Jag och min sambo vill bygga hus. Hur vi än räknar så känns det som att vi omöjligt kan komma under en summa på 4,2 miljoner i det område vi vill bo. Om det sen blir en del oförutsedda utgifter så räknar vi med att det drar iväg till uppemot 4,5 miljoner.

Vi tjänar båda drygt 30 000 i månaden (ca 65 000/månaden totalt). Då det bara var 2 år sedan vi tog examen har vi inte hunnit spara så där jättemycket pengar. Det vi har sparat vill vi hur som helst inte lägga på husbygge utan mer på att köpa bil utan lån och att ha som en buffert. Däremot så kan vi låna upp till 1 miljon av mina föräldrar som vi betalar samma ränta på som vi gör på banklånen.

Tar vi oss vatten över huvudet om vi står med lån på 4,5 miljoner när räntorna går upp?

Så här har jag räknat:

Tomt + grund: 2,5 miljoner (va är redan betald)
stomrest hus: 1-1,2 miljoner
badrum: 150 000
el: 120 000
kostnad byggnadsarbetare: 200 000 (känner några som tar 200kr/timme vitt)
kök: 80 000
annat material: 100 000
värme: 50 000
övriga avgifter: 100 000
sånt jag inte tänker på: 100 000
byggel och kvalitetsansvarig mm: 50 000

Känns det rimligt? Både vad gäller de enskilda kostnaderna och vad gäller totalsumman i förhållande till vår ekonomi?
 
Kostnaderna känns låga, kök inkl vitvaror för 80 blir nog IKEA. Vad ska du ha för värmeanläggning för 50?

Ett lån på 4,5 msek kostar med 6% ränta 22,5 i månaden före skattereduktion, 17,5 efter. Utöver detta kommer drift och amorteringar (till både bank och föräldrar?).

Ni har ut ca 45000 e skatt idag när båda arbetar heltid.

Som jag ser det så ger det alldeles för dåliga marginaler, vänta med husköp och spara ihop en rejäl kontantinsats först!
 
Om ni får ut 30000/mån netto så har ni ju iaf bra inkomster - är det lönen före skatt så låter det väldigt vanskligt !!
Banken kommer förstås vilja se en riskinsats från er också så iaf 300 000 -500 000 av era sparpengar måste ni nog plöja ned i bygget iaf

Vi lever idag med 1.5 mkr i lån på ca 45000 kr netto - och det går runt bra. Men på ngt sätt försvinner ändå pengarna ned i hål här och där och jag skulle säkert få låna 4.5 mkr, men skulle absolut inte vilja det i nuläget!

Betänk att ni kanske kommer vilja ha barn framöver (?) och då är det föräldrapenning, sjukskrivningar och senare VAB osv osv som drar ned inkomsterna betydligt ! Och vad händer om en av er blir sjuk en längre tid eller arbetslös ? Har ni så det räcker till att leva efter att lånen är betalda varje månad då ?

F.ö. måste du nog på din kalkyl lägga iaf 10-20% på "sånt som du inte tänker på" - det brukar dra iväg om ngt väl uppkommer !
Om tex tomten behöver sprängas eller pålas så går det iaf 50 000 - 250 000 kr direkt...

Överlag känns er kalkyl inte så genomtänkt - belopp som "ca 100 000 på diverse byggmaterial" osv känns som om du inte har specat ned det tillräckligt-eller så har du det men skrev bara ca- siffrorna här !? :)

/K
 
Redigerat:
Vi har redan ett barn, så kostnaderna för barn vet vi rätt väl. Det jag skrivit är som sagt bara ca-priser och köket har vi tänkt ikea iaf vad gäller luckor och stommar.

Övrigt byggmaterial är väl mest golv (parkettgolv byggmax) och färg som jag tänkt.

I tomt + grund så är 400 000 inräknat för grund inkl sprängningar.

Vi kommer inte att amortera på lånen (inga topplån) och det från mina föräldrar är förskot på arv.

