Y
Imorgon ska jag på möte om en cykelväg, anar att de har tänkt bygga den på min åker och jag vill då inte förlora någon mark alls såvida de inte betalar ruskigt bra för det vilket de inte lär göra.

Vad kan hända, kan de ta utan mitt godkännande, är de första erbjudandena de bästa, och vad mer ska man tänka på?

och hur vet man markvärdet?
 
Vägverket kan med största sannolikhet tvinga dig att sälja marken till dom, självklart för ett skäligt pris men absolut inga överpriser. Grundregeln är att du ska kunna köpa likvärdig mark för priset de köper för.
 
I början på 80 talet (om jag minns rätt) så byggdes inre ringvägen i Malmö, den ansluter till motovägen som går norrut mot Kristianstad (den byter namn stup i kvarten, men tror den heter E22 numera).

Nära den anslutningen skulll vägverket lösa in mark, det var en hästhage. Markägaren var entusiastisk över att få sälja, var väldigt nöjd med det erbjudna priset osv. Närdet blev dags att skriva på så var allt jättebra, "men just den dagen är jag bortrest", vid nästa tillfälle slarvade han bort handlinagrna, bad att få nya, "jättebra erbjudande". Sedan var han bortrest på semester, tjänsteresa osv. Hela tidsen jättepositiv till affären.

Handläggaren på vägverket började bli lite stressad, tiden gick, enl instruktionerna borde de gå till expropriation, deras tidsram för rättsliga åtgärder började bli knapp.Men markägaren var hela tiden så positiv, så handläggaren kunde inte riktigt med att stämma honom.

Så en dag stod det på sin spets, maskinerna hade bröjat gräva för vägen på granntomten.

DÅ säger ägaren till hästhagen "aldrig i h..e att jag säljer nån mark, glöm det.

Kris, vägverket hade gått på en blåsning. Fanns ingen tid för expropriation med överklaganden osv. Lösningen blev at tde fick dra vägen i en kraftig kurva förbi hästhagen. Vet inte om svängen fortfarande finns där, men den fanns i många år.
 
  • Gilla
duetten och 1 till
  • Laddar…
Y
Tack vare PDF filen där så fick jag ju veta att jag är berättigad en advokat, på deras bekostnad...

Tack å lov för era svar :)

Och roliga historier, kanske skulle dra en sådan rövare, heh..
 
Yrrol skrev:
Tack vare PDF filen där så fick jag ju veta att jag är berättigad en advokat, på deras bekostnad...

Tack å lov för era svar :)

Och roliga historier, kanske skulle dra en sådan rövare, heh..
Enligt lagstiftningen fastställs först en arbetsplan. Denna kan överklagas upp till regeringen. Därefter har Vägverket vägrätt som ger dem rätt att sätta igång arbete. Vv kan överlåta denna rätt till enteprenörer om de så önskar.

Ersättningsfrågan är separat. I denna behöver Vv inte ha någon brådska, men de vill säkert helst undvika domstolsförhandlingar och höga advokatarvoden.
 
Y
Då har man varit på möte, och ingen skrev nog under ett frivilligt övergivande av rätt..

Så nu har de grävt lite för se om det ligger svärd i backen samt så besökte dom mig med papper de ville jag skulle skriva under...

Där det står att dom ska få bygga först och förhandla ersättning sen... Vilket de menade på var jättebra och problemfri lösning, vilket jag då svarade att ja, det är det ju säkert för DOM men hur lätt är det för mig att förhandla osv när skiten väl är byggd?

Till min förvåning hade den största markägaren varit positiv till detta, enligt dom, ska kontrollera detta sen...

Deras resonemang var att; då kunde de göra en helhetsbedömning och räkna ut en rättvis ersättning för alla...

- Hur hade ni tagit detta resonemang?
 
  • Gilla
sam-o
  • Laddar…
Ersättningsfrågan ska vara löst helt och fullt innan jag skulle skriva på något papper!
Se dessutom till att du inte åker på att vara tvungen att snöröja eländet osv.
Går den i kanten på din mark eller tvärsöver?
 
hempularen skrev:
I början på 80 talet (om jag minns rätt) så byggdes inre ringvägen i Malmö, den ansluter till motovägen som går norrut mot Kristianstad (den byter namn stup i kvarten, men tror den heter E22 numera).

Nära den anslutningen skulll vägverket lösa in mark, det var en hästhage. Markägaren var entusiastisk över att få sälja, var väldigt nöjd med det erbjudna priset osv. Närdet blev dags att skriva på så var allt jättebra, "men just den dagen är jag bortrest", vid nästa tillfälle slarvade han bort handlinagrna, bad att få nya, "jättebra erbjudande". Sedan var han bortrest på semester, tjänsteresa osv. Hela tidsen jättepositiv till affären.

Handläggaren på vägverket började bli lite stressad, tiden gick, enl instruktionerna borde de gå till expropriation, deras tidsram för rättsliga åtgärder började bli knapp.Men markägaren var hela tiden så positiv, så handläggaren kunde inte riktigt med att stämma honom.

Så en dag stod det på sin spets, maskinerna hade bröjat gräva för vägen på granntomten.

DÅ säger ägaren till hästhagen "aldrig i h..e att jag säljer nån mark, glöm det.

Kris, vägverket hade gått på en blåsning. Fanns ingen tid för expropriation med överklaganden osv. Lösningen blev at tde fick dra vägen i en kraftig kurva förbi hästhagen. Vet inte om svängen fortfarande finns där, men den fanns i många år.
Underbart!!:D:D:D
 
Y
Fotografen skrev:
Ersättningsfrågan ska vara löst helt och fullt innan jag skulle skriva på något papper!
Se dessutom till att du inte åker på att vara tvungen att snöröja eländet osv.
Går den i kanten på din mark eller tvärsöver?
den går längst med kanten, jag frågade dom om snöröjningen men det låg inte på mig så behövde inte oroa om det menade dom på.. på åker, så husen är en bit ifrån..

istället för oroa mig kanske man kan vända på det att jag har möjlighet att låta advokat pressa det mer ifall det väl är byggt... vad ska dom göra - riva det dom byggt.. iofs, står säkert något smart i det pappret jag inte kollat på än som väntar underskrift...
 
Yrrol skrev:
istället för oroa mig kanske man kan vända på det att jag har möjlighet att låta advokat pressa det mer ifall det väl är byggt... vad ska dom göra - riva det dom byggt.. iofs, står säkert något smart i det pappret jag inte kollat på än som väntar underskrift...
Det lär va väldigt mycket svårare att pressa dem efter det är byggt... Då har du juh trots allt skrivit på ett papper där du godkänner att de får bygga på din mark..

Gör som exemplet här ovan.. Va positiv som attans men inte hemma när det ska skrivas papper osv.. Men med skillnaden att när de verkligen gjort klart ALLT utom just din påskrift... DÅ kan du pressa dem på priset =)
 
Jag tycker det är fel att ha grundinställningen att jävlas med Vv så långt det går.
Varför?
Den som aldrig använt och heller aldrig kommer att använda något allmänyttigt som vägar, skolor och ålderdomshem skulle jag möjligen kunna förstå.

Sen är det en annan sak att se till att få ut så mycket i förhandlingen som möjligt.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.