Hej!

Vi håller på att totalrenovera vårat hus och snart är det dags för att dra den nya elen. Efter att ha surfat omkring efter snygga strömbrytare råkade jag av en slump hitta en dimmer från Lutron som heter Vierti.

Men den är ju gjord för den amerikanska marknaden och finns alltså inte här. Så det jag undrar är om det dels är godkänt att använda denna dimmer vid installation i sverige och dels om det ens är möjligt när de har 110V i sitt system och vi inte har det. Förstår ju i alla fall att man behöver andra dosor för att få dom på plats... men som sagt fungerar de här???

/Magdalena
 
De är konstruerade för max 120V 60Hz. De kommer inte att fungera här hemma, dessutom är den inte CE-märkt så er elinstallatör kommer inte vilja ta i den med tång.
Det finns ju 100-tals fräcka dimmers att köpa i Sverige. hittar ni verkligen ingen på hemmamarknaden?
 
Nu är inte jag elektriker men tittar man på instruktionerna så ser man att den där dimmern är för 120V max så den fungerar inte här i sverige. Sen så tror jag att det som du kopplar in här måste vara CE godkänt. Jag skulle kolla om det inte finns någon liknande dimmer för europeiska marknaden istället.
 
Det jag gillade med vierti dimmern var att touch funktionen blev så smart när formen är avlång. Man kan trycka var man vill för att dimma lagom mycket. De touchdimmrarna jag sett här måste du ju stå och hålla in tills lagom effekt och det blir nästan mer irriterande än smart.

Sen att den är led upplyst gillar jag också, då slipper man ju leta efter knappen...

Ingen som har något bra förslag på en snygg, ovanlig dimmer?? Från början var vi inne på giras sortiment som nu känns tråkig i jämförelse med viertin :)....den kändes så smart och skulle vara så snygg på väggen också !

Vad är det som gör att den blir obrukbar när vi inte har 110V i vårat nät? Fungerar inte en strömbrytare som ett relä? antingen på eller av eller lite emellan? Hur påverkar volten det hela?
 
Lutron säljer tydligen grejor i England också. Titta på deras hemsida.

England har samma spänning i sitt elsystem som vi har, så därifrån kan du handla
och de är CE märkta.
 
De säljer tyvärr inte just modellen som heter vierti någonstans i europa, antar att den modellen inte finns här just för att den inte passar i våra doshål..
 
Mjo. Men de har ju plockat fram tekniken. Borde vara en liten sak att flytta om lite komponenter för att få rum i en rund dosa. Är nog inte det som krånglar.
 
Javisst, det tycker jag med :) Men de kanske tror att vi europeer är så inrutade i våra vanor att om de kommer med något nytt så vägrar vi köpa eftersom vi vill ha våra kvadratiska strömbrytare och vägrar prova något nytt.

Jag har provat att maila Lutron i london i alla fall så får jag väl bara vänta och se om de kan hjälpa mig.

Nu hittade jag en mer utförlig specifikation på Vierti sortimentet och det står faktiskt "Power 120 V~ 60 Hz, 277 V~ 60 Hz" på de flesta dimmrar...

Har jag fel eller innebär inte det att de faktiskt går att använda i vårt elnät? Eller blir det omöjligt pga att det ska vara 60Hz och inte 50Hz som vi har?
 
magdalena_f skrev:
Vad är det som gör att den blir obrukbar när vi inte har 110V i vårat nät? Fungerar inte en strömbrytare som ett relä? antingen på eller av eller lite emellan? Hur påverkar volten det hela?
En dimmer innehåller en komponent som bryter strömmen till lampan ca100ggr per sekund, det som styr hur starkt lampan lyser är hur länge strömmen är påslagen mellan varje brytning. Komponenterna som används för detta (Oftast en "TRIAC") tål bara en viss spänning, blir spänningen för hög så "slår det igenom". Efter ett genomslag blir komponenten förstörd, oftast blir det då kortslutning så att den leder ström hela tiden och har förlorat sin förmåga att bryta.

En dimmer för den amerikanska marknaden är med största sannolikhet tillverkad för den spänningen och har inte marginal att klara vår spänning.

Utöver detta rent funktionella så behöver inte amerikanska prylar ha lika kraftig isolering som våra efterssom de har lägre spänning. Man kan tycka att plast är plast, men även där finns det avvägningar för konstruktören. Det kan handla om hur långa krypavstånd det är. Dvs långt avstånd är det från beröringsbara delar till strömförande ledare. Dubellt så hög spänning kan också hoppa dubbelt så långt i luft. Just en Touch kontroll skulle jag ur säkerhetssynpunkt vara mycket misstänksam mot, om den vore gjord för en marknad med lägre spänning.
 
Tittade just i databladet, de är ju iofs märkta att kunna köras på 277V. Dock verkar det inte finnas ett CE godkännande.

Med den specen så skulle de troligen inte gå sönder direkt, men det är tveksamt om de uppfyller säkerhetskraven i Europa. Inte för att USA skulle ha så mycket sämre krav än vi, men vi har som sagt högre spänning.
 
Men om de är godkända för att köras på 277V så ska väl det ändå räcka? Eller vad har de CE märkta dimmrarna för krav?

Och om de nu egentligen är gjorda så att de klarar av våra nät så ska det väl inte vara något som kan hända om allt är rätt utfört? Utan det det handlar om är att om de saknar CE märkning så får man inte ersättning från försäkringsbolaget OM det skulle tex börja brinna och det kan härledas till dimmern? Men att sannolikheten att det börjar brinna eller att den går sönder är inte större än vid köp av vilken annan dimmer som helst eftersom den ändå är godkänd i usa? Eller hur ska man sammanfatta det?
 
Om vi säger så här, klipp stickproppen på nya tvättmaskinen så har du ingen CE-märkning på den heller...

Men sen en annan sak jag tänker på är framtida förändringar, i.o.m. att man är tvungen att säta en amerikansk apparatdosa så blir det ju i framtiden svårt att byta apparat om den går sönder eller om man bara känner för att byta. Då får man antingen köpa en amerikansk dimmer eller strömställare igen eller riva upp ett hål och byta dosan till en svensk rund.

//Patrik
 
Redigerat:
så vad du menar är att saker fungerar precis lika bra ändå sålänge man har satt dit en ny stickpropp på rätt sätt?
 
magdalena_f skrev:
så vad du menar är att saker fungerar precis lika bra ändå sålänge man har satt dit en ny stickpropp på rätt sätt?
Jag menar väl att man inte ska hänga upp sig på CE-märkning så överdrivet mycket, men skillnaden med en svensk tvättmaskin och en amerikansk dimmer är väl att tvättmaskinen haft CE-märkning innan man gjorde förändringen... men.. men... :p

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.