Om man gör som Matss föreslår, kommer flödet vara konstant hogt genom alla element alltid, och därmed returtempen konstant hög. Man vet vad man får i alla fall. :)

Innegivare som reglerar ned temperaturen med shunten => högtflöde i radiatorerna => högre returtemp.
 
Konstant lågt menar du väl, man stryper returen...
 
Jag ska testa som du sa Matss att ha dom öppna och försöka skruva åt på unionventilen som sitter efter cirkpumpen. Som du kanske såg så satt det lite knöligt, men det ska nog gå. Får testa det och avläsa resultatet.
 
Lyssna på pumpen så hörs det när flödet är 0, sen ökar du en aning. Sen är det ju lättare att kolla tankarnas bottentemp än att kolla returtempen, den varierar ju under dygnet
 
Har nu försökt att skruva på unionventilen. Men det går inte. Den är helt omöjligt att nå pga. hur dom har placerat den. Jag får knappt in handen där. Jag tog ju en bild på den i visade den i ett tidigare svar. Förstår inte hur man kan placera den sådär...
Det finns ju en unionventil före cirkpumpen också, den kommer jag åt och skruva på. Men den kanske man inte ska reglera?
 
ja , det var onekligen en väldigt klantig röris som gjort på det viset, meningen är att vid service/byta av pumpen att man ska stänga båda unionventilerna för att avsevärt förenkla, men den ena verkar satt ur funktion på det viset

Kanske läge att lossa pumpen och ventilen och vrida den så den kommer bättre till?

Nej, den kan du inte strypa på ventilen före då kommer pumpen att skadas pga kavitation

/R
 
Hmm jo. Men måste jag inte då tömma vattnet helt för annars så lär jag bli dyblöt om jag lossa på pumpen/ventilen?

Kan man inte bara lossa lite på gängan (gula pilen) och vrida unionventilen (gula strecken) o pumpen sitter kvar i nuvarande läge?
 
  • unionventil2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det plats så du kan vrida pumpen, det bör gå om du släpper lite på bultarna kan ju komma lite vatten men inga stora mängder, för om du lyckas vrida pumpen så borde du komma till ventilen och då kunna stänga den lite.
 
Forward skrev:
Hmm jo. Men måste jag inte då tömma vattnet helt för annars så lär jag bli dyblöt om jag lossa på pumpen/ventilen?

Kan man inte bara lossa lite på gängan (gula pilen) och vrida unionventilen (gula strecken) o pumpen sitter kvar i nuvarande läge?
Ja, om du lossar klämringskopplingen och bultarna till pumpen kan du vrida unionventilen utan att vrida pumpen
 
Precis som matss skriver, vrid bara ventilen och inte pumpen men lossa på rätt ställen se bild

Det kommer lite vatten, men lägg trasor under och kanske en hink, glöm inte att stanna pumpen :)

/R
 
  • unionventil2 new.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Matss skrev:
Konstant lågt menar du väl, man stryper returen...
Du kan inte strypa returen mer än att flödet klarar av att värma huset när det är -30 grader, så alla de dagarna det inte är -30 grader, har du onödigt högt flöde och onödigt hög returtemp.
 
Egentligen är ni ju båda överens om att problemet är flödet genom kretsen. Sen är det ju mest en smaksak om man försöker komma runt det problemet via rumstermostater på elementen eller via shuntstyrning.

Varför inte ta tjuren vid hornen och diskutera lösningar som hjälper reglera flödet bättre. Då går vi kanske framåt istället för bara runt runt i denna tråd. :)
 
stedevil skrev:
Egentligen är ni ju båda överens om att problemet är flödet genom kretsen. Sen är det ju mest en smaksak om man försöker komma runt det problemet via rumstermostater på elementen eller via shuntstyrning.

Varför inte ta tjuren vid hornen och diskutera lösningar som hjälper reglera flödet bättre. Då går vi kanske framåt istället för bara runt runt i denna tråd. :)
Jomen alltså med shuntstyrning reglerar man ju INTE flödet genom radiatorkretsen, men man gör det med termostaterna. Så, termostaterna är en lösning på att reglera flödet, shuntstyrning är det inte.

Så nej, det är inte en smaksak. :)

Man kan reglera med pumpen, antingen på mottrycket eller med utegivare.
 
-MH- skrev:
Jomen alltså med shuntstyrning reglerar man ju INTE flödet genom radiatorkretsen, men man gör det med termostaterna. Så, termostaterna är en lösning på att reglera flödet, shuntstyrning är det inte.

Så nej, det är inte en smaksak. :)
Visst men precis som mats säger så får du ju andra flödes relaterade bieffekter genom det reglersättet vid varmt väder (när en krets stryper så ökas trycket och flödet skyfflas över till andra kretsar, och i bästa fall så stänger de alla lagom mycket och man får istället en pump som jobbar sig varm mot nästan helt strypt ledning.).

Så det är ju inte heller helt optimalt. Dessutom blir det ju långsam reglering innan allt hunnit ställa in sig på lagom nivå.

Mottryckspumpar kan ju vara en delvis lösning, men vore det inte bättre med en pump som är varvtalsstyr beroende på erhållen returtemp? Då får man ju en direkt och omedelbar koppling mot det faktiska värdet man vill reglera.
 
stedevil skrev:
Visst men precis som mats säger så får du ju andra flödes relaterade bieffekter genom det reglersättet vid varmt väder (när en krets stryper så ökas trycket och flödet skyfflas över till andra kretsar, och i bästa fall så stänger de alla lagom mycket och man får istället en pump som jobbar sig varm mot nästan helt strypt ledning.).
Termostater är inte antingen öppna eller stängda, utan de reglerar steglöst däremellan. Så ja, alla termostater är lagom mycket stängda. Om du inte går och vrider om dem varje kvart mellan max och min, då hinner det nog inte svänga in.

Risk för självsvängning finns, men då får det nog bli hyreshus. Och där har man ofta tryckregulatorer.

Så det är ju inte heller helt optimalt. Dessutom blir det ju långsam reglering innan allt hunnit ställa in sig på lagom nivå.
Det enda sättet att få snabbare reglering är att spola igenom kallvatten i de rum som börjar bli varma... :cool:

Mottryckspumpar kan ju vara en delvis lösning, men vore det inte bättre med en pump som är varvtalsstyr beroende på erhållen returtemp? Då får man ju en direkt och omedelbar koppling mot det faktiska värdet man vill reglera.
Primärt vill man nog reglera rumstemperaturen i första hand,returtempen i andra.

Hur skulle den styras, om returen är 30 grader, skall varvtalet öka eller minska? Jag har funderat på det, men tror inte det funkar. Du har då två enheter som vill reglera, termostaterna och pumpen. Komplicerar saker och ting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.