Hej.

Jag har renoverat mitt badrum. Jag har satt OSB bakom våtrumsgipse! Det anser jag vara det enda vettiga. Jag hade en diskussion med min bygghandel, och de höll med mig. Alternativet hade varit att regla. Och att i förväg räkna ut att sätta kortlingar där blandaren skulle vara. Och infästningen för kommoden, spegeln med belysningsramp, högskåpet, och lilla skåpet. Även var alla klämmor till de kromade ledningarna hamnar (vilket man ju har koll på direkt under reglingsfasen, eller...). Man måste också veta exakt vilken handdukstork man ska ha och var den hamnar. Toarullshållaren, ska den vara här eller där...? Kerstin!! Ska vi ha krokar...??? Inget svar... Nåja jag tror de hamnar, eh.. där... Regel upp! För att inte tala om duschväggen... Regla igen!

Sedan sälj huset, ny inredning borras upp och skruvas, i gipset... Vattenskada. Jag står för dolda fel...

Nej, det blev OSB bakom våtrumsgipset. Får jag mot förmodan in så mycket vatten att OSB:n rämnar, då är nog läge att fundera på om man ska hålla på med egna renoveringar över huvud taget... När ändras reglerna att stämma med den praktiska verkligheten?
 
Jag gjorde likadant. Det handlar om hur noggrann man är med tätskiktet tror jag.
Ok, om det blir något knas om 11 år så får man väl göra om det. Det var ju inte så dyrt :)
 
Dubbelpannan skrev:
Hej.

Jag har renoverat mitt badrum. Jag har satt OSB bakom våtrumsgipse! Det anser jag vara det enda vettiga. Jag hade en diskussion med min bygghandel, och de höll med mig. Alternativet hade varit att regla. Och att i förväg räkna ut att sätta kortlingar där blandaren skulle vara. Och infästningen för kommoden, spegeln med belysningsramp, högskåpet, och lilla skåpet. Även var alla klämmor till de kromade ledningarna hamnar (vilket man ju har koll på direkt under reglingsfasen, eller...). Man måste också veta exakt vilken handdukstork man ska ha och var den hamnar. Toarullshållaren, ska den vara här eller där...? Kerstin!! Ska vi ha krokar...??? Inget svar... Nåja jag tror de hamnar, eh.. där... Regel upp! För att inte tala om duschväggen... Regla igen!

Sedan sälj huset, ny inredning borras upp och skruvas, i gipset... Vattenskada. Jag står för dolda fel...

Nej, det blev OSB bakom våtrumsgipset. Får jag mot förmodan in så mycket vatten att OSB:n rämnar, då är nog läge att fundera på om man ska hålla på med egna renoveringar över huvud taget... När ändras reglerna att stämma med den praktiska verkligheten?
Tyvärr så är ju reglerna satta av skrivbordsbiträden men reglerna ändras igen nu i januari med bla zon indelning så man kan blanda våtrumsgips och vanlig kartong gips. Vi plattsättare på firman ska på kurs nu på fred. så då kanske man blir lite klokare om vad som är på gång.
 
Återkom gärna när ni vart på kursen med eventuella nyheter.
 
C
Själv tänkte jag sätta 22mm eller 28mm konstruktionsplywood bakom, men det kanske är överkurs?

edit: för att förtydliga: tänker inte renovera nåt badrum nån gång snart, men jag går och spånar. :)
 
Som jag sagt tidigare i någon annan tråd skulle jag gjort exakt likadant om jag skulle renoverat något av mina egna badrum idag.
Jag hade dessutom använt kartongbeklädd gips... ;)
 
cheetah1 skrev:
Själv tänkte jag sätta 22mm eller 28mm konstruktionsplywood bakom, men det kanske är överkurs?

edit: för att förtydliga: tänker inte renovera nåt badrum nån gång snart, men jag går och spånar. :)
Kul ordval: "spånar" :D
 
B
va nog med silikon bara i alla hål.
 
Gips klarar att bära ganska mycket med rätt skruvinfästning så att sätta kortling bakom toarullehållaren är overkill.
Sedan kan man ju undra varför träreglar ska vara ok om inte en OSB är det.
 
fn76 skrev:
Gips klarar att bära ganska mycket med rätt skruvinfästning så att sätta kortling bakom toarullehållaren är overkill.
Sedan kan man ju undra varför träreglar ska vara ok om inte en OSB är det.
Hhmm... nu har du nog missat lite av poängen med kortlingar... :rolleyes:

Vitsen med att ha kortlingar där alla infästningar ska ske, är för att siliconen man trycker in i hålet ska bottna och fylla upp hålet.
Inga infästningar får ske endast i skivmaterialet eftersom det är svårt att få detta tätt.
Skickar du in silicon i ett hål du gjort endast i skivan så ramlar den jui bara in i väggen och det blir inte riktigt tätt.

