Vet ej om du MÅSTE slipa till trärent men varför inte göra det om du ändå håller på. Har du funderat på att hyra en golvslip och göra det själv,? Då slipper du ju hålla på och fundera så mycket. Slipa en bit av golvet, måla det och fundera på om du vill ha det så eller om du ska göra på något annat sätt. Sen tror inte jag heller att det sänker värdet nämnvärt. Jag ska eventuellt lägga fiskbensparkett (som faktiskt är väldans billigt om man gör det själv) i mitt nybygge och funderar på att isåfall betsa golvet mörkt. Jag bygger för att bo inte för att sälja.
 
Eller slipa av skiten med en rotex 150 el likn. Räcker ju bara att rugga upp ytan om den ser bra ut från början. Jag skulle valt en oljefärg som man sedan klarlackar över. Finns både blank och matt.
 
Fasting65 skrev:
Jag måste protestera mot MrExperts priser denne anger. Jag vet inte riktigt vad som syftas, men att anlita en golvslipare för att BARA slipa golven så ska du inte betala 600 kr/kvm - nä långt därunder ligger priserna. Iallafall i Sthlm.

Om du läser hela mitt inlägg nästa gång så vore det bättre :) Och om det är 600kr/kvm så är oftast lacken medräknad i priset, annars är det de andra priset som jag skrivit 370-420 kr ex moms. Runt omkring där :)
 
MaZtoR skrev:
Jag betalade 125kr per kvadratmeter förra året när jag hade mitt ekparkettgolv slipat.

det va [länk] som gjorde det.

Sweet ^^ Alla borde anlita dom :p
 
Mr expert skrev:
Sweet ^^ Alla borde anlita dom :p
nee. resultatet va inte det bästa man har sett.
 
snabbdisk skrev:
Tack för alla svar.

Mr expert: ja, det låter rimligare tycker jag också.

Laminat är inget alternativ för min del. Jag är inte ute efter ett enfärgat golv, utan ett målat parkettgolv, där man ser alla springor och ojämnheter (ve och fasa). Det ska se lite randigt ut. (Tänk lite såhär: [länk]). Smaken och baken, ni vet...

I övrigt tycker jag att det är lite väl konservativt att utgå ifrån att en målad parkett ALLTID sänker värdet på en lägenhet, eller att en omålad parkett ALLTID höjer värdet på lägenheten. I många fall stämmer det säkert. Men jag tror också att det beror mycket på hur lägenheten ser ut i övrigt, var den ligger, hur arbetet utförs och vem den potentielle köparen faktiskt är. Och kanske viktigast av allt: jag bor här innan jag en vacker dag säljer. Det är mitt hem, och jag sätter min prägel på det. (Och kom igen, det är ju inte precis det här jag ska göra: [länk])...

Såklart är detta inget jag bestämt över en natt. Jag VET att det inte är helt konventionellt att måla en parkett. Därför har jag hört mig för med både mäklare i området, plus en inredningsarkitekt, för att höra om det verkligen sänker värdet på lägenheten.

Åter till ämnet: måste man slipa till trärent innan man målar med oljebaserad färg? Eller räcker det med att rugga upp ytan? Häftgrund?

Jag lovar att posta bilder till alla er skeptiker när det är klart... ;)
Gott stå på dig..
Klart du skall måla. Tror inte det kommer vara särskilt hett med oljad/lackad ekparkett de närmaste decennierna det är snart lika ute som köksluckor av furu, tro mig.
Ser fram emot bilderna.
 
Uj uj. Grannen i den lyrriga vindsvåningen tre våningar ovanför mig duschar tydligen rätt ner på oss andra, blev vi varse häromdagen. Vatten överallt. De var här och fuktmätte idag, utrivet nyrenoverat kök (suck!) och torkfläkt på obestämd tid. Vilket betyder att parkettmålningen får vänta ett litet tag.

Men precis som gnilrub säger är det nog klokt att testa i ett hörn. Jag går på sovalkoven först, blir det av någon anledning outgrundligt fel ställer jag bara tillbaka sängen och låtsas som ingenting har hänt. Tralalalala...

Kunde såklart inte hålla mig ifrån att starta ett annat golvprojekt i väntan på parkettmålningen, så jag gav mig på hallen istället (har lyckats sabba kameran, ursäkta effekten). Bifogar en teaser. Bakåtsträvare - andas ut nu! Här blir det nog konventionell olja eller vax. Får se hur lång tid det tar innan det där blir klart bara... man har ju en förmåga att initiera projekt i hundranitti, men avsluta dem i snigelfart.
 
  • IMGP1307.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S silfwerpihl skrev:
Gott stå på dig..
Klart du skall måla. Tror inte det kommer vara särskilt hett med oljad/lackad ekparkett de närmaste decennierna det är snart lika ute som köksluckor av furu, tro mig.
Ser fram emot bilderna.
Denna åldrades inte särskilt väl
 
B bjorsi skrev:
Denna åldrades inte särskilt väl
Pendeln är på väg tillbaka. Men faktum är att oljad fiskbensparkett varit fult i 12 år sen jag skrev inlägget.
Vår vitmålade börjar bli sliten nu.
Målar fortfarande hellre om den än slipar fram och oljar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.