A
Vad ska en bostadsrättsförening stå för?

När min bostadsrättsförening byggdes så sattes kakelplattorna i badrummen upp på nästan torkat fix med undermålig fuktspärr under. Den då nybildade föreningen var för mesig :eek: för att stämma byggherren utan lät alla i föreningen försöka lösa sina badrumsproblem individuellt. Hemförsäkringen täcker naturligtvis inte den typen av fel och nu ca 20 år senare har många lägenheter fortfarande problem. Jag köpte min lägenhet för några år sen och föreningen berättade då inget om problemen trots att jag frågade om fastighetens skick. Säljaren kan inte anklagas för dolda fel :mad: eftersom felet var så välkänt i föreningen (och hade jag anlitat en expert som knackat på kaklet hade det nog upptäckts att det inte satt fast.) Nu har jag alltså en fuktskada på väggen bakom fuktspärren pga detta byggfusk samt fukt i golvet pga att det saknats klämring mm.

Hade detta varit en HSB-förening hade det inte varit något tjafs för HSB är väldigt tydliga i sin tolkning av bostadsrättslagen.
http://www.hsb.se/bokunskap/vem-renoverar-
” Om ett badrum är fuktskadat på grund av att en golvbrunn inte fungerar som den ska, är det föreningen som ska stå för att riva ut inredningen, torka upp fukten och återställa allt fram till ytskiktet.Sedan är det du som är bostadsrättshavare som står för ytskikten och inredningen i badrummet.”

Nu är detta ingen HSB-förening. Föreningen har bara erbjudigt sig att bidra med 6.000kr för golvbrunnen. Renoveringen kommer att kosta ca 80.000kr Jag tar därför nästan föreningens erbjudande om sextusen som ett hån. Vad tror ni: Hur mycket ska jag som ”bara” har en bostadsrätt behöva bekosta själv när problemet är orsakat av ett väl dokumenterat byggfusk?
:confused:
 
Det bästa är att prata med en jurist. Men annars så fungerar det som HSB säger, de går till mycket stor del efter gällande lagar i sina stadgar. Det kan bli så att du får riva ytskicktet, föreningen ser till att torka ur väggen. sen får du återställa.
Till ytskicktet hör normalt puts, fuktspärr, fix och kakel. Det intressanta är ju vad som står i era stadgar gällande underhållsansvaret


Om vi går vidare på vad HSB säger så
"105. Ytskikt

Fråga 105.1
Jag bor i en bostadsrätt där badrummet är renoverat 1992 och kaklet har börjat släppa. Vi har kontrollerat att det inte beror på fukt. Troligtvis beror det istället på att väggarna i huset rört sig. Vem har skyldighet att se till att vi får tillbaka kaklet på väggarna?
Svar: Enligt bostadsrättslagen och HSB: s normalstadgar är det bostadsrättshavaren som bär underhålls- och reparationsansvaret för väggarna i lägenheten. Det innebär att det är du som bostadsrättshavare som har ansvar för att åtgärda skadan. Om du kan visa att bostadsrättsföreningen eller någon entreprenör som föreningen anlitat varit oaktsam kan du få ersättning för återställandet av ytskiktet. Men rätten till ersättning från bostadsrättsföreningen kan ha preskriberats. Preskription inträder normalt efter 10 år.
"


Så i mina öron låter de 6000 som de kan täcka kostnaden för upptorkningen
 
Nu beror ju iofs tydligen fuktskadan hos dig på att det är fel på anslutningen mellan tätskikt och golvbrunn. Tätskiktet är (inkl den saknade klämringen) är tveklöst bostadsrättsinnehavarens ansvar. Det är skillnad på om själva golvbrunnen hade läckt (typ sprucken plast).

Många föreningar tillämpar idag även en tolkning av underhållsansvaret så att medlemmen ansvarar även för aloppsledningar och golvbrunn fram till husets stammledning.

Denna utökade tolkning har för och nackdelar. man slipper ex. framtida tolkningstvister när en medlem bygger om sitt badrum så att golvbrunnen hamnar på ett "dyrare" ställe, eller väljer en modern avlång golvbrunn som är oerhört mycket dyrare i materila och monteringskostnader än standard. Det förekommer tolkningstvister i föreningar om vem som ansvarar för kostnader för återställande av lyxrenoverade lägenheter. Ex. du bygger om ditt badrum för 2 milj. sex månader senare börjar golvbrunnen (som du har bytt vid renoveringen) läcka, föreningen är ansvarig för brunnen och måste återställa ditt badrum för 2 miljoner efter bytet (eller måste föreningen det?).

Jag tror att övriga medlemmar i det läget vore glada över om brunnen inte var föreningens ansvar.
 
Även om det varit en HSB förening så hade du nog inte fått mycket mer än 6000 kr.
Utrivning och att ställa ditt en fläkt kostar nog inte mycket mer. Någon renovering står dom inte för. Sen görs åldersavdrag och ett 20 år gammalt badrum har nog inte värde många kronor.
 
A
Jo en HSB-förening hade stått för allt utom ytskiktet och fuktspärren när det är huset som är felkonstruerat. Det vet jag. De står inte för det om det är bostadsrättsägaren som orsakat skadan eller om det är bostadsrättsägaren som vill ha ett stiligare badrum så klart. Men in det här fallet är det helt uppenbart fråga om byggfusk.
 
MissMuffet skrev:
Jo en HSB-förening hade stått för allt utom ytskiktet och fuktspärren när det är huset som är felkonstruerat. Det vet jag. De står inte för det om det är bostadsrättsägaren som orsakat skadan eller om det är bostadsrättsägaren som vill ha ett stiligare badrum så klart. Men in det här fallet är det helt uppenbart fråga om byggfusk.
Hur kan du veta det så säkert? HSB har ju knappast mycket att säga till om även om de kanske har någon representant i HSB föreningarna.
 
A
Alltid bott i HSB-föreningar tidigare under mitt snart 50åriga liv. Även varit aktiv i olika styrelseuppdrag. Det är bara de sista åren jag tyvärr valde en annan bostadsrättsförening. Hur som helst så gäller ju alla bostadsrätter under bostadsrättslagen så det går ju att dra det hela till Tingsrätten.

Tyvärr dog min pappa i samband med att vi upptäckte det hela så jag orkade inte hålla på med det då. Det jag nu kommer att få emot mig är att jag väntat ett tag med att processa.

Undrar därför om någon här varit med om liknande processer eller har andra erfarenheter och kunskaper om lagstiftningen?
 
Jag skulle ha tagit det som en klackspark, kansken att själv få bygga sitt nya badrum efter egna ider och önskningar. Visst kostar det pengar men det är det värt.

Även om du driver det vidare så kommer du inte att få ett nytt badrum "gratis". Förmodligen måste alla boende gå ihop och klaga hos entreprenören för konstruktionen och deras ansvarstid på 10 år är nog slut.

Lär nog inte bli mer "styrelseuppdrag" om du driver detta vidare.

Mvh/Jesse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.