Tyvärr är prisskillnaden mellan en GTS-10 och en DW744 rätt stor ;(
 
phl skrev:
Tyvärr är prisskillnaden mellan en GTS-10 och en DW744 rätt stor ;(
Ja, den var lite större än vad jag minns ser jag nu....ja då är den ingen vidare vass konkurrent i det avseendet i alla fall.
 
ikeahantverkaren skrev:
Jo jag har längdanslaget LA och det imponerar inte.
Möjligtvis att det här med tiondels millimetrar kan vara bra någon enstaka gång.Det finns fina hyvlar annars till detta moment.
För att flytta det i sidlet får man lossa 3 spännrattar istället för en på Dewalten.
När man gjort detta så skall man ta sig över en skarv i bordet (om man vill såga breda skivor)För att ta sig över denna skarv krävs två händer på anhållet samt lite gicklande.
När man väl tagit sig över skarven så uppstår problemet med mätskalorna.
De har gjort dom 1mm för långa på fabrik så trots att jag försökt justera dom så är dom fortfarande 1 mm felvisande.
Jag får troligtvis skruva av mätskalan och slipa av den på en bandputs.
Skall detta verkligen vara nödvändigt på en så dyr maskin tänker man.
Jo så är det.Irritationen ökar.
Nu tänker jag kapa en standard 1200mm skiva på mitten.
Nej det går inte trots att jag nyss köpt en extra bordsbreddare.
Festool har gjort den ett par cm förkort just för att dom vill att du skall köpa en bordsbreddare till.
Jag funderar på att köpa en till. Nu är pulsen hög och jag överväger starkt att sälja hela skiten och köpa något annat då man tydligt inte får valuta för alla tillbehör ändå.Jag har nyss även köpt en extra cirkelsåg också skall sägas bara för att jag inte orkar skruva loss den från bordet varje gång den skall med ut på jobb.
Jag retar mig att jag inte tog reda på allt sånt här i förväg utan litade helt och fullt på mitt annars mycket förtroliga favoritmärke FESTOOL.

Nu funderar jag starkt på att köpa en sån här istället.
Den går att få in i min källarlokal till skillnad från en stor justersåg som annars hade varit bättre såklart.Jag pratade med en Dewalt säljare och han skulle kunna ta hem en från sitt centrallager i holland.
Dewalts bordssågar och kap-ger sågar är helt ok anser jag.
Ok, nu förstår jag helt klart varför du är irriterad på prylarna. Jag har själv inte bordsbreddaren och har därför inte upplevt problemen som du beskriver - problemen verkar ju kunna härledas till bordet och inte till anhållet som sådant. Jag struntade i breddaren då jag tycker att det är smidigare att köra med sänksåg + skena när det är större bitar (speciellt hela skivor) som skall sågas.

Jag håller med dig om att det känns onödigt med 3 rattar/spakar, men eftersom LA eliminerar problemen som finns med vinkelanslaget (för mig då, som inte har breddningsbordet) så har jag väl bara valt att acceptera det hela... men egentligen skall man inte tänka så när det gäller Festool. Det känns som att LA har kommit till efter att man upptäckt att vinkelanslaget inte höll måttet som anhåll, och därför har det inte blivit optimalt.
 
phl skrev:
Tyvärr är prisskillnaden mellan en GTS-10 och en DW744 rätt stor ;(
20-25% eller en dryg tusenlapp är väl inte så stor skillnad.....om nu 744an är så mycket bättre.
 
Nimajneb skrev:
20-25% eller en dryg tusenlapp är väl inte så stor skillnad.....om nu 744an är så mycket bättre.
Var är det? Jag kollade bara snabbt och fick 7,5 resp 11K. Finns säkert billigare men jag trodde att det var vettiga "jämförelsesiffror". Skiljer det bara 1K hade jag absolut kollat på 744an också.
 
Det blir troligtvis en GTS-10 från Axminster för 5500:- inkl frakt och ett enklare stativ och en Bosch skruvdragare (iofs leksak men ändå).
Kan 744 vara på utgående? HIttar den inte i Engelska butiker.
 
Det är det stativ jag har till min GTS10, Kave och det är ett av de bättre mobila stativ jag sett. Riktigt stadigt, men inga hjul givetvis. Men för semipermanent uppställning i en verkstad är det verkligen bra. Skruvdragaren är ingen leksak, det är en vanlig GSR10,8 litiumdragare som orkar mycket mer än den ser ut för. Givetvis ingen för bryggbyggare etc. men det är en behändig lite sak.
 
Huh. Nu har jag äntligen fått känna lite på dw744 också. Helt klart en fin maskin, särskilt rälsanslaget. Jag utgår från att man inte hela tiden måste kolla så att detta är 90grader. Efter att ha fått hem mft bordet och insett att det bäst duger för fräsning och slipning så blir det nog bara att bita i det sura äpplet och köpa en dw744 med stativet för 10.000 i sverige. Kombinationen blir bara dyrare från England.
 
