Jag har lite funderingar kring att skapa gångar i trädgården…
Min trädgård är fortfarande ”ny” för mig, och jag håller på och känner efter hur jag vill ha det. Jag gillar stenläggningar av olika slag, men vet inte riktigt var/vad jag vill ha. Därför är jag tveksam till att i nuläget göra den investering i både tid, pengar och energi som ”riktig” plattsättning innebär.
Jag funderar därför på att lägga vanliga ganska stora stenar i de stråk jag funderar på att i ett senare skede plattsätta. Det borde inte innebära alltför stor ansträngning att gräva lite så att de ligger någorlunda bra där (stenar finns på tomten). Kan detta funka även i längden, eller sjunker de?
En annan idé var att lägga ut täckbark där jag sen vill ha en gång, för att på så sätt ändå markera var gången ska vara och kunna prova om den ligger på ”rätt ställe”. Måste jag gräva och/eller lägga markduk under för att det inte ska växa där ändå?

Några idéer?? :)
 
Hej,

testa med att lägga ut markduk direkt på backen, lägg dinna stenar i ytterkant och fyll med täckbark emellan. Gräv inget förrän du vet exakt var gångarna ska vara, för är du inte nöjd med placeringen så måste du ju gräva igen den felaktiga gången. Grävningen kan du fixa sen när du ska lägga den " riktiga gången", du behöver ju komma ned mellan 15-20 cm för att underlaget skall bli stabilt

mvh
CG
 
Ett annat sätt är ju att lägga på minne vart man går i trädgården. Märker du att du ofta går en viss sträcka så är det en bra plats att anlägga en gång just där.
/Diana
 
Vänta med att göra gångar tills du ser var det blir naturliga gångar. Så slipper du lägga ner en massa arbete i onödan. När du sedan ser var ni går så kan du lägga ner tid och arbete på de stråken.
 
Åhhh, jag vill inte vänta!! ;D
Jag gjorde en liten "provisorisk" stig vid ena husgaveln (=ganska kort sträcka så även om det var i onödan så var det inte så mycket jobb), och det blev så mycket mer struktur på hela den ytan. Därför är jag sugen på att strukturera upp resten av trädgården också, så att jag sen kan "fylla på" utefter den idén. Jag skulle ju kunna göra så utefter en imaginär gång också men det blir ju liksom inte samma sak...
De stigar jag funderar på nu är dessutom inte viktiga stigar i den bemärkelsen att det är där man alltid går, typ till bilen, soptunnan mm, utan har mer karaktären av "rumsindelare" av trädgården.
Efter att ha tagit del av era inlägg så har jag beslutat mig för följande för en av gångarna (sen får jag utvärdera):
Jag gräver ur ca 40cm brett, 15-20cm djupt, lägger sen markväv. Sen lägger jag i de ganska stora stenarna (bara en "i bredd") och fyller upp med täckbark alternativt jord. Förmodligen täckbark. Jag hoppas att det ska funka!
Sen får vi väl se om stenarna sjunker ner till Kina inom några år pga dåligt förarbete... ;)
Är ni andra duktiga och antingen väntar eller gör "rätt" på en gång? Finns det ingen annan som har fuskat som jag?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.