Det vi sparat som vi inte vill använda till husbygge utan ha som buffert är ca 200 000, så det är ju inte så att vi är helt utan pengar att ta av om kostnaderna skulle stiga alltför mycket.

Om något skulle hända (t.ex. arbetslöshet) räknar vi med att huset ska säljas och husen i området kostar ca 5-6 miljoner så vi borde kunna sälja "billigt" utan att gå med förlust.

Vi räknar med att ta ut några veckors semester och jobba heltid själva med bygget under den tiden vilket skulle kunna sänka byggkostnaderna.

Så som jag räknat vad gäller utgifter efter allt är klart:

(från början har jag räknat med att om den enes hela lön går till räntor + drift så borde den andres lön räcka bra till resten)

Inkomst efter skatt: ca 45 000 + barnbidrag 1 000

Ränta (efter avdrag) 7%, 4,5 miljoner: 18 375 alt. 7% 4,2 miljoner: 17 150
Drift: 3 000
Dagis: 1 250
Mat: 6000
Försäkringar: 1 000
Studielån: 1 000
Bensin: 5 000
Kläder: 2 000
Personlig hygien (frisör och liknande): 1 000
Oförutsedda småutgifter: 2 000

Kvar till sparande och nöje: ca 6 000

Visst 6000 är inte så mycket, men våra kostnader idag ligger under det angivna på samtliga poster.

Och innan räntan kommer upp i 7% så kommer vi ju ha hunnit spara en del som vi kan använda när räntorna går upp.

Sen bör man kanske inte räkna med stigande inkomster alltför mycket, men när jag kommer tillbaka från min mammaledighet så kommer jag att få betydligt större ansvar vilket borde höja min lön en del och min sambo (egen företagare) håller på att skriva avtal med flera nya kunder för långsiktigt samarbete vilket borde ge även honom ordentligt stigande inkomster.

Till saken hör också att det inte funkar att bo kvar där vi bor nu då det både är för litet och för långt till jobbet och det känns helt enkelt jobbigt att behöva flytta till något provisoriskt under några år. Framförallt som även en bostadsrätt i stockholmstrakten som skulle kännas hyfsat bra skulle kosta 3-4 miljoner + avgift (vi skulle behöva en 4:a då vi utöver barnrum även behöver kontor då vi båda jobbar en hel del hemifrån). Så det skulle ju inte bli speciellt mycket billigare det heller.

Förra året gjorde vi av med ca 8 000: - i månaden på mat, kläder, jobbresor och personlig hygien och i budgeten ovan har jag lagt sammanlagt 14 000 på det så det finns ju en hel del marginaler där.

Vi skulle kunna bygga för ca en halv miljon billligare på ett annat ställe, men läget där är så pass mycket sämre att huset antagligen skulle vara värt en hel miljon mindre. Jag är rädd för att det skulle vara betydligt svårare att få tillbaka pengarna man lagt ner på husbygget där om man skulle bli tvungen att sälja. Och det är faktidkt det jag egentligen är mest rädd för. Inte att det ska bli för dyrt, utan mer att det inte ska gå att sälja om vi tycker att det kostar för mycket.
 
Låter som du/ni räknat och tänkt igenom det här på både längden och tvären.
En hel del materialkostnader låter nog i lägsta laget. Och 200' för byggarbetare är väl mest hjälp till er då? Om ni kan och tänker göra mycket själva.

Viktigast för husköp/byggnationer är läget! Helt rätt - går det att sälja blir det ingen panik om läget ändras. (Glöm inte att massor av förhållanden gått i kaputten för att man renoverat/byggt bort dem :surprised: Tappa inte bort varann i röran!)

Sen kommer materialvalen - trägolv - inte laminat! Och inte de billigaste trägolven då de ofta tappar formen efter en tid och har bristande kvalitet i fogningen.
Kakel o klinkers med golvvärme i våtrum. (personligen tror jag på elvärmegolv - den vattenburna värmen i golv tror jag blir det stora försäkringsproblemet om 15-20 år...)

