Weriadoc skrev:
Enligt min mening borde man inte bygga ut fjärrvärme utan bättre att producera EL i värmevärken. Men Jag kan ju ha fel :)
Ja i varje fall är fjärrvärme meningslös att bygga ut om det måste till monopolavtal för att det ska bära sig. Lägg ner skiten helt istället då om det inte kan klara sig med fri konkurens på kr/kWh.

Fast när värmeverken går med miljonvinster, år ut och år in, så inser man ju att monopolavtalen bara är till för att kunna hålla kWh priset högt nog för att generera övervinster. Skönt vi fick privatisering i värmesektorn på 90-talet för att "sänka priser genom ökad konkurens"...

Hur 0-vinst kommunala värmeverk helt plötsligt skulle bli privata vinstdrivande historier OCH samtidigt sänka priserna (med i praktiken obefintlig konkurens) verkar lite oövervägt...
 
I nybyggda områden så är det inte helt ovanligt med påtingad fjv, vadå valfrihet?
 
För att vara lite på ämnet så funderade jag själv på samma variant men då solvärme ger effekt enbart (nästan iaf) på sommaren. Under sommarmånaderna betalar jag ca 350:-/mån. Och då är fasta avgiften på ca 240:- Alltså kan besparingen bli ca 100:-/mån. Då ansåg jag att payoff tiden blir för lång...
 
stedevil skrev:
I detta fallet handlar det om en bostadsrätt som tidigare varit uppvärmd med direktel men där elradiatorerna ersatts med fjärr+vattenburet. Skulle vilja sätta solpaneler och som TS toppa med fjärrvärmen. Men enda alternativet är alltså att som nyinflyttad vägra skriva under avtalet och försöka få föreningen att godkänna att jag installerar något annat värmesystem? Verkar helt sjukt...
Jamen i bostadsrätt äger du inte hela värmeanläggningen, föreningen äger en del av den också. Så det komplicerar saker och ting.
 
-MH- skrev:
Jamen i bostadsrätt äger du inte hela värmeanläggningen, föreningen äger en del av den också. Så det komplicerar saker och ting.
Nä, naturligtvis är det BRFen som äger värmesystemet. Men nya lagen för BRFer stärker ägarens valfrihet en hel del mot tidigare. BRFstyrelsen ska ha synnerligen goda skäl för att ha rätt att förbjuda dig att koppla in egen utrustning på tex en radiatorslinga i din egen lägenhet.

Problemet ligger mer i om man kan få tillstånd för att installera tex en billig L/V-vp överhuvudtaget då man varken äger mark eller hus.

Får man tillstånd för en L/V och sen spetsar med direktel så är det ju bara att helt enkelt stänga kulventilen till fjärrvärmen (om fjv leverantören framhärdar med sin monopolklausul).

Bara direktel är ju enkelt att installera men är ju inte en bra långtidslösning för om elpriset drar iväg så blir det inte så billigt (för att inte tala om dubbla radiatorsystem överall).

Men allra bäst skulle ju vara att helt enkelt toppa med fjvn och sen köra tex solpanaler eller L/V-vp som grundsystem.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.