blir tillfrågad om datorpaket. Det är DINA ögon som ska trivas med skärmen. En lite sämre dator, DVD, stereo ger dig inte huvudvärk, en skärm/tv som inte passar med dina ögon fixar det på 15 min
 
mstrand skrev:
Vad ska vi kalla riktigt LED tv när den kommer om ett par år? LED-LED TV??
Vet inte om jag är ute och cycklar, men är inte OLED en variant av det du nämner?
 
Både OLED och LED kommer troligen att dyka upp om ett par år. Därför det är så dumt att kalla LCD med LED belysning för LED.

Ska vi börja kalla vanlig LCD för CCFL?
 
mstrand skrev:
Både OLED och LED kommer troligen att dyka upp om ett par år. Därför det är så dumt att kalla LCD med LED belysning för LED.

Ska vi börja kalla vanlig LCD för CCFL?
Du har rätt i det du säger. men frågeställningen i tråden är skillnaden på dom två olika LED typerna. För att inte skapa total förvirring använder jag benämningen som butikskedjorna och tillverkarna använder.

Rätt benämning skulle isåfall bli på Edge LED:
LCD TV men lågeneriglampor av halvledartyp i en ram runt skärmen.

Sen är det väl så att tillverkarna älskar förkortningar med versaler som vi dumma konsumenter sväljer med hull och hår. Så inte kommer det att bli brist på förkortningar i framtiden.
 
Redigerat:
Snorunge skrev:
Ok. Det kan förklara varför Samsung är tunnast av alla tillverkare.

Men hur är det med strömförbrukningen och svärtan?
Det borde vara fördel Full array LED eller är det marginell skillnad?
Teoretiskt sett borde full array led vara bättre iom att den kan få till local dimming. Strömförbrukningen borde vara ungefär likvärdigt gissar jag.

Men som jag sa innan, stirra dig inte blind på tekniken, det är större skillnad på modeller och tillverkare än mellan olika tekniker. Bakgrundsbelysningen är bara en liten komponent av allt som ger en bra bild.
 
För att strö på det mer så kommer ju LCD med LED snart att vara gammal teknik. AMOLED (Aktiv matis OLED) kommer snart att bli det som dominerar då SED aldrig lär komma till skott. Vanligaste OLED idag är små skärmar som använder PMOLED (Passiv matis OLED) Men skall man vänta på nya saker så kan man vänta på för all framtid.
 
Om du inte är priskänslig så skulle jag nog rekomendera en TV som är bakbelyst med LED. Enda fördelen med kant belysning är att TV blir tunnare.

Har du inte en oändlig sjö av pengar skulle jag nog rekomendera att titta på en vanlig LCD. Skilladen i pris är större än skillnaden i bildkvalite.

Vad ska du använda TV till? Vanlig TV, HD-TV, DVD, Blueray? Had du en reciver som kommer sköta om bildbehandling?

Tänk på att säljare/tillverkare vill sälja dyrast möjliga produkt till största möjliga marginal.
 
Har tänkt att använd den till HD-TV via min Ipbox 9000HD. Blir väl nån musik DVD oxå men då måste den klara av att skala upp bilden på ett tillfredsställande sätt. Även laptop ska användas.

Blir även PiP så jag kan följa 2 matcher samtidigt på TV-biljett.
 
Se till att få testa de TV-apparater du är intresserad av med samma källa som du kommer att använda. Om jag förstått rätt så är det endast laptopen som kan ge 1080p, så det är extra viktigt att testa hur TVn skalar bilden.
Stäng av alla "se bra ut bland massa TV" funktioner som dynamisk kontrast och annat som förstör bilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.