Bensindriven lövblås/sug GBV 345 från Jula

Partner med 345km/h i utblåset.

Är det något att ha, någon med erfarenheter?

För info:
Jag tänker inte klippa ner löven och det är inte aktuellet att låta dom ligga kvar, tomten är mkt stor +6000kvm och är delvis naturell men beträds ändå och vi har massor med EK som i år släppt alla löv rakt ner mer eller mindre.
 
6000kvm är rätt mycket och jag vet inte om en handhållen maskin är det bästa. Oavsett det skulle jag titta på Stihls maskiner. Du får lägga cirka 2800:- för motsvarande maskin från Stihl och det tror jag är klokt. Partners konsumentmaskiner är leksaker som jag ser det.

Jag har själv skaffat en Stihl SHE71 (dvs en liten elektrisk blås) och den har överträffat alla förväntningar. Fantastiskt bra maskin. Perfekt för en villatomt, för liten för dina 6000kvm, men med lite god vilja funkar den upp till några tusen kvm enligt min egen erfarenhet. Skönt med en elblås för den låter nästan ingenting.

Du beskriver tomten som "naturell". Kanske är det värt att tänka på att det är väldigt besvärligt att blåsa löv i högt gräs.
 
Jag har varit lite skeptisk till de där maskinerna. Bensindriva låter för mycket och el ser inte ut att palla att blåsa bort löv som är fuktiga, men jag kanske har fel?
 
HakanJ skrev:
Jag har varit lite skeptisk till de där maskinerna. Bensindriva låter för mycket och el ser inte ut att palla att blåsa bort löv som är fuktiga, men jag kanske har fel?
Det var precis min inställning också och jag skaffade min blås/sug mest för att städa altanen. Jag blev dock rejält förvånad över maskinens kapacitet och kan garantera att blöta löv inte är ett problem. När du blåst ihop ett tjockare lager blir det förstås jobbigt, men det gäller även maskiner så stora att du bär dom på ryggen. I helgen blåste jag över 3000kvm med blöta löv så den skrönan borde därmed vara dödförklara (köper man en blås för 400spänn på jula eller biltema så är säkert blöta löv ett problem dock).
 
Använder en Husqvarna 130BT (som man bär på ryggen) kan säga att det är det effektivaste jag har
testat till vettiga pengar.
 
Med den tomtstorleken har du säkert åkgräsklippare.
Köp isåfall en uppsamlare (sweeper). Suveräna att "kratta" löv med!
 
magnusj skrev:
Med den tomtstorleken har du säkert åkgräsklippare.
Köp isåfall en uppsamlare (sweeper). Suveräna att "kratta" löv med!
Jodå..men mycket av löven ligger längs byggnader andra hinder och på "naturliga" delar med sten och kupering på..

Jag har endast två alternativ..antingen krattar jag mig blodig eller så blåser jag bort löven.
Får jag valuta så är det värt 3500:- för en blås.
 
magnusj skrev:
Med den tomtstorleken har du säkert åkgräsklippare.
Köp isåfall en uppsamlare (sweeper). Suveräna att "kratta" löv med!
Vi har en 42" uppsamlare från stiga. Det är ett bra komplement till blåsen för då slipper man samla i säck eller på press. Jag tycker dock att stigas uppsamlare fungerar halvbra. Lite ris i själva vispen så blir det trassel, är det blött så slirar hjulen osv...

TorpAnders - hyr en blås och se hur det funkar. Då vet du om det duger åt dig!
 
Jag lovade mig själv häromdagen att till nästa år ska det inköpas en lövblås, fan vad mycket löv några träd kan producera. Och jag har inte mer än ca 2000 kvm tomt där dom landar. Har nog lagt sammanlagt 10 timmar på löven denna säsongen än så länge, lätt värt 3.5 k för att slippa det jobbet nästa år...
 
J
När det gäller lövblåsar så är Stihl överlägsna sina konkurrenter enligt min erfarenhet, sen är ju frågan hur mycket $$ man vill lägga på en lövblås då proffs blåsarna kostar en hel del. BR550 är i vart fall tyst och ruskigt effektiv, alternativt om man kan få tag i en begagnad Br420 eller en äldre Echo som visserligen låter mer och blåser mindre men är billigare.

Vad gäller billigare/mindre maskiner så väljer jag hellre en extra bred plasträfsa istället. De små maskinerna funkar till torra löv men så fort det kommer lite fukt eller större mängder löv så är det bortkastat att stå och vibrera sönder armarna med en billig maskin utan då är räfsan bättre.

Sen är inte hastigheten på luftströmmen det avgörande utan volymen är väldigt viktig, 900m3 i 320km/h är betydligt effektivare än 500m3 i 345km/h
 
Redigerat:
A
Jag köpte en begagnad ECHO ryggburen bensindriven lövblås för några år sedan. Utan problem blåser jag löv, grenar, grus, småsten, leksaker och annat som ligger i vägen. En bensindriven ryggburen lövblås rekommenderas starkt.
 
TorpAnders skrev:
Jag har endast två alternativ..antingen krattar jag mig blodig eller så blåser jag bort löven.
Får jag valuta så är det värt 3500:- för en blås.
Eller så ger du ungarna en arbetsorder mot extra veckopeng:)
 
Jag skaffade en Husqvarna 125 BVx i somras.
http://www.husqvarna.com/se/homeowner/products/blowers/125bvx/

Mest för att blåsa löv och framför allt björkfrön från altanen och ungarnas studsmatta. Sugfunktionen hade jag inga förväntningar på. Maskinen har hittills varit lättstartad och blåset är jag helt nöjd med. Jag har dock inte riktigt gett mig på löven ännu men efter lite provkörning verkar det lovande.

Sugfunktionen var bättre än väntat men maskinen är mycket oergonomisk när denna används. Efter att ha fällt och sågat upp ett antal björkar så sög jag upp en ansenlig mängd sågspån från gräsmattan och detta fungerade klart bättre än väntat. Våta löv är dock nog ingen höjdare att suga.

Vid blåsning så gör vibrationerna att det blir jobbigt efter ett tag. OK för den primära användningen hos mig men för 6000 m3 så skulle jag nog fundera på en ryggburen maskin istället. Jag har 3000 m3 med ca 1/3 gräsmatta som skall avlövas. Jag får återkomma med hur detta kändes och fungerade.
 
Stihl och Husqvarna samt Jonsered brukar väl dom som jobbar med det till vardags använda typ parkarbetare m.m.
 
Det börjar bli höst (snart iallafall) jag undrar om någon vet om någon bra lövsug, vet att det finns en som heter K-sugen, men den kostar 27 000:-, har inte dessa pengar, ingen som vet om det finns liknande? jag har letat utan framgång ;-(.
Vill kunna sätta den på mitt släp och suga upp alla högar som jag har blåst med lövblås, slippa ta fram grepen, man ska vara rädd om ryggen... tacksam för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.