Hej hopp

nu är jag här igen med en av mina "dumma" frågor!:)


vad är bäst? Att elda upp acktanken så den kokar varje gång eller bara elda lite åt gången?

hur lågt ska man låta tempen i acktanken sjunka innan nästa eldning. Min granne sa att man ska max låta den sjunka till 40 grader för under 40 grader så tar det så jäkla mycket energi att elda upp "kallvattnet" igen
 
Din granne kanske menade att under 40 garder så blir det inget varmvatten att tvätta händerna i, och det tar en stund innan man har eldat upp så det blir varmt igen?

Det spelar ingen stor roll i energiåtgång, det intressanta - och som många försöker optimera mot - är hur ofta man måste elda.
 
njae....grannen menade så här att om an börjar elda när tanken är nere på 20-30 grader så går det åt mycket ved för att komma upp en bit. Det är som en osynlig tröskel vad jag förstod.

så han menade att om man börjar elda när acktanken är nere på 40-50 grader istället så är man på "rätt sida tröskeln" lixom och det går därför åt mindre ved.

Vi har nå andra kompisar som åxå bara "stöt" eldar nu för att sen nrä det blir riktigt kallt elda upp deras tankar så att de kokar

jag undrar om nån har erfarenhet varför man ska göra på det enda eller på det andra sättet?
 
Davestha skrev:
njae....grannen menade så här att om an börjar elda när tanken är nere på 20-30 grader så går det åt mycket ved för att komma upp en bit. Det är som en osynlig tröskel vad jag förstod.
Okej, det måste vara något nytt inom fysiken som är infört efter det att jag gick i skolan. :rolleyes:

Jag tror din granne är ute och cyklar.
 
Han är säkert van vid eldning utan laddkoppel när det inte brinner ordentligt förrän tank o panna kommer upp i 60-70 grader.
 
C
Alltså, vatten kräver (nu är jag inte säker på siffrorna, feel free to rätta mig om jag har fel) 4,18 kilojoule per grad per liter vatten att värma så länge det är flytande, oavsett om det är 10 eller 90 grader. Dock kan han ju ha rätt i det, som ovanstående sa, om han eldar utan laddkoppel, men råd honom genast att köpa sig en laddomat isåfall, så han inte tjärar igen sin panna fullständigt.

80-90 grader brukar vara en normal temperatur att sluta elda vid.
 
en laddomat? vad är en laddomat?:)...är inte riktigt med på alla trermer ni slänger er med!;D

vi brukar köra 90 - 100 - 110 från botten och upp i tanken men det är bara för att dom förra ägarna sa att det var bra?!:)
 
C
Funkar det bra är det helt okej. Lite tajta mariginaler mot kokning kanske, men det funkar ju om man har koll.

En laddomat:
laddomat-21.jpg

Edit: en förklaring kanske..
Från vänster kommer "kallt" vatten från tankbotten in, uppifrån kommer varmt vatten från panntoppen in, och till höger går vattnet in i pannbotten. I laddomaten finns en termostat som ser till att blanda vatten från panntoppen och tankbotten så att det håller en lämplig temperatur, säg kanske 72 grader när det kommer in i pannbotten igen. Dessutom sitter det i botten av laddomaten en ventil som öppnar när cirkulationspumpen inte går, som medger självcirkulation (bra för strömavbrott).
 
Redigerat av moderator:
Förutom laddomat så finns märket termovar. Samma funktion fast billigare + att den kan fås med isolering.

Så jag rekomenderar en "laddomat" fast av märket termovar med tillhörande isolering. :)

Sen laddar du från så låg värme som möjligt som fortfarande möter ditt komfortkrav (värme & varmvatten) till så varmt du kan utan att systemet kokar. Det är effektivast (det brinner sämst vid start och stopp, så ju längre mellanperioden blir av totaltiden ju bättre).
 
cheetah1 skrev:
Funkar det bra är det helt okej. Lite tajta mariginaler mot kokning kanske, men det funkar ju om man har koll.

En laddomat:
[bild]

Edit: en förklaring kanske..
Från vänster kommer "kallt" vatten från tankbotten in, uppifrån kommer varmt vatten från panntoppen in, och till höger går vattnet in i pannbotten. I laddomaten finns en termostat som ser till att blanda vatten från panntoppen och tankbotten så att det håller en lämplig temperatur, säg kanske 72 grader när det kommer in i pannbotten igen. Dessutom sitter det i botten av laddomaten en ventil som öppnar när cirkulationspumpen inte går, som medger självcirkulation (bra för strömavbrott).

ahh men det där kanske jag känner igen!!;D..hehe....vi kanske int har en exakt såndärm en nått liknande....sitter det en termostat (eller vad det heter) där inne som är ställd på typ 72 grader? Vi hade en YIT-snubbe här och tittade för ett tag sen (när vi bytte keramik i pannan) och han rekommenderade att byte den till 78 graders (tror jag det var) pga av nånting som jag inte kommer ihåg nu men har för mig att vi inte fick upp tempen i acktanken eller hur det nu var.

är det nånstans där man kan se framledningstemp/tillbakatemp som alla pratar om är så viktigt?:)
 
En annan fråga men vad kostade det att byta keramik? Själva arbetet alltså.
 
Mmm ja va fan gick det på....kan spana lite på det när jag kommer hem men har för mig att de tinte gick på mer än ca 2 papp nånting och då var liiiiite material inräknat.....de förra ägarna hade köpt själva keramiken men inte installerat den så det var ju kanon illafall!:D...blev en jäkla skillnad på hur snabbt det gick att leda upp acktanken!....keramiken innan hade säkert en "skåra" på 8-10cm medans den här nya är ju rätt tight...ca2cm nånting
 
får revidera mig kring byte av keramiken...det gick på ca 3,5 papp...då var det installation av keramik, lite annat lull lull samt arbetet...ingen aning om det var nått bra pris eller inte och såhär i efterhand när man vet hur man gör så kanske man ev möjligen kanske ;)...skulle kunna ha fixat det där själv..
 
Vilken typ av hantverkare ringer man för att få sånt gjort? Pannan jag har tillverkas inte längre...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.