Kan man få ner ljudnivån på en värmepump? Kan man bygga någonting runt omkring för att ljudisolera den?
 
Javisst
 
Ja, om problemet är det direkta ljudet från pumpen så funkar det. Vet dock att många har problem med resonansljud där ljud från slangar och kompressor fortplantar sig i väggarna och det är svårare att åtgärda.
 
Är utedelen väggmonterad i en träpanel kan man ha maxmal otur också, då fortplantar sig väggen i hela regelverket och kan rent av bli förstärkt inomhus.
 
Jag tror nog mitt problen består at bägge delar här. De som bodde här förut har nog gjort lite trånga hål för rören så det fortplantar sig nog i själva huset. Nu är det ett stenhus som jag bor i och jag är lite rädd för att det ska gnaga hål i rören när de vibrerar mot stenen.

Pumpen står för sig själv på en ställning i metall som i sin tur står på en stenläggning.
 
Ljudisolera låter intressant, antar att det är ytterdelen som ni menar, men måste det inte vara öppet runt om så att luften kan cirkulera fritt för att pumpen ska fungera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.