Tror det är fler som också insett att det här finns det mycket pengar att spar om man har billigt producerat varmvatten och mycket tvättande ;)

Den där Electroluxen verkar mycket intressant ! :rolleyes:

Diskmaskin är också en sådan produkt som man bör ansluta på samma sätt :p

Vi kör våran diskmaskin en till två ggr per dag, jag har den ansluten på varmvatten nu, men det är lite onödigt att skölja i varmvatten också .. mer ved att hugga för den också :surprised:

Det är för viss typ av smutsdisk inte bra att spola direkt med varmvatten i diskmaskin har jag hört, samt att spolglansen jobbar bättre med kallvatten så ...

Det kanske finns diskmaskiner som tar både varm och kallvatten också?

Tackar för alla tips, fler kanske kommer :)

/R
 
Jag har jobbat med samma fråga en tid och kommer att köpa både tvätt och diskmaskin med varmvattenanslutning från Miele. Mest tvivel hade jag angående diskmaskinen, men diskmedel är så effektivt idag och dessutom kommer inte varmt vatten omdelbart från varmvattenanslutningen (först kommer en del svalare stående vatten), så jag tror inte att man behöver vara orolig att vissa rester "bränner" fast. Jag upplever att jag fick väldigt bra och betryggande svar från Miele och med gratis varmvatten en stor del av året och en hel del tvättar/diskningar så verkar det givet att göra en marginell extrainverstering när nya maskiner ändå ska in. :)
 
Efter jag läst här så beställde jag en Electrolux, den från inlägg .
Har tänkt hela tiden att köpa en beg. Wascator till ett hus med 3 lgh, nu blev det inte så...
Kommer inte tvätta med den själv men kan be om utlåtande efter några veckor
 
Tvättmaskinen kom idag ska se om den blir inkopplad imorgon...tisdag
 
Ska bli kul att höra vad de tycker om den!
 
Blev inkopplad igår onsdag, vet att dom tvättat idag men inte hört något än...

Tystnad brukar vara bra :) när man är hyresvärd
 
ASKO har tvättmaskiner som ansluts med både varmt och kallt vatten. Hade besök av deras tekniska chef och försäljningschef på jobbet förra veckan och blev helt såld - kan rekommenderas - svenska kvallitetsprodukter, med rätt miljötänk.
 
H
Miele har fått bäst i test, den dyrare av dem har en bättre motor.
 
Göran.W
Uträkningen på besparingen är tokig.
Det har räknats på total förbrukningen inkl motorn som även den dra en del el
56 liter vatten gäller även skjölning som sker med kallt vatten.
Dom tar oftast enbart in kallt vatten vid 40 tvätt.
Vid 60 och 90 tvätt blandar dom kallt och varmt för vattnet får inte bli varmare än 35gr innan tvättmedlet börjat värka för annars bränner äggvite ämna fast.
Så vid en 60 tvätt blir besparingen att man slipper värma 10 liter från 8-35gr om inkommande kall vatten håller 8gr
Tvättar man 1 tvätt 60gr om dagen i 1 år blir besparingen 114kwh.
Det går med andra ord aldrig räkna hem extra kostnaden för en maskin som även tar in varmt vatten.
Men tid besparingen på 60 och 90 tvätter kan dock vara värt en del.
Jobbar med vitvaror och har själv gratis varmvatten då jag eldar engångs pallar.
Har tvätten på kall vatten så maskinen får bearbeta tvätten mer så den blir renare.
Disken är på varmvatten för jag har så långa rör till disken så det blir inte mer än 30gr
 
H
Har hört (i butik) att diskmaskiner skall ta in kallvatten för att inte elektroniken skall få fnatt. Stämmer det?
Är det så med tvättmaskiner också?
 
Göran.W
Fnatt kan jag inte tänka mig att elektroniken får.
Inget jag hört eller upplevt hos någon kund iaf.
Dock är det garanti krav på vissa maskiner att dom ska vara kall vatten anslutna.
 
Göran.W skrev:
Uträkningen på besparingen är tokig.
Det har räknats på total förbrukningen inkl motorn som även den dra en del el
56 liter vatten gäller även skjölning som sker med kallt vatten.
Dom tar oftast enbart in kallt vatten vid 40 tvätt.
Vid 60 och 90 tvätt blandar dom kallt och varmt för vattnet får inte bli varmare än 35gr innan tvättmedlet börjat värka för annars bränner äggvite ämna fast.
Så vid en 60 tvätt blir besparingen att man slipper värma 10 liter från 8-35gr om inkommande kall vatten håller 8gr
Tvättar man 1 tvätt 60gr om dagen i 1 år blir besparingen 114kwh.
Det går med andra ord aldrig räkna hem extra kostnaden för en maskin som även tar in varmt vatten.
Men tid besparingen på 60 och 90 tvätter kan dock vara värt en del.
Jobbar med vitvaror och har själv gratis varmvatten då jag eldar engångs pallar.
Har tvätten på kall vatten så maskinen får bearbeta tvätten mer så den blir renare.
Disken är på varmvatten för jag har så långa rör till disken så det blir inte mer än 30gr
Så du menar att Miele ljuger i sin manual när dom uppger att besparingen på 5-6kg som tvättas i 60° blir 50% eller ca 0,8kWh? Med deras siffror så spar du 292kWh på ett år om du tvättar en maskin i 60° varje dag. Varför skulle inte strömmen motorn drar räknas med i den totala förbrukningen?
 
Göran.W
Hej jag har räknat enbart på det man spar på uppvärmings kostnaden vid en 60 tvätt.
Man sper något lite mer om man räknar med något kortare tvätt tid.
Det jag ville peka på är att det går inte räkna hem extra kostnaden på en varm vattten ansluten maskin eftersom besparingen är så pass liten och att man kör väldigt mycket i 40 grader i dag där maskinen inte ens tar in något varmt vatten.
 
Hej Göran
Du skriver att uträkningen är tokig ja det är möjligt rent av troligt .
Men något jag inte förstår är att alla här vet vad elpriset är om 10 år .
Sen har vi den moraliska aspekten med att vi skall byta ljuskällor men ej spara varmvatten vid tvätt och disk detta borde vara en självklarhet 2009 .besparingen på EU nivå mäts nog inte i några 100 watt.
 
Göran.W
Hej du har så rätt när det gäller moralen och den går aldrig värdera i pengar.
Moraliskt är det helt ok att köpa en maskin med varmvatten anslutning, men ekonomiskt är det inte i dags läget.
Dels för att besparingen är så låg med dagens pris och att en ny maskin i dag knappast håller i 10 år.
Dom flesta maskinerna jag byter ut på jobb är mellan 5-8 år gamla.
El priset är troligen det dubbla om 10 år men vem vet.
Ska folk värkligen börja spara energi på tvätten så är steg 1 att tvätta fulla maskiner för det tvättas enormt mycket med halv fulla maskiner.
Full maskin är det när en hand på hökant precis får plats mellan tvätten och insidan av trumman.
Tvättar man med full maskin kan man även minska på tvättmedlet för då gnuggas tvätten effektivare mot varant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.