frhe skrev:
Som privatperson är jag inte skyldig men som hantverkare är jag skyldig (att utföra jobbet fackmannamässigt).
Men snälla frhe. om jag ställer en konkret fråga. Rekommenderar du andra här på forumet att enbart begära att de skall få det fackmässigt utfört eller tycker du att de skall utryckligen, på papper, begära att de följer t.ex. BBV?
 
Men dessa regler ändras från år till år, nu står det inte när badrummet är gjort, men reglerna som gällde när badrummet gjordes kanske var betydligt mer generösa än vad de är idag. Jag har en gammal gjutjärnsbrun i min tvättstuga, sådan får jag inte sätta in idag, men det är helt okej att ha den där (ända tills nu när jag bilat upp golvet och är tvingad att byta den).

Enklast är ju som sagt att kontrollera med firman om de gjort badrummet eller ej, och sedan utifrån det driva saken vidare. Min personliga åsikt är dock att det blir svårt att få rätt i slutändan (om det inte finns en underskrift av säljaren att firman gjort det och denna firma kan bevisa att de inte gjort det) och en eventuell tvist kommer säkert sluta i en förlikning men dyra advokatkostnader som följd.
 
Jag rekommenderar absolut att man ska vara på säkra sidan och kräva att det följer en viss standard, det säger jag inte emot. Men det är inget krav att jag är så övertydlig, hantverkaren skall ändå utföra det korrekt eftersom lagen kräver det.

Måga på detta forum skriver felaktigt att det inte är olagligt att t.ex. dra rör eller bygga badrum utan att följa branschreglerna. Det är inte olagligt för privatpersoner, dock är hantverkare som säljer tjänsten åt annan person skyldiga enligt lag att följa branschreglerna.

(I förarbetet till konsumenttjänstlagen står att man med fackmässighet menar att man bl.a. följer branschregler)
 
Fabrikör Stava skrev:
Men snälla frhe. om jag ställer en konkret fråga. Rekommenderar du andra här på forumet att enbart begära att de skall få det fackmässigt utfört eller tycker du att de skall utryckligen, på papper, begära att de följer t.ex. BBV?
Det är väl en helt annan sak!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.