Det har alltså inte med bärigheten att göra... ;)

Jag kan hålla med om att det känns löjligt att reglar är ok, men inte träfiberskivor.
Dock menar de som är mer insatta på att träfiberskivorna innehåller lim och är porösare vilket gör att de reagerar rejält mycket mer än reglar på fukt och kan då svälla och mögla på ett helt annat sätt.
Dock anser jag som skrivits tidigare, att då är tätskiktet redan fördärvat och bör göras om.
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
...Inga infästningar får ske endast i skivmaterialet...
Är detta en regel? (inte en kortlingsregel...) Är det BKR som bestämt detta? När man borrar genom kakel, fix och gips blir det ett ca 20 mm gjupt hål. I med silicon, i med plugg i med silikon och i med skruven. Inte tusan "ramlar" silikonet av det där.
Det här med tätskikt börjar gå mot absurdum. Vem tror dom står och spolar med duschslangen mot toarullen? Och det ska vara så himla tätt över allt men runt strömbrytare och eluttag kan man inte göra tätt, nähä, då accepterar man det. Och står man och spolar vatten mot dörren rinner det ner på tröskeln och ut ur badrummet för dörren är ju utåtgående. Nä, enklast vore nog att inte ha en dusch i duschen...
 
Javisst, man borrar ju inte mer än att man kommer igenom kaklet och kanske eventuellt en bit in i gipset! Sedan in med silikon. Skiva eller kortling spelar ju ingen roll då.

Och berätta för oss snälla ni som endast kortlar och gör "by the rules", hur hittar ni kortlingar och reglar när golvnivån flyttats genom flytspackling, väggmåtten krympit när gips, tätskikt och fix och kakel är satta. Hur vet ni EXAKT var ni kan borra då? *nyfiken. Klart man kan skriva upp ALLA mått och sedan räkna ut positionerna, men gör ni det verkligen?
 
optimum
Har ritat allt i AutoCad

Har alla mått för alla reglar

Vägg för komod, handukstork, spegel, hyllor, lampor, vattenrör och övrigt som skall monteras
Vissa reglar gamla men en hel del nya och cc30 för våtrumsgippsen



mvh Roland
 
  • Vägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fn76 skrev:
Är detta en regel? (inte en kortlingsregel...) Är det BKR som bestämt detta? När man borrar genom kakel, fix och gips blir det ett ca 20 mm gjupt hål. I med silicon, i med plugg i med silikon och i med skruven. Inte tusan "ramlar" silikonet av det där.
Det här med tätskikt börjar gå mot absurdum. Vem tror dom står och spolar med duschslangen mot toarullen? Och det ska vara så himla tätt över allt men runt strömbrytare och eluttag kan man inte göra tätt, nähä, då accepterar man det. Och står man och spolar vatten mot dörren rinner det ner på tröskeln och ut ur badrummet för dörren är ju utåtgående. Nä, enklast vore nog att inte ha en dusch i duschen...
Utdrag från branschreglerna för säker vatten säger följande...

#
Kraven på infästning och tätning gäller i våtzon.
Alla skruvinfästningar ska göras i massiv konstruktion, t ex
i betong, i reglar eller i särskild konstruktionsdetalj. Skruvinfästningar
får inte göras enbart i golv- eller väggskiva.
#

Alltså kan man fuska vad gäller toapappershållaren eftersom den oftast sitter utanför våtzonen. ;)

Fullständiga branschregler hittar du här...

http://www.sakervatten.se/index.php3?use=publisher&id=1255

Kan hålla med om att det är riktigt drygt med alla dessa knepiga regler.

Vad gäller runt eldosor o.d så tätar man lika noga runt dem ju.
Fyller med typ latexfog mellan våtrumsskiva och eldosa och sen penslas tätskiktet ända fram till dosan så att det blir tätt och fint där med.


Dubbelpannan skrev:
Javisst, man borrar ju inte mer än att man kommer igenom kaklet och kanske eventuellt en bit in i gipset! Sedan in med silikon. Skiva eller kortling spelar ju ingen roll då.

Och berätta för oss snälla ni som endast kortlar och gör "by the rules", hur hittar ni kortlingar och reglar när golvnivån flyttats genom flytspackling, väggmåtten krympit när gips, tätskikt och fix och kakel är satta. Hur vet ni EXAKT var ni kan borra då? *nyfiken. Klart man kan skriva upp ALLA mått och sedan räkna ut positionerna, men gör ni det verkligen?
Kan du förklara för mig hur du får in en plugg i hålet om inte du borrar genom både tätskiktet och våtrumsskivan... :rolleyes:

Man kortlar ju med god marginal och tar naturligtvis i beaktning att det ska flytas på t.ex 20mm och sen 10mm klinker...
Sen brukar jag personligen mäta ner från taket och skriva måtten på kortlingarna samt fotografera allting så att man lätt vet var de finns sedan.
Taket ändras ju liksom inte... ;)
Ett annat tips är att markera centrum på de stående reglarna med ett litet blyertsmärke i taket så man lätt hittar reglarna sedan.
Oftast ska man ju ändå måla om taket och då görs det när allt annat är klart.

Såå... JA.... Jag gör det verkligen... :)
 
Kanske en konstig ide jag har, men är det ok enligt reglerna att kortla med osb mellan reglarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.