Jag planerar att hyra ut ett hus och har för mig att jag läst att man inte får betala ex. vägavgift och sen kräva pengar av hyresgästen utan att hyresgästen ska betala fakturan direkt.
Är det så och vart kan jag isåfall läsa lagtexten där det står?
Mvh
 
Det finns väl ett antal effekter i lagstiftningen som kan komma in och ge det resultatet.

1. Bruksvärdeshyra. Det finns regler som begränsar vilken hyra du får ta ut, de tar ingen hänsyn till vad din faktiska kostnad för huset är, tar man för mycket så kan hyresgästen kräva tillbaka pengarna i efterhand. Dvs hyran du kan ta ut är densamma oavsett om du har vägavgiftert osv. att betala.

2. Skatteregler. När du hyr ut en villa (och du inte är ett fastighetsbolag med utrhyrning som verksamhet), så får du inte göra avdrag för de kostnader du har för huset (mer än vanligt ränteavdrag osv). Skattemyndigheten tar ingen hänsyn till att du hyr ut huset och inte bor där själv. Du får göra ett shablonavdrga för slitage på huset, som du drar från hyresintäkten i deklarationen. Men det är ett ganska lågt shabloavdrag som du får göra oavsett vilka faktiska kostnader du har för huset.

Dvs om du betalar vägavgiften och sedan debiterar din hyresgäst så fär du betala skatt för beloppet.

Man brukar därför oftast hyra ut villor med kallhyra, det är upp till hyresgästen att betala för sin uppvärmning.

En vägavgift kan nog vara knepigare, det är troligen du som fastighetsägare som är betalningskyldig. Om du ber hyresgästen att betala den, och han gör det så är det säkert OK, men om han inte betalar så blir det dig vägföreningen klämmer åt, och du har mycket begränsade möjligheter att kräva din hyresgäst.

det är mycket möjligt att dte går att reglera i hyreavatalet, men risken är då att avgiften betraltas som en dold hyra. Bör kontrolleras.

jag skulle tro att det är ovanstående effekter (och ev. några fler) som du har hört talas om.
 
Tack för svar!
Begriper inte vart jag fått mina uppgifter ifrån, jag börjar tro att jag har drömt.

Det där med att om jag betalar räkningen och debiterar hg och sen ska skatta för det jag får av hg var särskilt intressant.
 
Som sagt det kan säkert finnas dler regler att ta hänsyn till när man funderar över detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.