Gör ett försök med en eget ämne då jag inte fann svar på min fråga.

Vi ska rikta upp väggarna i köket i vårt hus från 1904. samtidigt tänkte vi fälla in ny och fräsch el. Men hur ska vi göra med elementet under fönstret? Vi vill ogärna ta bort det och rikta väggen bakom om det inte behövs. Men hur blir det då runt omkring elementet om man inte gör det? Och som det inte vore nog så finns det ett element rör som går från golv till tak. Är det dumt att ligga alltför när ett sånt här rör? Vi har vattenburet system.
Blir det konstigt runt om dörrar och fönster om man har allt för stort mellan timmerväggen och den egentliga väggen?
Räcker det med att ha OSB + gips för att ett väggskåp ska fästa (+ plugg förstås)? Det behövs inga reglar att fästa i?

Sen ska vi flytta på en gammal dörr med karm. Ska man sätta fast dörren med beslag som sitter nu eller ska man använda karmskurvar som idagens nya dörrar?

Tacksam för alla svar.
Ha en bra dag alla fäder :)
 
hallå där, jag har riktat väggarna i ett gamalt 1800 tals torp och jag fann en bra lösning, jag satte först upp tritex skivor, sånda där gula skivor på 12mm de är rät mjuk och tar upp ojämnhter från väggen bakom, utan på dem satte jag sedan gips.
Men sedan beror det förstås på hur mycket dina väggar skevar. Ta en rätskiva lika hög som väggen och dra runt den så ser du hur skevheten är.
När det gäller elementet så finns det nog inga enkla svar, om du hade reglar ut väggen hade man kanske kunna bygga in elementet i något snyggt elementskydd och fått dem i liv med varrandra men nu fattar jag det som du endast tänkte sätta två skivor på väggen. Och då funkar det inte.
Är fästena till elementen långa, dvs det finns gott om spelutrymme mellan väggen och elementet idag kan man kanske låta den nya skivväggen sluta bakom elementent, dvs elementet täcker skarven. Men då blir det mindre luftspalt till elementet och beroende på hur stor elementet är och hur varmt ni behöver ha på det så kanske man inte kan göra så.
En annan lösning är att flytta ut elementet och sätta det på den nya väggen, lite beroende på om det går att bocka om rören.
När det gäller rören så skulle jag inte rekommendera att bygga in dem. Samma sak där, går de att bocka ut så de kan läggas på den nya väggen?
Runt fönster har jag aldrig haft några problem, man får göra nya smygar, och sedan sätta fönsterlisterna mot den istället.
OSB och gips för väggskåp är inga probem, men har man OSB så använder man inte plugg, det är bara när det är gips, betong eller tegel. Vill man ha riktigt säkert så kan du välja långa skruvar och skruva även i den bakomliggande väggen, hus från 1904 låter som timmer eller stående plank, i såna fall är det bara att skruva på!

Dörr med karm, vet inte vad du menar med att sätta fast dörren med karmskruv eller beslag som den sitter med idag. Karmskruv är en speciellskruv som går att justera efter att man har satt in den, den sätter man i dörrkarmen mot väggen. För innedörrar, speciellt gamla dörrar så har jag bara ställt in karmen i hålet, varit noga med att kila upp karmen med kilar minst 3 på varje sida, testa med dörren på plats att den går att stänga. Kolla karmen med vattenpass, stämmer allt så har jag spikat igenom karmen där kilarna sitter, har inte varit något problem för mig någon gång om man är noga med de tidigare momenten, använder du karmskruv kan du justera efterhand. Har bara använt det till min ytterdörr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.