Jag vill som sagt ha lite synpunkter på bifogade skisser på ett relativt litet hus som jag tänker söka byggnasdslov för inom kort(någon månad).

Efter en del kontakter med stora och små hustillverkare kommer jag köpa ett stomrest modulbyggt hus från något mindre företag som har detta koncept. De kan visserligen göra ansökan och skisser men det känns bättre att ansöka om bygglovet först för att sedan göra upphandlingen och slippa låsningen till ett företag för tidigt. Har relativt gott om tid och ska bygga garaget först men vill ha bygglovsprocessen avklarad.

Har följt en del diskussioner på det här forumet och det känns dumt att inte använda er kompetens för att få lite feedback. Så kom gärna med saker ni skulle vilja ändra på om det var ert hus...:).

Lite info, uppvärmning(vatten med vp&solpaneler) från ett garage c:a 5 meter från huset via kulvert. Garaget kommer att ha en del grovförrådsutrymme.

En sidofråga. Använder Google Sketchup för att rita och det är kalas för 3D, man ser verkligen hur det kommer att se ut men jobbigt när man ska göra 2D ritningar för bygglov. Har ni något konkret tips?

Tack så länge!
/Thommy
 
  • Bra litet hus 47a planritning för byggahus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bra litet hus 47 3d sydost för byggahus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bra litet hus 47a 3d nv för byggahus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Smart att undvika låsning till husleverantör! Varför inte ta steget fullt ut och bygga i lösvirke med egen konstruktör?

Med utgångspunkt från din skiss har jag dragit upp ett förslag, baserat på prefabricerade takstolar/regelverk allt-i-ett. Istället för gjuten platta bygger du först en kontrollerad varmgrund. Ovanpå grunden ställer du regelprofilerna (7 st A-A plus 5 st B-B). Platsbygg med spånt alternativt boardskivor i samtliga ytterväggar/tak.

Genom detta utförande får du, om så önskas, ryggåstak i hela huset. Den enkla takformen bör underlätta flera moment.
 
  • thojak01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant! Jag var inne på lösvirke ett tag men insåg att jag inte har tillräckligt med tid för att bygga på det sättet. Vill snabbt få tak på och huset tätt, regnar mycket på västkusten... och oftast när man inte vill.

Kul ide att sätta en "hatt" på huset. Vinklingen av ingången är inte så dum heller.
Vad vinner man med ditt förslag till grund?
Tack så länge!
/T
 
Den typ av stomme jag presenterat var gängse i egnahem och småhus fram till Miljonprogrammet på 1960-talet. Man byggde då oftast med källare eller torpargrund. Eftersom en stomme av denna typ kräver ventilation underifrån måste man helt enkelt kompromissa bort helgjuten konventionell platta. Du VILL inte ha källarvåning och du BÖR inte ha kall torpargrund. Ifall du faller för hustypens många fördelar måste du därmed välja mellan öppen plintgrund och kontrollerad varmgrund.

Du vinner antagligen en lägre produktionskostnad. Genom att slopa vinkeln får du ett billigare yttertak i varje steg från takstol till plåtslageri. Också interiört får du mindre "pill" i anslutningen vid ryggåstaket. Oavsett om du väljer prefabricerad block eller lösvirke måste du räkna med att bygget ÄTER tid och engagemang. Inte ens om du köper ett volymhus kan du räkna med någon "promenadseger". Det du vinner i bekvämlighet förlorar du på mellanhänder.

Observera att utvändiga utegolv är integrerade i regelstommen! Du får färdig terrrass och entretrappa genom att bara smacka på ett trädäck ovanpå färdiga golvreglar. Även om du har tummen mitt i handen fixar du ett sådant utegolv själv. På en lördag!

Jämfört med färdiga väggblock är ett hus av "min" sort mera vädersäkert under byggperioden. Prefab väggblock med känslig isolering monteras nämligen under bar himmel INNAN taket kan komma på plats. Faktum är alltså att ett hus av denna typ SNABBARE kommer under tak än ett hus av prefabelement.

Det är för övrigt mycket förståndigt av dig att börja processen med att bygga garage. På så vis får du vädersäkert lager till själva husbygget.
 
