Enligt begäran från Isolde, bifogar en liten bild på öst-väst fasader så ni kan tan en smygtitt på vad som komma skall... Lägger upp fler bilder i slutet av veckan då vindsplanet är gjutet.
Jag bygger själv (för första gången) men har lite erfarenheter från tidigare renoveringar och tillbyggnader. Måste säga att det jobbigaste är att samtidigt som jag sköter bygget prestera bra resultat på mitt ordinarie jobb. Planering, inköp och beslut som hela tiden skall fattas tar mer tid och energi i anspråk än jag beräknat - men ack så angelägna problem...!
Från projektstart tills i dag är det nog bygglovet som var den jobbigaste fasen med allehanda förhandlingar som tärde på nerverna...

Vad gäller fukt i källaren; Jag var också mycket skeptisk till en början men efter geotekniska undersökningar på fastigheten hittade vi ett ställe som är torrt (även på höst / vår) med mycket hårt underlag, beläget i en sluttning, så detta inbjöd att bygga ett sluttnings hus i stället för att fylla ut eller skrapa undan material.
Den som lever få se hur det går i framtiden men jag skulle inte göra denna investering om jag (och anlitade fackmän) inte ansåg att vi bygger ett hus som förblir torrt och utan fukt i källaren.

Hulking; Svar nej, gissa igen...
Mvh,
 
Redigerat:
  • Gilla
kes0
  • Laddar…
:eek: Dra på trissor, vilken kåk! Det ska bli spännande att följa detta. :)
 
C
Av nån intressant anledning så får jag inte din pdf att fungera...

Hursomhelst jag har skissat på nåt "liknande" fast jag är mer sugen på att bygga i trä.
 
Detta är byggahus.se, byggaslott.se är ditt rätta forum TS;) Inte Sjöbo, men kanske Skurup? Har du någon preliminär beräkning på när det ska vara klart? Om inte, kanske lika bra att inte ha det, dessa tenderar ändå bara flyttas fram, åtminstone när undertecknad står för beräkningarna:surprised:

Instämmer i kören, ska bli oerhört kul att följa i vilket fall som helst!

(Ingen nyhet kanske, men otroligt hur olika man kan tolka det skrivna ordet, uppfattade själv andersmc´s första inlägg som enbart positivt och peppande. En av få nackdelar med interaktion över nätet, mimik och kroppsspråk är svårt att läsa av. Såvida man inte har webkamera:surprised:)
 
Häftigt! Kanske får man inspiration till sin egen lilla "koja". :)
 
Fantastiskt att du satsar på något så storslaget. Älskar verkligen den här typen av gårdar/fastigheter och ska med intresse följa ditt bygge!

/Thomas
 
Då var det åter tid att skiva lite om huset och vad som hänt i veckan som gått.
Börjar med att ödmjukt tacka för de uppmuntrande inlägg som inkommit sedan sist jag skrev.
I slutet av veckan färdigställdes det sista bjälklaget i boningshuset och samtidigt passade man på att gjuta syllar till ekonomibyggnad nummer ett. Kunde inte själv närvara men jag hade telefon kontakt med killarna och har blivit lovad att allt har gått enligt plan. Bilder finns för påseende men det är mest grå betong i detta skede…
Nu skall gavlar och väggar muras och i slutet av veckan beräknas taket börja ta form. Fler bilder följer…
Det skall bli skönt att få tätt innan vintern drar in över Skåneland med regn och dimma.
Mvh,
 
  • fler bilder 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fler bilder 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fler bilder 007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår du längtar till nästa nästa helg när taket börjar komma på plats. Har du anlitat en arkitekt som förverkligat dina idéer? Ser fram emot en planlösning!
 
Ta''t lugnt Svaneholm. Det är lätt att trilla ner i byggardjupet. Det är svårt att komma upp. Se till så att du har kompetent folk på plats som du litar på och som kan styra upp bygget.

Men fasen vilken cool kåk. Och jag kan se det framför mig hur man spankulerar omkring på sina 10 ha för att se var huset ter sig bäst. :)
 
Vattnet intresserar mig som gammal bäver. :) Är det en grävd gammal märgelgrav, som du övertagit, eller något ytvatten som korsar tomten? Ingår (isåfall) trädgården i något större vattenvårdsprojekt?
 
Det har funnits ett tegelbruk på fastigheten för många år sedan och det finns ett antal märgelgravar dels på min men även på angränsande fastigheter. Nuvarande form har den fått genom tidigare ägare i slutet av 80-talet men det är alldeles säkert ett lertag från början. Form och storlek kommer att justeras senare. Vattnet rinner mot en mindre sjö som ingår i ett vattenvårdsprojekt men detta vattendrag är ej inkluderat, mig veterligen.

Dock gränsar fastigheten till område med riksintresse för kulturmiljö och därigenom regleras utformning på såväl byggnader som annat på fastigheten... Mvh,
 
Det ser fantastiskt lovande ut! Har du någon utsikt från huset, Skånes böljande fält och bokskogar är vackra.
 
Mikael_L
Ser ut att kunna bli ett fantastiskt hus. Alltid roligt att följa det som går lite utöver det vanliga. :)

Är det svårt att få till planlösning till en huskropp som är lång men endast 7 meter bred?
Jag skulle ha problem iaf ... :surprised:
 
Tegelbruk i närheten? Jag misstänkte att det var fråga om någon sorts industriell lämning, och att det är för bland annat den skull som ni är ålagda restriktioner.

Har du haft separat "landskapare" att rita parken? Eller har ni haft samma arkitekt till förhandlingen om också dessa ingrepp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.