krijo1 skrev:
Här är en test, tror nästan att det var den jag nämnde tidigare. Är iofs från Gör det själv..

[länk]
Vet inte om man kan lita på denna test. Verkar inte som de bryr sig om precisionen. De har inte skrivit ett ord om det iaf.

T.ex. ligger B&D +-6mm per 3 m men inte ett suck från testpanelen.
 
krijo1 skrev:
Här är en test, tror nästan att det var den jag nämnde tidigare. Är iofs från Gör det själv..

[länk]
Något för Hata Black'n Decker tråden kanske...:)

Om B&D LZ R6

"Själva laserhuvudet med dioden kan
inte låsas fast förrän batterilocket tagits bort och en liten
låsnyckel av gummi har klämts in på plats. Det resulterar
troligen i, att det aldrig låses fast med risk för att laserenheten
förr eller senare skakas sönder."
 
screamin-daemon skrev:
Vet inte om man kan lita på denna test. Verkar inte som de bryr sig om precisionen. De har inte skrivit ett ord om det iaf.

T.ex. ligger B&D +-6mm per 3 m men inte ett suck från testpanelen.
Tror att hela gör det själv är sponsrad av hantverkarnas förening eller nåt... ja menar vem f*n vill gör det sjäv om det blir snett å fult (och vems sambo tycker det är ok);)
 
Snailman
Tyvärr kan jag inte rekommendera testvinnaren i detta test, anledningen är att den inte är särskilt robust, vilket påstås i detta test...

och då menar jag vid normalt handhavande (kan ju ha varit måndagsexemplar men troligen inte)
 
Jag har ett Bosch PCL20, är jättenöjd med det. Det ger lodrät, vågrät samt krysslinje, plus att du kan loda med den. Med lasern kommer ett jättebra stativ, väska till lasern och ett väggfäste. Ligger runt 1500kr har jag för mig.
 
Någon som har testat denna: Makita LD060P?

Vart hittar jag billiga och bra laser instrument någonstans?
 
Redigerat:
Suhagg skrev:
Är denna ett bra val?

Har ett gammal kamerastativ duger det att använda eller är det kinkigt?

Bosch BL2LWM Professional Laser Level 10mtr Range & Wall Bracket£108.12
[länk]

Tycker den funkar bra. Går att låsa lasern, vilket jag tycker är ett måste. Jag har inte testat den utomhus.

Jag kör med kamerastativ och det är lite jobbigt att få den i rätt höjd. Dock är kulleden ganska skön och snabbjobbat.

Totalt får du betala 175£ inkl. frakt o tull
 
Hej!
Jag har en Geofennel FL-40 och har gått igenom sammasorts tråd som du startat.
Köpte FL-40 på Svedol för ca 1800 pix. Den har varit fullständigt suverän och då är jag kräsen med att det verkligen ska bli rakt ! Har dessutom köpt en mottagare i dagarna så den går att använda utomhus(1800 pix också). Det finns inget för rimliga pengar som går utomhus utan mottagare.

FL-40 har kryssfunktion eller bara horisont eller vertikal linje. Doch ingen lodlinje, men det går att fixa genom att ställa lasern en bit bort och använda vertikallinjen.
Den är förstås själv nivellerande och säger till när huset lutar för mycket och när batteriet börjar bli dåligt.
KÖP DENNA !!
Avståndsmätning har den inte.

MVH
Pelleulf
 
Komplettering
Transportsäkring finns, låsning av linjen saknas kan kanske va bra ibland...avståndsmätning har jag aldrig saknat ännu... Jag hade lagt de pengarna på FL-40 plus mottagare.
Jag riktade också in mig på din prisnivå från början, men det finns inget mer prisvärt. Jag har verkligen kollat allt! ( Hmm, kanske ska börja som säljare hos Geofennel efter detta inlägg....)
Är det mycket billigare är det mycket sämre noggrannhet eller rena skräpet, å vad är det då för nytta med den?. Bättre att satsa på ögonmåttet iså fall...
Mvh Pelleulf
 
Om du satsar på Geofennelen, se till att du får FL40-3. Jag beställde en FL40 på Hornbach men fick en FL40-3. Den senare har den fina 90-graderslinjen som jag tycker är väldigt praktisk. Dock måste du investera i ett vettigt stativ/takstötta. Såg att Jula har något kombinerat stativ/takstötta för 800-900kr som jag funderar på.
 
screamin-daemon skrev:
Tycker den funkar bra. Går att låsa lasern, vilket jag tycker är ett måste. Jag har inte testat den utomhus.

Jag kör med kamerastativ och det är lite jobbigt att få den i rätt höjd. Dock är kulleden ganska skön och snabbjobbat.

Totalt får du betala 175£ inkl. frakt o tull
Såg något test att lasern ska ha pulsfunktion för att synas bra utomhus.
Den i testet heter Bosch BL 2l professional måste väl vara samma. http://www.verktygsproffsen.se/images/stories/pdf_fil/leica-lino-test.pdf

£175? Det är väl ingen tull från England? Moms 17,5%? samt frakt är väl allt som kommer till på de £108 som den kostar hos
http://www.power-tools-pro.co.uk/bo...er-level-10mtr-range-wall-bracket-p-3990.html
 
Jag som fick hjärnsläpp. Givetvis ingen tull, men de 175£ stämmer.
 
Takstötta har jag också sett, men det är ju inte alltid man har ett plant tak att stötta mot... Är det ngn. som vet ett stadigt stativ som kan bli iaf. 2 meter. Helst utan att det kostar skjortan?
PS. pulsfunktionen på FL-40 är till för mottagaren, annars funkar inte den Ds.
/ pelleulf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.