Hej

Lägger upp våra tankar om en tillbyggnad ifall någon har synpunkter eller förbättringsförslag.

Lite info:
Vi bor idag i det befintliga huset (utmärkt på planlösningen). Tanken är att bygga ut och kunna flytta över dit när det befintliga totalrenoveras. Vi vill inte bo i byggdam (göra mycket själva, 5års plan) varför de är helt separerade. Vi har grannar på båda sidorna och vi ligger 3,5 m från tomtgränsen med utbyggnaden så bredare vill vi inte göra, gärna inte längre heller då tomten sluttar och gör huset högt. Vill hålla samma golvnivå som idag för att behålla utsikten. Detaljplanen säger 1vån och max 3,2m bygghöjd, så vi har överskridit det en hel del. Vill bygga i 0,5m lättbetong.

Så vad säger ni? Kan vara stort som smått, badrumsfönster bör inte sitta över toaletten för att...
Om ihopbyggnaden ska bli mer harmonisk bör takvinkeln ändras... osv

/Pär
 
Tycker överlag det ser trevligt ut för en barnfamilj med halvvuxna barn.
För småbarn är det för långt mellan barnsovrummen och stora sovrummet.

Var är tvättstugan?

Köket känns lite som ett kök som ser bra ut på bild men är lite sämre att jobba i.
Det är ju en smaksak vad man vill ha, själv hade jag gjort ett något smalare kök och ett bredare vardagsrum.
 
Personligen tycker jag det ser väldigt konstigt ut.
Är ni kreativa borde ni lätt kunna undvika byggdamm men ändå bygga ihop husen på riktigt. För jag misstänker att det är vad ni egentligen vill?
 
@ robsarve
Tanken är att bo i ett av rummen i det gamla huset när barnen är små.
Tvättstugan ligger i den gamla delen, högst upp till höger (två kuber är inplacerade där)
Är nyfiken på varför du tycker köket inte är bra att jobba i? Är det för smalt (1,2m) mellan köksö och övrigt?

@v_skogh
Har faktiskt inte så stort behov av att de ska sitta ihop, men är det något speciellt som gör att du tycker att det ser konstigt ut (bryter det mot några grundläggande principer om hur volymer ska sitta ihop?)
 
No harm! Jag vill verkligen inte såra upphovsmannen bakom verket. Men du frågar själv efter "grundläggande principer".

Det estetiska "brottet" består i att volymerna är varken fristående eller sammansittande. De bara tangerar varandra i en problematisk nollpunkt. Effekten blir att de båda husdelarna känns som skärvor i en trasig spegel.

Dessutom är huset illa anpassat till slänten. Med lite eftertanke behöver du inte alls överskrida föreskrifterna i gällande detaljplan. Jag skulle hellre ha formulerat utbygget som en "underordnad" flygel, som får samma material, samma takvinkel och samma proportioner som huvudbyggnaden, men med blygsammare breddmått.
 
Jag är ju delvis uppväxt i ett hus som ser ungefär sådär. Fast då är flygeln ett garage, så därför reflekterar jag inte så mycket över utseendet. Det viktiga är att få till entrén.

Köket är på din skiss väldigt utdraget på längden vilket gör att det blir mycket onödigt spring. dessutom gör layouten att om man inte är klar med disken när gästerna kommer så får de spendera hela middagen med att titta på den. Kan iofs vara bra om man vill ha hjälp med den...
 
@billy_baver
Tanken är att få respons, så här finns verkligen inte något att såra.
Så om utbyggnaden började längre ner/upp/ut skulle det vara bättre estetiskt alltså, ska fundera på det. Anpassningen till slänten håller jag med om att på östsidan blir långsidan väldigt hög men den gränsar mot grannen och vi har en 4m tuja häck emellan oss så där blir det bara en passage. Sydsidan (gaveln) tycker jag blir snygg med källafönstren och det halvrunda och långsidan i mot tomten trollas bort med terrassen är tanken. Om vi ska klara 3,2m ser jag den enda utvägen att sänka golvet, vi missar då utsikten som bara finns i bef golvnivå. Men ska fundera på om man kan få in alla rummen med en lägre smalare flygel.

@robsarve
Diskaspekten är en bra synpunkt, får kanske ta och försöka få till en vinkel i köket för att korta ner avstånden.
 
Jag menade såhär: Slopa den runda entrén! Gör flygeln smalare! Förläng den efter behov! behåll samma takvinkel som befintligt hus! Anpassa byggnaden till tomten genom att DELS ta upp nivåskillnaden inne i huset parallellt med tomtytan och DELS genom att bygga flygeln sektionsvis "i trappa" nedför sluttningen.

Terrassera tomten i samråd med en duktig landskapsarkitekt.
 
  • plura01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, tycker att lösningen på framsidan ser konstig ut. Visst är det kul med en annorlunda och cirkelformad lösning OM den fyller en funktion samtidigt.
Billy Bavers ritning har en del poänger, helt klart.
På baksidan har ni ritat ett fönster om båda delar av brytningen vilket ser jättekonstigt ut, dessutom gillar jag "paralleliteter" som jag kallar det. Samma halvrunda fönster som ni har på nybyggnationen skulle jag vilja se på den andra flygeln också.

Gällande köket så tänk på det där med "triangeln" Det ska vara nära mellan arbetsytan/spis, vatten och kyl/frys.

Lycka till med tänket och ritningarna!
 
Tack för tipsen
@billy_baver är kanske så man får göra om man ska följa marken men missar då helt vår utsikt på 2km utan ser rakt in i en kulle.

@Jessica Pessica Min sambo tycker också att det "inverterade" hörnfönstret ser lite konstigt ut. Är där för att när man kliver in genom dörren ska man komma ut i trädgården. Sen förstår jag inte det med paralleliteter, är det att ha ett halvrunt fönster även på det befintliga husets gavel?
Har inte hört triangelregeln i köket, smart.
 
Det ena måste inte utesluta det andra. Om du har utsikt på golvnivå (plan 1) räcker det med en tillräckligt stor övre terrass i samma nivå. Där sätter man sin utegrupp med parasoll. De lägre delarna av trädgården utnyttjar du till andra surpriser än just kilometerutsikten. Dels kan man kanske göra något av kullens sluttning, och dels kan man utveckla en siktgata från MOTSATT håll; från trädgårdens bortre kant vid kullens fot UPP mot villan. Kanske från en täckt pergola vid en damm.

Hur du än gör: Eftersom man varken kan, får eller bör fylla upp hela tomten måste man ta ut en nivåskillnad. Och det bör man göra med lite finess. Tala med en "landskapare" så får du säkert hjälp på vägen.

Du själv berör planregler om bygghöjd. Utan att känna till närmare detaljer är det inte meningsfullt att skissa fler förslag. Om reglerna så tillåter finns det inget som hindrar att du bygger den förslagna smala flygeln en våning högre. Bara du behåller samma takvinkel och material kommer utbygget att harmoniera fint med befintlig byggnad.
 
Jag tänkte på utsikten från huset. Tomten kommer vi inte röra, har redan lite terrasser.
Nä det är svårt att skissa på hela förslag, min tanke på tips var av lite mindre karaktär ex det om trianglregeln i köket. Inte så avancerat som du med egen ritning, men det ger mycket bra input och man tänker en extra gång! Mycket värdefullt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.