Kave skrev:
Huh. Nu har jag äntligen fått känna lite på dw744 också. Helt klart en fin maskin, särskilt rälsanslaget. Jag utgår från att man inte hela tiden måste kolla så att detta är 90grader. Efter att ha fått hem mft bordet och insett att det bäst duger för fräsning och slipning så blir det nog bara att bita i det sura äpplet och köpa en dw744 med stativet för 10.000 i sverige. Kombinationen blir bara dyrare från England.
Kul! 744 är en toppenmaskin. Dock tror jag att du kan få den billigare från UK än vad du får betala i Sverige. Är rätt säker på att vårt eget import-proffs Nimajneb har skrivit något om detta - det kan nog vara ide att skicka honom ett PM och fråga.
 
Det billigaste jag hittat just nu, och då inte från någon större firma är 9200 kronor inkl stativ och frakt. Då känns det som de kvittar när skillnaden är mindre än 800:-
Tack ändå.
Ska försöka få en genomgång av CMS innan jag slår till dock, då får jag ju fräs och cirkelsågmontage till samma pris.
Offtopic:
Jag kan ibland känna mig lite "lurad" på Festool grejorna. Grejorna är dyra från början och väldigt inkompletta. Förmodligen börjar min initiala (4 år) entusiasm vika ner sig lite, vilket säkert bara är hälsosamt. Min Festool Midi dammsugare upplever jag tex suger precis lika dåligt som min gamla junkmaskin från HaraldNyborg för 500:-, om inte sämre. Möjligen räcker de dyra påsarna betydligt längre.
MFT/3 bordet vad gäller sågning känns totalt överreklamerat. Vinkelanhållet ex är riktigt trist konstruerat och flexar som bara den. De "fina" "Spännelementen" för en tusenlapp tvingar gärna upp mindre trädelar från bordets yta så de inte ligger platt.

Missförstå mig inte bara. Jag skulle kunna sälja på grejorna till vem som helst med att visa alla fördelarna. I praktiken fungerar det dessvärre klart sämre. Då blir man lite rädd för att lägga ännu mer pengar på ett lika inkomplett CMS system.
 
Allt festool gör är tyvärr inte top-notch. Problemet är att man gära vill tro att det är top-notch till det priset. Men CMS är verkligen inte värdelöst på allt. Fräsmodulen är (30mm bordsfräsar undantaget) det bästa jag någonsin har sett eller testat. Och samtidigt otroligt mobil.
 
Jag tror broder Kave har drabbts av tvivel - sök tröst i Matteus 11:2-6

"Alla Festool-ägare drabbas av tvivel. Så är det tyvärr. Ibland kanske vi kämpar med tvivel som har att göra med en viss lära. Vårt förnuft sätter käppar i hjulet för tron. Ibland kanske vi undrar om allt i Festool-katalogen verkligen kan stämma. Många människor omkring oss hävdar ju att vetenskapen bevisar att Festool-katalogen har fel på en rad punkter. Ibland kanske vi tvivlar på att frälsningen är av nåd allena. Kan det verkligen stämma att jag får allt gratis? Ska jag verkligen inte prestera något själv också? Ibland kanske någon t.o.m. tvivlar på att det finns en bra Festool-maskin? En katastrof i en människas liv, en stor sorg kan leda till att själva Festool-tron får sig en knäck. I dagens text ser vi ett exempel på en Festoolanvändare som blir svårt prövad och som tvivlar, men som hanterar sitt tvivel på rätt sätt."
 
Kave skrev:
Det billigaste jag hittat just nu, och då inte från någon större firma är 9200 kronor inkl stativ och frakt. Då känns det som de kvittar när skillnaden är mindre än 800:-
Tack ändå.
Ska försöka få en genomgång av CMS innan jag slår till dock, då får jag ju fräs och cirkelsågmontage till samma pris.
Offtopic:
Jag kan ibland känna mig lite "lurad" på Festool grejorna. Grejorna är dyra från början och väldigt inkompletta. Förmodligen börjar min initiala (4 år) entusiasm vika ner sig lite, vilket säkert bara är hälsosamt. Min Festool Midi dammsugare upplever jag tex suger precis lika dåligt som min gamla junkmaskin från HaraldNyborg för 500:-, om inte sämre. Möjligen räcker de dyra påsarna betydligt längre.
MFT/3 bordet vad gäller sågning känns totalt överreklamerat. Vinkelanhållet ex är riktigt trist konstruerat och flexar som bara den. De "fina" "Spännelementen" för en tusenlapp tvingar gärna upp mindre trädelar från bordets yta så de inte ligger platt.

Missförstå mig inte bara. Jag skulle kunna sälja på grejorna till vem som helst med att visa alla fördelarna. I praktiken fungerar det dessvärre klart sämre. Då blir man lite rädd för att lägga ännu mer pengar på ett lika inkomplett CMS system.
Ett CMS med bara ett breddningsbored klarar inte att såga 60 cm breda saker. 60 cm är rätt mycket standard, så var antingen säker på att du inte behöver den bredden, eller räkna in två breddningsbord i CMS priset direkt.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Ett CMS med bara ett breddningsbored klarar inte att såga 60 cm breda saker. 60 cm är rätt mycket standard, så var antingen säker på att du inte behöver den bredden, eller räkna in två breddningsbord i CMS priset direkt.

--- Mats ---
Men behöver man en breddare om man hakar på CMSen på MFT?

Varför väljer man att "bordsåga" 60cm bredd istf att "sänksåga" ?? Repeterbarhet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.