Hej,

Vi tittar på att bygga ett Myresjöhus (Linden) utanför Linköping.
Är det någon som har byggt Linden? Vad tycker ni och vilka tillval gjorde ni?
Andra Myresjöhus-byggare, vad gjorde ni för tillval?

Tack på förhand!
/Hanna
 
Vi bygger också Myresjöhus och här är några tillval vi fått pris på (i stockholm..vet inte om priserna är annorlunda i övriga landet):

- bastu 32000
- trappa massiv ek 20000
- golvvärme badrum övervåning 20000
- köksö ca 10000
- braskamin ca 50000
- centraldammsugare 13000
- klädnedkast ca 3000-4000

Sen har vi valt isolering och spånskivor i innerväggar eftersom de inte har det som standard. Myresjöhusen är ganska lyhörda om man inte väljer till det har vi hört. Det kostar ca 300 kr/löpmeter eller nåt sånt.
 
Vi ska bygga Ängby utanför Norrköping. Vi har tänkt oss följande tillval:

- Inklädd trappa (så att det blir förvaring under trappan)
- Uppgradering värmepumpen
- Tilluftsventil i betongplattan så att man kan installera öppen spis i framtiden
- Obehandlad fasad så att vi kan måla med slamfärg
- Plastgolv i köket
- Kök ända upp till taket
- Isolerade innerväggar
- Hårdgips innerväggar
 
Vet inte hur köksstandarden är i detta hus men lägg undan en rejäl slant till detta. Underskatta inte heller elektrikterjobbet som kan kosta en en del om ni vill ha spottar. El, tapet/färg, kakel och klinker blir en nätt summa efter slutbeställningen. Ni vill säkert ha ett hörnbadkar och räkna där med ca 15.000. Vägghängda toaletter vill ni säkert ha istället för det som är standard. Uppgradering till rostfria vitvaror alt svart så tillkommer det ytterligare 20.000. Sen kanske ni vill ha förråd/garage och. Ni kanske även vill ha vind i huset......det rullar på ganska fort..:) Vi har fn gjort tillval ca 900.000 o vi har inte valt klinker och tapeter ännu.
 
Oj, oj, 900 000 låter mycket. Jag hoppas vi kan klara oss med mindre. Vi ska till Myresjöhus på Torsdag så vi får väl se vad det resulterar i.

Det jag är rädd för är att man bestämmer sig för att bygga ett hus baserat på ett fast pris men att det sedan tillkommer ytterligare kostnader pga tillval som kommer upp på vägen. Vad är er erfarenhet av det?
 
Vi landar på ca 200.000 i tillval.
 
För att få ett mer definitivt pris så skall ni innan ni gör första betalningen få ta del av slutbeställningsbilagan....där finns en del saker som man kanske inte räknat med och som sagt...glöm inte att kakel/klinker budgeten är låg och tapeterna är budget. Vidare gör ni elbeställningen i ett senare skede men är ni bara medvetna om detta så lär det nog inte dyka upp något mer.
 
El och kakel kan ju dra iväg rejält. Vill man ha många spottar blir det dyrt. El/datauttag ingår ju givetvis men där kanske man vill ha lite extra och kakel kostar ju skjortan om man vill gå utöver vanliga sorter.
 
Vi bygger myresjöhus nu,Tångudden, ett enplanshus.Inflytt 17 dec. Vi hade ca 500 000 i tillval, Det var bastu,kamin,centraldamsugare,släta innertak, ryggåstak,golvvärme,liggande panel,aluminiumfönster och stuprör etc,ca 100 000 i tillval i vitvaror och övrigt i kök, större vattenberedare, bättre uppvärmingssystem,andra ytterdörrar,klinker i hall, utbyggnad på ca 15 m2, en del ändringar på fönster bla stora fönster upp i nock i v-rum och en vägg med glasskjutparti. summam av detta vet man ju vid slutbesiktningen och efter det kommer kakel/klinker,färg/tapet och el utöver standard. Vår kakel/klinker räkning hamnade på 40 000 och el/larm på 50 000. Färg och tapet fakturan har vi inte fått än men den blir nog på ca 40 000 den med för det som ingår är borosantapeter och det har vi valt bort helt.
/Carina
 
