Behöver jag någon isolering? Väggen är utefrån puts, tegel, tegel med träreglar, plank o sen pappspänd vägg. Tidigare var det även reglar med gullfiber + treetex men det har jag tagit bort. Jag var helt övertygad om att det var en luftspalt mellan tegeln o därför tog jag bort isoleringen, men så är det alltså inte. Vad gör jag nu?? Kommer vi att frysa ihjäl, även om det är skåne vi pratar om?
 
Nä, ni kommer inte frysa ihjäl. Bor själv i Skåne i ett gammalt tegelhus (från 1903). Kolla gärna på den tyske arkitekten/byggnadsvårdaren/byggaren Konrad Fischers hemsida. Han förespråkar tegelhus utan isolering. Sök på Konrad här på forumer så hittar du några inlägg med länkar.
 
Tack kaffe_med_dopp för ditt svar. Jag har börjat läsa om Kronrad här på forumet och även hans hemsida men det är mycket information. Läste även om ditt projekt. Du skrev i en annan tråd att du hade massivt tegel i väggen, menar du att även ditt hus saknar luftspalt? Isolerade ni väggarna "för säkerhets skull" eller hade ni känt att det behövdes för inomhus klimatet?
 
Vi (dvs jag) velade i många år innan vi bestämde oss för hur vi skulle göra. Jag fick tag på en bra VVS-konsult som jag litar på, och han tyckte absolut att vi skulle isolera. Annars hade jag nog gjort det. Konrads teorier verkar vettiga men jag hittade ingen som kunde hjälpa mig med VVS-konstruktionen utifrån hans tankar. Det enda sättet hade nog varit att ta hit Konrad och anlita honom. Men nu blev det inte så. Bra eller dåligt? Den som lever får se.

Egentligen har vi aldrig känt att det strålar kyla från väggarna. Det kan var kallt inomhus, men det verkar bero på kall vind som blåser in genom otäta fönster, ventiler, ytterdörrar och genom bjälklaget.

Jag vet inte helt säkert om vi har luftspalt eller inte. Jag har mätt tjockleken på väggen och den är 25 cm, samma som en tegelsten. Utifrån det har jag dragit slutsatsen att det inte är någon luftspalt. Men grannen som har ett liknande hus säger att det är luftspalt i hans väggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.