Vitvaror med kvalitet är, vare sig ni bor kvar eller säljer, bra använda pengar.

Go for it!
Jag tror att Parkinssons lag gäller även för boende - på något mystiskt sätt - de pengar man har till sitt förfogande går åt/räcker (- om man tänker samtidigt).:cool:
Annars skulle inte bopriserna på borätter i Stockholm kunna skena som de gör - alla har ju inte en sjö att ösa ur!??
 
byggankan skrev:
Inkomst efter skatt: ca 45 000 + barnbidrag 1 000

Ränta (efter avdrag) 7%, 4,5 miljoner: 18 375 alt. 7% 4,2 miljoner: 17 150
Drift: 3 000
Dagis: 1 250
Mat: 6000
Försäkringar: 1 000
Studielån: 1 000
Bensin: 5 000
Kläder: 2 000
Personlig hygien (frisör och liknande): 1 000
Oförutsedda småutgifter: 2 000

Kvar till sparande och nöje: ca 6 000

.
Ett räknefel 7% ränta på 4,5 miile blir 315000/år, du får bara dra av 30% upp till 200000 på 2 personer, så det blir lite mer där. Brukar inte vara pessimistisk men efter att jag håller på och färdigställer mitt tredje hus så är det nog din byggkalkyl som jag mest tycker känns ogenomtänkt. 200 vitt för snickare vad är det för ena snickare? Hur som helst om du slår upp något bös i ett fint villaområde där husen säljs för 5 mille så får du ju aldrig tillbaka pengarna. Vem vill bo i ett så pass mycket sämre hus i ett sådant område. Vi har alltid byggt för att kunna lämna huset utan att gå back på byggkostnaden och det har vi lyckats med med råge. Men då har vi inte snålat på något! TS låter nästan som ett litet troll...
 
byggankan skrev:
Vi har redan ett barn, så kostnaderna för barn vet vi rätt väl. Det jag skrivit är som sagt bara ca-priser och köket har vi tänkt ikea iaf vad gäller luckor och stommar.

Övrigt byggmaterial är väl mest golv (parkettgolv byggmax) och färg som jag tänkt.

I tomt + grund så är 400 000 inräknat för grund inkl sprängningar.

Vi kommer inte att amortera på lånen (inga topplån) och det från mina föräldrar är förskot på arv.

Det vi sparat som vi inte vill använda till husbygge utan ha som buffert är ca 200 000, så det är ju inte så att vi är helt utan pengar att ta av om kostnaderna skulle stiga alltför mycket.

Om något skulle hända (t.ex. arbetslöshet) räknar vi med att huset ska säljas och husen i området kostar ca 5-6 miljoner så vi borde kunna sälja "billigt" utan att gå med förlust.

Vi räknar med att ta ut några veckors semester och jobba heltid själva med bygget under den tiden vilket skulle kunna sänka byggkostnaderna.

Så som jag räknat vad gäller utgifter efter allt är klart:

(från början har jag räknat med att om den enes hela lön går till räntor + drift så borde den andres lön räcka bra till resten)

Inkomst efter skatt: ca 45 000 + barnbidrag 1 000

Ränta (efter avdrag) 7%, 4,5 miljoner: 18 375 alt. 7% 4,2 miljoner: 17 150
Drift: 3 000
Dagis: 1 250
Mat: 6000
Försäkringar: 1 000
Studielån: 1 000
Bensin: 5 000
Kläder: 2 000
Personlig hygien (frisör och liknande): 1 000
Oförutsedda småutgifter: 2 000

Kvar till sparande och nöje: ca 6 000

Visst 6000 är inte så mycket, men våra kostnader idag ligger under det angivna på samtliga poster.

Och innan räntan kommer upp i 7% så kommer vi ju ha hunnit spara en del som vi kan använda när räntorna går upp.

Sen bör man kanske inte räkna med stigande inkomster alltför mycket, men när jag kommer tillbaka från min mammaledighet så kommer jag att få betydligt större ansvar vilket borde höja min lön en del och min sambo (egen företagare) håller på att skriva avtal med flera nya kunder för långsiktigt samarbete vilket borde ge även honom ordentligt stigande inkomster.

