Friedrich skrev:
Beror på hur stor golvyta du har som slingan ligger på.
Har du stor golvyta så blir givetvis effekten stor. Över en viss gräns så ska man ha en "storlek större" på termostaten. I praktiken en termostat som pallar att bryta och sluta större laster än en vanlig.
Ta dit en elektriker för att isolationsprova värmekabeln och beräkna effekten.

Mät golvytan där slingan ligger. Sedan har du ohms lag: Ström = Spänning/Resistans
I ditt fal: 230V/14Ohm=~16.4A. Detta ger en effekt på ~3.8kW.
Tumregel: MAX 120W/m^2 på brännbart material, max 160W/,^2 på betong.

Men som föregående talare skrev; Det känns åt helvete för högt med tanke på resistansen, så kabeln är antagligen kass. Enda sättet att få reda på det är att göra en isolationsprovning.
Oki dok, jag får ta och kontakta en elektriker som får göra sina mätningar för att se om isolationen är dålig/paj.

Görs denna mätning mha specialutrustning eller används vanliga mätverktyg för detta? det jag är ute efter är om man kanske har någon polare som har nån mätutrustning somduger till detta.

Tack

Mvh
Magnus
 
Det är ett ganska vanligt elektriker instrument.. En så kallad isolationsprovare, megger säger vissa.
 
Vilket fabrikat godkänner 120W/m2 ? ingen av dom "stora" i alla fall.
Riktvärden på effektbehov vid några olika tillämpningar med värmekabel hämtade ur SS 424 24 01
För detaljerade beräkningar av erforderligt effekt- och energibehov hänvisas till Boverkets byggregler, samt till värmeteknisk litteratur.
Nedanstående riktvärden hindrar inte användning av självbegränsande värmekabel som kan avge större effekt innan stabila driftförhållanden uppnåtts.
Tillämpning Effektbehov Anmärkning
Golvuppvärmning: 60 - 100 W/m² golvyta Beroende på rumstyp och isolering
20 - 30 W/m³ rumsvolym
Träbjälklag: Max 15 W/m Max 80 W/m²
Frostskydd av rör: 5 - 10 W/m (invändigt)
5 - 15 W/m (utvändigt)
Hängrännor och stuprör: 15 - 40 W/m Vid plastränna max 15 W/m
Obrännbara tak och ränndalar: 80 - 250 W/m²
Papptak: Max 15 W/m Max 80 W/m²
Issmältning, mark: 150 - 250 W/m²
Snösmältning, mark: 200 - 400 W/m²
Markuppvärmning, växthus: 40 - 80 W/m² Marktemperatur 8 - 40° C
Betonggjutning, engångsbruk: 100 - 150 W/m² Valv och väggar
Frostskydd under fryshus: 10 - 20 W/m²
 
elmont skrev:
Vilket fabrikat godkänner 120W/m2 ? ingen av dom "stora" i alla fall.
Riktvärden på effektbehov vid några olika tillämpningar med värmekabel hämtade ur SS 424 24 01
För detaljerade beräkningar av erforderligt effekt- och energibehov hänvisas till Boverkets byggregler, samt till värmeteknisk litteratur.
Nedanstående riktvärden hindrar inte användning av självbegränsande värmekabel som kan avge större effekt innan stabila driftförhållanden uppnåtts.
Tillämpning Effektbehov Anmärkning
Golvuppvärmning: 60 - 100 W/m² golvyta Beroende på rumstyp och isolering
20 - 30 W/m³ rumsvolym
Träbjälklag: Max 15 W/m Max 80 W/m²
Frostskydd av rör: 5 - 10 W/m (invändigt)
5 - 15 W/m (utvändigt)
Hängrännor och stuprör: 15 - 40 W/m Vid plastränna max 15 W/m
Obrännbara tak och ränndalar: 80 - 250 W/m²
Papptak: Max 15 W/m Max 80 W/m²
Issmältning, mark: 150 - 250 W/m²
Snösmältning, mark: 200 - 400 W/m²
Markuppvärmning, växthus: 40 - 80 W/m² Marktemperatur 8 - 40° C
Betonggjutning, engångsbruk: 100 - 150 W/m² Valv och väggar
Frostskydd under fryshus: 10 - 20 W/m²
En standard som helt undgått mitt öga faktiskt.. Den ska inhandlas!
Det är Ebecos rekomendationer jag gick efter. Det är inget litet fabrikat :)

Det där med Mysonkitet är lite skrämmande faktiskt. Är solklart att ingen annan än en behörig elektriker för förlägga värmekabel enligt lag.
 
Kollade upp den där standarden. Den är enligt SIS förlag upphävd 2004.02.23. De angav ingen ersättande standard.
 
Intressant det där med Myson och behöriga elektriker.
När vi renoverade köket och la in värmegolv så lades värmekabeln av plattsättarna, en elektiker mätte och ok:ade därefter fullföljde golvisarna med klinkers.
Avslutningsvis så kopplade el-killen in det hela och mätte igen. Inget snack om att det var golvisarna som lade kabeln. Var mina hantverkare okunniga eller...
 
De kanske var inhyrda/anställda av elektrikern? :)
 
Nejdå. det var två olika firmor var för sig anlitade av mig, så det fanns ingen "koppling" dem emellan. El-killen var kanske inte så "överkänslig".
 
Hur som helst är det inte gjort enligt det regelverk som finns. Antingen var det okunnighet eller lathet från elektrikerns sida.
 
Eller ren dumhet, jag skulle ALDRIG ta ansvar för nått som nått annat företag utfört och taget betalt för.
 
Jag trot det är ganska vanligt att snickare och plattsättare som anlitar samma elfirma/elektriker och fått förklarat hur han/dom vill ha det. Kablarna dras upp till dosor och elektrikern kommer och kopplar när allt övrigt ska kopplas. Skulle det knasa vid meggning av slingan får plattsättarn ta på sig backjobbet.
 
Smart elektriker som får ett jobb på en timme att debitera i stället för tre timmar. För det är väl så ju kortare jobb dess lönsammare eller????????
 
Man kan ju fråga sig hur det är ställt med matematiken... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.