Tack för ditt utförliga svar. Jag inser att ditt förslag definitivt skulle göra det billigare och kanske till vissa delar bättre men nu är det så att utseende mm. ställer till. Smaken är delad som bekant... :)

Jag vill ha ett vinkelhus, eftersom jag gillar designen och då får man förstås också ta en ökad kostnad för detta eftersom takkonstruktionen och en del annat blir mer komplicerat.

Inser också att det alltid tar mycket mer tid att bygga än man tror. Har byggt ett hus tidigare men då målade och tapetserade vi i stort sett bara. Håller också med om att det är mycket koordinationsarbete som man till viss del undviker om man gör saker själv men då måste man också lägga ner tiden för att ta reda på hur man ska göra, och det tar tid. Även om detta fantastiska forum hjälper en hel del....;)

Jag ska dock ta en extra funderare på hur man kan göra det billigare med dina tankar som bas. Tack!

/T
 
Jag vill passa på att säga att ditt hus har många positiva sidor. Det är en proportionell och slank byggnad med lågmäld framtoning. Du kan mycket väl utnyttja ramverk för att sänka kostnaden för stugans ryggåstak på den plan som du redan har ritat.

Du bör ändå fundera lite mer på storstugans fönstersättning. Jag ser två alternativ, som gör byggnaden mera distinkt: Antingen begränsar du dig till kanske ett enda rejält fönster på vardagsrumsgaveln, eller också hävdar du hela gavelpartiet som en enda maffig glasveranda. Båda alternativen blir fina; det ena mer lågmält, och det andra en aning pretentiöst, men ändå tillräckligt trovärdigt för att passera som typiskt "Bohuslän".

Väljer du verandastuket gäller det framförallt att glasa ända ut i hörnen på gaveln
 
Snailman
Har inte läst så mycket här, men såg att tvättstugan låg vägg i vägg med ett av sovrummen, kanske inte det bästa:(, men se till att de bullriga grejorna som går hela tiden, typ värmepump inte står på sorvrumsidan...
 
billy_baver skrev:
Du bör ändå fundera lite mer på storstugans fönstersättning. Jag ser två alternativ, som gör byggnaden mera distinkt: Antingen begränsar du dig till kanske ett enda rejält fönster på vardagsrumsgaveln, eller också hävdar du hela gavelpartiet som en enda maffig glasveranda. Båda alternativen blir fina; det ena mer lågmält, och det andra en aning pretentiöst, men ändå tillräckligt trovärdigt för att passera som typiskt "Bohuslän".

Väljer du verandastuket gäller det framförallt att glasa ända ut i hörnen på gaveln
Ska rita om med mer fönster för jag se hur det blir. Tack!
/T
 
Snailman skrev:
Har inte läst så mycket här, men såg att tvättstugan låg vägg i vägg med ett av sovrummen, kanske inte det bästa:(, men se till att de bullriga grejorna som går hela tiden, typ värmepump inte står på sorvrumsidan...
Bra, ska tänka på det när jag "möblerar" tvättstugan! Som planen är nu så kommer värmepump mm. stå i garaget men hoppande tvättmaskiner låter ju åxå. Nu kommer det rummet antagligen vara mer av ett gästrum men det är ju bra om de som är där kan sova..:)
/T
 
Har inte så där mycket erfarenhet (ny i villa sedan två månader...) men en sak som jag retat mig på i måååånga lägenheter och även i vårt hus, är avhängningsmöjligheter i hallen + att man inte vill behöva gå genom hallen när man ska till andra rum. Tänk dig småregninga höstdagar när du tar med dig grus och sand och smuts in - behöver du sedan gå igenom hallen för att nå ett av sovrummen så har du släpat allt detta med dig...
En annan sak är sovrumsfönster i väster - sommartid kan det bli olidligt om man inte har bra markiser etc. Nu har jag inte koll på hur taket såg ut där, men om det går att "dra ut" en bit för att ta lite av solen är det kanske något att fundera på.

Annars tyckte jag att det såg ut som ett bra hus!
 
Tack Maria, ska ta med detta i beräkningen!
/T
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.