Vi har börjat fundera på alternativet att bygga hus själva (har en pappa i byggbranschen och de kan bygga ett bra hus åt oss till rimligt pris). Då vi har så pass bra kontakter och stöd kring ett bygge så känns det som att vårt största problem är tomten. Vi har kollat runt lite efter tomt och står i tomtkö till Malmö och har anmält oss till Lomma, men spontant känns det som att hitta en privat tomt är ett troligare alternativ om man inte vill vänta 20 år.

Ni som fått tomt i Lomma eller som har lite koll, om vi vill flytta inom ca 5 år, kan man ens överväga att få en tomt inom denna tid till ett rimligt pris? Vi tycker att 2 miljoner är ungefär vad vi vill betala, kan även tänka oss att flytta till tex Bunkeflo eller något annat havsnära område i Malmös omnejd, men inte mkt längre bort än så. Är vi långt från verkligheten när vi tycker att 2 miljoner är vårt tak?

Vad bör vi tänka på, kan man tex söka tomter som är privata på något annat ställe än Hemnet och Bovision? Blocket har jag kikat men där fanns inte mkt heller, men det kanske finns någon specifik tomtsäljartjänst nånstans?

Tacksam för alla synpunkter och tankar från er som varit med lite längre!
/Maria
 
Titta på Skumparp som ligger en bit utanför Bunkeflostrand. Där är priserna vettiga och ligger på 1-1,5 mkr.
Området kanske inte är ett jätteläge, men ändå ett tips!
 
Håller med Jimbo, Skumparp (och Vintrie) är fortfaranade "prisvärt" i sammanhanget, dessutom så gillar jag bebyggelsen där, en blandning av gammalt och nytt, dvs ingen "villamatta" som rullats ut. Dock ett stort minus med blåsten höst/vinter, men den kommer man ju knappast undan någonstans i de mer kustnära regionerna:surprised:

Ni är ju ute i god tid och vore jag i er situation skulle jag helt klart åka runt och kolla i sydväst, i Klagshamn finns en del tomter som absolut är avstyckningsbara (2000 m2 är inte helt ovanligt, för något år sedan var ett ordentligt renoveringsobjekt till salu med 5000 m2 tomt!)

Kolla på lantmäteriet, sedan skulle jag inte dra mig för att ringa på och diskutera saken direkt med ägaren. Kan inte bli mer än ett nej och jag inbillar mig att folk inte tar illa upp.

Jag skulle personligen gå tillväga enligt ovan innan jag eventuellt skulle ge upp och börja attackera hemnet.se/tomter på allvar.

Lycka till!
 
Tack för alla bra svar! Vi får börja köra turer på helgerna då i de områden vi gillar och se vad vi kan hitta på det sättet :). Ang. att ringa på så tycker jag itne att det var en dum idé, jag menar om man är trevlig och artig när man ringer på och trots det får en dörr igensmälld i ansiktet kan man ju fråga sig om det är så stor förlust att inte få en sån granne? ;-)
 
Ni har ännu gott om tid. Kommunerna har sina planer så där kan ni se vilka tomter som kommer att säljas inom de närmaste åren. Tänk på att tomtköerna är fulla med personer som väntar på den "optimala tomten" och som inte är intresserade av de nya villaområden som skapas. I Lomma är det bla Borgeby och Oskasfrid som gäller om man är intresserad av tomt.
 
Det finns ett knep till: Köp begagnad villa med tomt som ni själva styckar! Sälj sedan av villan och bebygg den nya tomten för egen räkning.

I Lomma kommun hittar man förnärvarande sju objekt med tomter över 1 000 kvm. Flera av dem är redan fullexploaterade. Men för några av dem gäller med största sannlikhet planbestämmelser som tillåter delning. Kolla själv vilka de är! Be mäklaren om fastighetsbeteckning, och begär sedan hos byggnadsnämnden fram gällande detaljplaner.

Allra enklast att få en sådan affär i hamn är att samarbeta med vänner som inte vill bygga, utan bara köpa hus som redan finns. När ni hittar rätt objekt gör ni en preliminärvärdering och enas om fördelning av den maximala köpeskilling som ni kan bjuda (exempelvis tomt 1,5 Mkr och villa 3,5 Mkr = totalbud 5 Mkr),
 
Curve...

Hur har det gått? Jag letar faktiskt själv tomt i sydväst, bl.a. i Klagshamn. Bor just nu i Bunkeflo, men känner att jag vill ha lite större i helst två plan.
Har du hittat något kanske vi kan gå samman om en större yta och få bättre pris...
 
Redigerat:
Just nu ligger tomtletandet lite på is, pga att vår hyresrätt håller på att ombildas till bostadsrätt som förhoppningsvis ska ge lite mer klirr i kassan inför ett husköp... men det sista tipset som kom in här om att leta tomt och stycka av själv var inte alls dumt tyckte jag.
 
Tomt i Skumparp; www.blocket.se/Malmo_Skumparp_24873005.htm?ca=23_11&w=0
Bara det förrådet/garaget hade man gett mycket för... Så fruktansvärt snyggt! Smaksak förvisso:rolleyes: men om man hade varit ekonomiskt oberoende så hade jag hade kunnat köpa tomten bara för den byggnaden;)

Tillägg; länken knasar, men gå in på Malmö, tomter/gårdar så kommer den upp, utkommen idag.
 
Redigerat:
På Österlen finns massor av tomter till salu både privata och kommunala! Havsnära läge och tryggt avstånd från Malmö regionen :)
Skämt åsido så har väl inte detta blivit en köp/sälj sida?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.