C
Ingår trappan till övervåningen i vad som räknas till boarea? Ingår trösklar/dörrposter/valv i boarean? Ingår balkongen/verandan?
 
All yta INNANFÖR ytterväggarna ingår i boarean. Alltså även mellanväggar.
Ej balkong. Ej veranda, om den inte är inglasad.
 
C
Såpass? Då är det ju bara att mäta vägg till vägg då.. Jag som håller på att mäta upp varje rum för sig, det var ju onödigt då, när det ändå inte räknas.
 
Kanske lite osäkerhet kring inglasad veranda/altan. Jag tror att ur byggnadsnämndstolkning är den att anse som boyta när man beräknar yta för bygglov.
Men om den endast kan användas under viss tid (varma årstiden), räknas den inte som boyta enl SiS.
Se på www. sis.se
 
I princip så är det som Cheetah säger. Men som med allt annat finns det en mängd detaljregler, ex. så räknar man bort innerväggar om de är tjocka (har för mig att det är 30cm som är gränsen). På samma sätt finns dte regler vid snedtak osv.
 
C
Som bengan säger, menar du?

Tycker ju i mitt huvud att man räknar innerväggar alls till boarea, man kan väl för fan inte bo i en vägg? Finns det nåt begrepp som definierar golvytan i ett hus då?
 
Är det inte så att boyta måste ha 1,60 m i ståhöjd för att klassas som byta (Vid snetak) Vidare vill jag minnas att boyta är allt som i en källare som ligger inom 6 meter från närmsta vägg som avgränsar till luften. Delar som ligger under mark och 6 meter från yttervägg klassas som biyta. Kan mycket möjligt ha fel.
 
Skatteförvaltningen har exakta uppgifter om vad som skall räknas, hur, etc. Förr fanns en broschyr, finns troligen fortfarande, troligen även på nätet.
 
frohike skrev:
Är det inte så att boyta måste ha 1,60 m i ståhöjd för att klassas som byta (Vid snetak) Vidare vill jag minnas att boyta är allt som i en källare som ligger inom 6 meter från närmsta vägg som avgränsar till luften. Delar som ligger under mark och 6 meter från yttervägg klassas som biyta. Kan mycket möjligt ha fel.
Nej, vid snedtak räknar man från där takhöjden är 1,90 och sedan ytterligare 60 cm in under snedtaket därifrån.
Och6-metersregeln gäller inte källare utan suterrängvåning, som alltså räknas som boarea in till sex meter från varje yttervägg där markytan är i nivå med eller under golvnivån. Källare har marknivån över golvnivån längs alla ytterväggar och räknas helt och hållet som biarea.

Gör som Bengan sa, läs reglerna hos SiS, så fruktansvärt krångliga är de inte. Här är en direktlänk till själva reglerna: http://www.sis.se/upload/632647200842822814.pdf
 
C
Hm.

"Följande typer av utrymmen ska inte räknas
med i den totala arean:
• utrymmen som har en rumshöjd som är
lägre än 1,90 meter"

Gäller det även om det är biarea? Isåfall ska ju inte vår källare mätas alls i sitt nuvarande skick, eftersom den är 1,80-1,85 ungefär... Dock har jag för avsikt (om det nu är möjligt...) att bila ur golvet, isolera och gjuta nytt, och få åtminstone 1,95-2 meter, så jag kan ju lika gärna mäta den också...
 
Angående tjocka väggar. En murstock är ju onekligen tjockar än 30 cm, ska denna också räknas bort som boarea?

Räknas yta ovan mark men under snedtak (mer än 60 cm in från 1.90 takhöjd) som biarea?

Förstod jag det rätt att ett fristående garage (ingång utifrån) inte skall räknas som biarea?
 
Mins
Gör som både jag och Farzan har skrivit. Läs reglerna hos SiS.
Fristående garage är ingen boarea och skall därför givetvis räknas som biarea.
 
Jo, jag har redan läst. Men tyckte det inte var helt uppenbart. Finns det någon definition av biarea, eller är det bara all annan area än boarea?
 
Ja! (man kan ha bikupor där också)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.