Till saken hör också att det inte funkar att bo kvar där vi bor nu då det både är för litet och för långt till jobbet och det känns helt enkelt jobbigt att behöva flytta till något provisoriskt under några år. Framförallt som även en bostadsrätt i stockholmstrakten som skulle kännas hyfsat bra skulle kosta 3-4 miljoner + avgift (vi skulle behöva en 4:a då vi utöver barnrum även behöver kontor då vi båda jobbar en hel del hemifrån). Så det skulle ju inte bli speciellt mycket billigare det heller.

Förra året gjorde vi av med ca 8 000: - i månaden på mat, kläder, jobbresor och personlig hygien och i budgeten ovan har jag lagt sammanlagt 14 000 på det så det finns ju en hel del marginaler där.

Vi skulle kunna bygga för ca en halv miljon billligare på ett annat ställe, men läget där är så pass mycket sämre att huset antagligen skulle vara värt en hel miljon mindre. Jag är rädd för att det skulle vara betydligt svårare att få tillbaka pengarna man lagt ner på husbygget där om man skulle bli tvungen att sälja. Och det är faktidkt det jag egentligen är mest rädd för. Inte att det ska bli för dyrt, utan mer att det inte ska gå att sälja om vi tycker att det kostar för mycket.
Det verkar ju som ni har tänkt till och räknat lite då iaf - då ser det positivare ut.
Jag tycker som sagt att 4,5 mkr är alldeles för mkt att ha i LÅN - men det är en smaksak (bor också i sthlm området, i radhus dock)

Räkna igenom så ni klarar räntor+drift+fasta räkningar på en normal lön - kanske inte nödvändigtvis i värsta ränteläget men iaf...

Men om ni nu bygger ett hus så tycker jag, och troligen banken också, ni bör putta in egna pengar. Om ni nu får ett förskott på ett arv så är väl det ok - det är ju en typ av handpenning ?!

När det gäller det här: "Om något skulle hända (t.ex. arbetslöshet) räknar vi med att huset ska säljas och husen i området kostar ca 5-6 miljoner så vi borde kunna sälja "billigt" utan att gå med förlust." - ajajaj !!
Så får du INTE resonera !
Inte utan goda marginaler iaf !
1. Vi är inne i en period av mkt höga huspriser, det är troligare att det planar ut eller tom går ner än att det fortsätter uppåt om ngt år när räntorna går upp !
2. Blir ngn arbetslös så vore det väl ganska jobbigt att i allt det behöva sälja huset för att gå runt !!? Kanske dra upp barnen från sin skola&förskola osv !?!? Särskilt om man inte vet om man får ett nytt jobb om 2 månader eller 12 !?
3. Hur klarar ni er under tiden ? Att sälja ett hus OCH hitta ett nytt boende tar mer än ngn månad - där krävs en buffert - men som sagt även med en sån så kan man förlora en hel del pengar för att man "tvingas" sälja snabbt...

/K
 
Jag skulle göra en lite mer detaljerad kalkyl först.
Tips på några poster:
Badrumsmöbler, dusch, badkar, handdukstorkar osv. (om det inte är med i badrummen)
Papper (pantbrev, lagfart, nybyggnadskarta, byggfelsförsäkring, utmätning)
VVS
Garage/carport?
Tvättstugeinredning
Kök för 80k låter för lite, 80k är det inga problem att bränna på vitvaror.
Trädgård
Garderober
Lampor

Kan tyckas som mycket detaljer men det drar iväg med en massa småposter på 10k.
 
Visste faktiskt inte om att man bara fick dra av 30% upp till 200 000. På det vi lånar av mina föräldrar så betalar vi 70% direkt, men 7% på 3,5 miljoner av banken blir ju 245 000 så det sticker ju också över med 45 000.