Hej Hanna!
Känner att det behövs en nyansering av diskussionen. Tycker att det låter oerhört mkt med 900,000 och 500,000 i tillval. Vi gjorde tillval för ca 200,000 och då tycker jag ändå att vi gjorde mkt. Det vi lade till var;
Dyrare och fler luckor i köket (ritade om köket), uppgradering av vitvaror (som väl alla gör), dyrare kakel och klinker, målad väv på bv, andra blandare, badkar, bättre isolering inomhus, kamin (den stora posten), fler elinstallationer, fler garderober, dyrare trappa & dörrar (+ skjutdörr på ett ställe) samt golvvärme i det stora badrummet.
Det vi inte hade tänkt på var framför allt elen. Där fick vi en post vi inte hade räknat med.
Lycka till med bygget!
//Anna
 
Tack för alla svar. Det är en jungel det här med tillval och det blir inte lättare av att allt är så hemligt. Det finns inga prislistor eller tydliga kataloger med alla tillval som man kan göra. Det verkar bygga på att man ska bli presenterad tillval så sent som bara möjligt så att man inte gärna drar sig ur... hur som så är det bara att fortsätta fråga säljaren om prisuppgifter.

En annan sak som blir helt hopplös är att veta om man ligger rätt i pris. De flesta vi känner som bygger hus får massor med tillval inpå medan vår säljare säger att det omöjligt kan vara så och att dom istället fått påslag någon annanstans. Vad är er syn på detta?
 
Antar att du menar att vissa saker som Myresjö har som tillval ingår hos någon annan tillverkare ?

I grund och botten är det inga välgörenhetsföretag och de har precis som alla andra press på sig att tjäna pengar. Din säljare har rätt...de tar igen det på annat.

Vissa är dyrare än andra trots att du inte får mer för pengarna..vem som levererar den "rätta varan" till rätt pris o rätt kvalité är nog som vi själva får bedöma. Att hoppa på ett fribyggnadationshus som första hus skulle jag akta mig för..för många fallgropar...
 
Vissa tillval känns så onödiga, oavsett isolering (när man har 1½ eller 2 plans iaf) så blir det lite livat mellan våningsplanen, iaf om man har barn som inte sitter still där uppe...
Känns som ett sådant tillval som kostar mer än det smakar..men jag kan ha fel. Vad hjälper det att ha extra isolerade innerväggar t ex om dörren ändå glipar några milimeter undertill? bara en tanke..
 
Det här med isolerade innerväggar är en evig fråga. Det man vet faktiskt är att ljud dämpas om det ska passera material med hög densitet. I hus innebär det här i princip gips skivor. Dubbel gips= dämpar ljud som ska passera väggen. Mao. isolerade innerväggar är i princip onödigt om vi tittar bara på ljud.
Att sedan välja spånskiva+gips är det näst bästa, med den fördelen att det är lätt att skruva upp saker och att det styvar upp konstruktionen.

Detta är den gängse teorin om hur ljud passerar en vägg, om man sedan fyller väggen med sandpåsar så blir det ännu svårare för ljudet att passera.

Men....
Ljud studsar även tills det träffar något, som en studsboll. Så för att inte ljud ska fortplanta sig mellan våningsplan och mellan rum så är det bra med stoppade möbler och mattor. Det kanske bästa ur ljuddämpnings synpunkt är en stor bokhylla med böcker.

Summa sumarum, välj spånskiva med gips, möblera med mycket textil. Eller gör precis tvärt om mot vad vi har hemma. Vi har stor bjälklagsöppning, stram inredning, lite textilier, rena väggar. Denna variant ger grym ljudnivå mellan våningsplanen. Inne i barnens rum en bit ifrån öppningen hörs det inget alls.
 
Hej,

Jag har jobbat som akustiker i 20 år. Mineralullsfyllning i en vägg ökar ljudisoleringen med 4-8 dB, vilket är ganska mycket. Man behöver dock inte fylla hela väggen. Det räcker med 45 mm. Anledningen är att man dämpar resonanserna i luftkaviteten.

En vanlig innervägg med 70 mm träregel och enkel gips har en ljudisolering på ca Rw 35 dB. Om man monterar 12 mm spånskiva bakom gipsen ökar ljudisoleringen till Rw 42 dB. Om man dessutom fyller med mineralull ökar den ytterligare till 46 dB, Både massan, mineralull och avståndet mellan skivorna påverkar ljudisoleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.