Hej.

Ikväll tänkte jag ta tag i att tapetsera grabbens rum. Vi har köpt tapeten Dino från Sandbergs som ska bli fondvägg i hans rum. Nu har jag en enkel fråga bara. Väggen jag ska tapetsera har jag bredspacklat så hur går jag nu vidare? Ska jag rolla limmet direkt på väggen eller ska jag rolla på tapeten som ska svälla och sen sätta upp den? Det enklaste hade ju varit att rolla på väggen och sedan trycka dit taqpeten men blir det bäst då? Vill gärna at det blir bra eftersom tapeten inte var gratis. ;-)

Tack på förhand.
 
Det står väll på tapetrullen vilken metod som skall användas.
 
Är det inte så att på starkt sugande underlag som exempelvis en bredspacklad vägg skall man börja med att rolla lim på väggen och låta det torka. När det sedan är dags att tapetsera så rollar du limmet på väggen om det är nonwoven och på tapeten om det är papper.

Erik
 
om du ska rolla lim på väggen först för att mätta underlaget(kallas förlimning) så ska du späda limmet för att det ska suga in bättre annars får du ingen bra yta. Men det är oftast bara kladdigt.

Enklast såhär: Du ska säkert måla takena också, så köp lite extra takfärg och grunda dom spacklade väggarna med, då får du en jämnare färg som bakgrund och det blir en matt yta som är ypperlig att sen tapetsera eller måla på :) Kan ju självklart ta riktig grundfärg för vägg också men takfärg är den billigaste färgen, och funkar skitbra om man bara ska stoppa sugningen i underlaget.

Sen till tapeten som Helmersson sa, så står det på baksidan av etiketten på rullarna vilken metod som ska användas. Observera att det är olika lim för dom olika metoderna. Tapetlim används om tapeterna ska ligga och svälla, och non-wovenlim/vävlim om det ska rollas direkt på väggen. Många märken har också så kallade kombilim, ett sånt lim funkar till båda sätten(om inte vävlim krävs för att tapeten är lite extra tjock).

Lycka till :)
 
Hej och tack för all hjälp. Problemet avlöstes genom att grannen som är målare frågade om jag ville ha hjälp. Jag sa jag så på torsdag sätter han tapeten. Grannar är bra. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.