Vet att jag räknat lite lågt på en del, men om man har tid på sig brukar man kunna köpa saker på kampanj. När vi renoverade vårt nuvarande kök så köpte vi t.ex. alla vitvaror på mellandagsrean och sparade massor med pengar. Sen så har jag som sagt räknat på ca 4,2-4,3 miljoner för att vi ska kämpa för att hålla det, men jag är medveten om att det kan dra iväg men mer än 4,5 får det inte bli då det är min smärtgräns.

Golvet vi spanat in på byggmax är parkettgolv i ek. Kommer inte ihåg om det kostade 299 eller 399/kvm. Vet att min brorsdotters bästa kompis har precis det golvet i sin villa för många många miljoner i Djursholm, så om det duger för de dyraste villorna i Djursholm så borde det duga även för oss.

Sen har vi ju också i dagsläget en buffert på ca 200 000 som vi kan använda om det krisar. Och vi sparar ca 10 000 i månaden så den bufferten blir ju bara större och större.

Hantverkaren för 200:-/timmen är från Polen. Vet att många är skeptiska men vi känner många som anlitat honom och är mycket nöjda + att min sambo är från Polen och därför kan diskutera saker med hjälp av polska när svenskan inte räcker.

Och självklart har vi tänkt på att inte bygga ett hus som är mycket sämre i kvalitet än grannarnas. Det är därför vi tänkte bygga stomrest istället för att smälla upp ett nyckelfärdigt smålandsvillan som ingen skulle vilja köpa.

Vi satte från början en gräns på ca 1 miljon mindre och tänkte att vi kan bo längre bort. Men när vi räknade på det så skulle det innebära ca 1 timme längre per dag i restid. Och det skulle vara antingen en timme mindre med vår dotter eller att vi båda jobbar bara 7 timmar om dagen. Men det skulle innebära ett inkostbortfall på ca 6 000 -7 000 kr/månaden och då sparar man ju inga pengar på att bo längre bort hur som helst.

Den lägenhet vi bor i nu har vi renoverat på egen hand för 50 000:- och då har vi renoverat allt utom golv, badrummets ytskikt och toalettstolen.

Då gjorde jag en supernogrann budget innan som jag kontrollerade och justerade efter varje materialinköp. Tex när gångjärnen till svängdörren
i köksdörren kostade flera hundra så fick vi istället köpa ett lite billigare duschmunstycke osv osv. Sen så är ju ett husbygge betydligt mer än en lägenhetsrenovering, men jag vet att jag är bra på att hålla kalkyler.
 
byggankan skrev:
Visste faktiskt inte om att man bara fick dra av 30% upp till 200 000. På det vi lånar av mina föräldrar så betalar vi 70% direkt, men 7% på 3,5 miljoner av banken blir ju 245 000 så det sticker ju också över med 45 000.

Vet att jag räknat lite lågt på en del, men om man har tid på sig brukar man kunna köpa saker på kampanj. När vi renoverade vårt nuvarande kök så köpte vi t.ex. alla vitvaror på mellandagsrean och sparade massor med pengar. Sen så har jag som sagt räknat på ca 4,2-4,3 miljoner för att vi ska kämpa för att hålla det, men jag är medveten om att det kan dra iväg men mer än 4,5 får det inte bli då det är min smärtgräns.

Golvet vi spanat in på byggmax är parkettgolv i ek. Kommer inte ihåg om det kostade 299 eller 399/kvm. Vet att min brorsdotters bästa kompis har precis det golvet i sin villa för många många miljoner i Djursholm, så om det duger för de dyraste villorna i Djursholm så borde det duga även för oss.

Sen har vi ju också i dagsläget en buffert på ca 200 000 som vi kan använda om det krisar. Och vi sparar ca 10 000 i månaden så den bufferten blir ju bara större och större.

Hantverkaren för 200:-/timmen är från Polen. Vet att många är skeptiska men vi känner många som anlitat honom och är mycket nöjda + att min sambo är från Polen och därför kan diskutera saker med hjälp av polska när svenskan inte räcker.

