Hej!


Skall nu bygga nytt hus ett 1plan hus på 143kvm
huset kommer att ligga i norra bohuslän.
Är det mer ekonomiskt med bergvärme, det blir ju en mycket dyrare instalations kostnad, sedan har jag sätt att nibe kommit med en ny pum Nibe split som är vatten/luft som har ett förhållande på 3,6 medans deras nya bergvärme pumpar har ett värde på 5,0.
enligt hustillvärkaren drar huset ca 6500kw med bergvärme och ca 14500 med luft/vattenpump.

Vad är igentiligen det mest ekonomiska valet?

Tacksam för alla tipps och svar!
Mvh Fredrik
 
Hej!

Jag har gått i samma funderingar under hösten eftersom vi ska slänga ut vår gamla elpanna. Jag tyckte att luft/vatten verkade kanon men tog även in offert på bergvärme, båda från IVT. När jag såg offerterna skiljde det inte så mycket mellan dessa alternativ när man räknat bort ROT-avdraget, ca 15.000!? (Tydligen är uteenhyeten rätt dyr och borrhåletmest jobb vilket ger bra ROT) Eftersom det är bättre effekt på berg än luft så räknar jag med att prisskillanden äts upp av minskad elräkning och har därför valt att satsa på bergvärmen.

Men om man byger nytt, kör man inte alltid med frånluftspump då? Enl dom jag pratat med är det bästa allternativet men det blir för dyrt att bygga in i efterhand...

Lycka till med dina val!
/Anders
 
Freddan82 skrev:
Hej!


Skall nu bygga nytt hus ett 1plan hus på 143kvm
huset kommer att ligga i norra bohuslän.

enligt hustillvärkaren drar huset ca 6500kw med bergvärme och ca 14500 med luft/vattenpump.

Vad är igentiligen det mest ekonomiska valet?

Tacksam för alla tipps och svar!
Mvh Fredrik
Det beror på vart huset är beläget när man pratar om lv pump....stor skillnad på norr /söder
på tal om Hustillverkarnas beräkningar...;)

Har ni inga vargavintrar i Bohuslän kan ni köra Lv vp ...om ni tycker att bergvärme är för dyrt
Skulle aldrig själv koppla in en...
Mvh
 
Redigerat:
Nej det är väl inte att det blir för dyrt!
Jag vill nog mäst veta vad som är mest ekonomiskt i längden.
alstå om Bergvärmen kan bespara dom pengarna det kostar extra.
Man vet ju aldrig hur det går med energipriserna, men dom går väl troligtvis inte neråt så om man ser på det i ett långsiktigt perspektiv kanske det kan löna sig med bergvärme även om det är ett modernt hus med bra isolering och inga varg vintrar :)
 
S
Det är väll ganska enkel matematik?
Hur mycket värme behöver huset? räknar vi på 20 000kwh
Med bergvärme (om vi räknar på dina siffror som jag tycker låter som något glädjefulla) så skulle det med bergvärme kosta:
20 000/5 = 4 000 kr/år
20 000/3.6 = 5 500 kr/år
Räknar du på 15år så kommer du tjäna 22 500kr på bergvärme
Svaret i detta exempel blir alltså att du tjänar på bergvärmen om den kostar mindre än 22 500kr mer än luft-vatten
Detta vid ett konstant elpris om 1kr/kwh

Normalt brukar man annars räkna med att om du lånefinansierar mellanskillnaden på beräknad livslängs (säg 15år) så skall den lånekostnaden vara lägre än den minskade uppvärmingskostnaden för att det skall vara värt att köra....
 
Tackar för ett bra svar!

Mvh Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.