Och självklart har vi tänkt på att inte bygga ett hus som är mycket sämre i kvalitet än grannarnas. Det är därför vi tänkte bygga stomrest istället för att smälla upp ett nyckelfärdigt smålandsvillan som ingen skulle vilja köpa.

Vi satte från början en gräns på ca 1 miljon mindre och tänkte att vi kan bo längre bort. Men när vi räknade på det så skulle det innebära ca 1 timme längre per dag i restid. Och det skulle vara antingen en timme mindre med vår dotter eller att vi båda jobbar bara 7 timmar om dagen. Men det skulle innebära ett inkostbortfall på ca 6 000 -7 000 kr/månaden och då sparar man ju inga pengar på att bo längre bort hur som helst.

Den lägenhet vi bor i nu har vi renoverat på egen hand för 50 000:- och då har vi renoverat allt utom golv, badrummets ytskikt och toalettstolen.

Då gjorde jag en supernogrann budget innan som jag kontrollerade och justerade efter varje materialinköp. Tex när gångjärnen till svängdörren
i köksdörren kostade flera hundra så fick vi istället köpa ett lite billigare duschmunstycke osv osv. Sen så är ju ett husbygge betydligt mer än en lägenhetsrenovering, men jag vet att jag är bra på att hålla kalkyler.
Det framgick inte riktigt av ditt första inlägg hur mkt erfarenhet osv ni hade av byggande och renovering - jag fick iaf intrycket av att ni var väldigt unga, utan barn och i princip kom direkt från studentlägenhet/hyresrätt - sorry :)

Som sagt ser det bättre ut då - men räkna fortfarande på vad ni har råd med så ni inte står med 100% belåning på ett hus som faller i värde och ngn blir sjuk om 2-3 år...
Att ni sparar och har en buffert istället för att putta in det handpenning är ju bra, handpenningen "får" ni ju från föräldrarna...då blir det ju egentligen lite mindre i lån från banken = mindre risker.

/K
 
F
Det är inte riktigt samma sak att ha banklån på 4,5miljoner som att ha banklån på 3,5miljoner + ett lån från föräldrar på 1 miljon. Föräldrarna säjer knappast huset på exekutiv auktion och ett sånt lån skulle med stor sannolikhet kunna vara helt amorteringsfritt och troligtvis tidvis räntefritt under några svåra månader. En lite bättre kalkyl så är det bara att köra tycker jag.

Sifffrorna liknar vårat hus ganska mycket. Tomten kostade 1,8 inkl VA och vi ligger nånstans mellan 4 och 4,5 nu och då har jag gjort jävligt mycket jobb själv, bla alla bygghandlingar, i princip allt grundarbete, murat källarförråd, installerat värmepump och resten av värmesystemet, all ventilation, köket, all målning invändigt och utvändigt, hela garaget förutom själva resningen av väggarna, takstolar och råspont. Betalade 1,1 för prefabväggar 148m2 enplanshus efter mina ritningar inklusive 42m2 garage. Stomresning ytterligare 150-200kkr. Har nog missat ca 5-6% på min egen kalkyl, det drar lätt iväg lite på övrigt kontot.
 
Personligen kan jag inte rekommendera att ta ett såpass stort lån. Visserligen förbättras situationen markant av att ni lånar 1 miljon av närstående, men ändå, 4,5 miljoner kronor är väldigt mycket skuld att ta på sig.

Ni klarar säkert månadskostnaderna för lånet utan större problem så länge inget händer, men med ett så stort lån blir marginalerna för fel såpass små att det skapar oro. Man behöver inte hamna i en situation där man faktiskt inte klarar lånen för att situationen ska ha en väldigt negativ inverkan på ens mående.

Ett skuldberg på 4,5 miljoner känns sisådär om det börjar ryktas om sparpaket på jobbet, om problem uppstår i egna företaget, vid sjukdom, skada, problem med huset, bilolycka man själv orsakat, eller problem i äktenskapet. Förhållanden har trasats sönder av mindre saker än den oro som kan uppkomma i de lägena...

Jag tror helt enkelt att det är dåligt för den egna mentala hälsan att ta på sig det ansvar ett så stort lån medför, speciellt i ung ålder. Ni har bara ett liv och den där skulden kan komma att vara med er i hela det livet.

Det går inte rakt av bara se på lånekostnaderna i förhållande till inkomsterna. Vid större lån och högre inkomster är man normalt i mycket större risk för dramatiskt lägre inkomster när något sker (speciellt som företagare), och när det sker så är det svårt att minska lånet för att anpassa det till den nya situationen.
 
Jag håller med ett antal av skribenterna, era inkomster (och därmed marginaler) är inte stora nog för det risktagande ett så stort låneåtagande innebär.

Om totala boendekostnaden (räntor, drift, underhåll och ev amortering) överstiger 30% av nettoinkomsten så kommer det inte att finnas pengar till nöjen, semester etc. Då räcker pengarna mest till att bo, det blir tråkigt i längden!
 
byggankan skrev:
Jag och min sambo vill bygga hus. Hur vi än räknar så känns det som att vi omöjligt kan komma under en summa på 4,2 miljoner i det område vi vill bo. Om det sen blir en del oförutsedda utgifter så räknar vi med att det drar iväg till uppemot 4,5 miljoner.

Vi tjänar båda drygt 30 000 i månaden (ca 65 000/månaden totalt). Då det bara var 2 år sedan vi tog examen har vi inte hunnit spara så där jättemycket pengar. Det vi har sparat vill vi hur som helst inte lägga på husbygge utan mer på att köpa bil utan lån och att ha som en buffert. Däremot så kan vi låna upp till 1 miljon av mina föräldrar som vi betalar samma ränta på som vi gör på banklånen.

Tar vi oss vatten över huvudet om vi står med lån på 4,5 miljoner när räntorna går upp?

Så här har jag räknat:

Tomt + grund: 2,5 miljoner (va är redan betald)
stomrest hus: 1-1,2 miljoner
badrum: 150 000
el: 120 000
kostnad byggnadsarbetare: 200 000 (känner några som tar 200kr/timme vitt)
kök: 80 000
annat material: 100 000
värme: 50 000
övriga avgifter: 100 000
sånt jag inte tänker på: 100 000
byggel och kvalitetsansvarig mm: 50 000

Känns det rimligt? Både vad gäller de enskilda kostnaderna och vad gäller totalsumman i förhållande till vår ekonomi?
Jag ser inga problem i att låna 4,5 miljon. Däremot får jag inte ihop din (glädje-) kalkyl.

160:- + moms i timmen är ungefär hälften av vad en duktig snickare tar i timmen. Själv betalade jag 380:- + moms i timmen för mina snickare, 2500h lösvirke.
Värme 50.000 ? Får du inte ens en värmepump för, sen ska den installeras också.
Sen har du en hel del kvar på kalkylen känns det som. Målning, vvs, markarbete, trädgård, altaner, värmekamin etc. Det är mycket med hus innan man kan kalla det klart. Vissa menar att ett hus aldrig är klart. Jag är en av dom.

"Om något skulle hända (t.ex. arbetslöshet) räknar vi med att huset ska säljas och husen i området kostar ca 5-6 miljoner så vi borde kunna sälja "billigt" utan att gå med förlust."

- Mitt svar på det här är att en tomt för 2 miljoner med ett hus för 2 miljoner är värt just 4 miljoner, om ni inte lyckats pricka in tomtköpet när området är på "väg upp" och bygger precis rätt hus för området. Bara för att någon i djursholm lagt Bygg-Max golv betyder det inte heller att gemene man nöjer sig med det.
 
F
Det spelar för katten ingen roll vilka golv det ligger i huset.

Läget, storlek, layout och arkitektur på huset, värmesystem, tjocklek på isolering mm är betydligt viktigare än exklusiviteten på ytskikten. Kostar i sammanhanget ingenting att byta ytskikt, lätt är det också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.