Jag skall bygga ett nytt hus och är påtvingad :) fjärrvärme. Jag är dock nyfiken på solenergi och skulle gärna vilja nyttja det om det är till glädje för min ekonomi eller miljön.

Någon som har tips på hur man kan kombinera fjärrvärme med solenergi på ett ekonomiskt sätt. Fjärrvärme är ju inte direkt gratis varken i installation eller löpande så jag vill ju dra nytta av den investeringen också.
 
Visst skulle du få nytta av det.Men om det blir lönsamt beror helt på vad du betalar per kw för fjärrvärmen och priset på anläggningen du bygger.
Och kolla dessutom om din fjärrvärme leverantör accepterar att du kompleterar med solvärme.
Det som kan komplicera det är att solvärmen kräver acc tank men inte fjärrvärmen.Det går att lösa men det gäller att kolla kostnader innan.
 
Redigerat:
Ja det hoppas jag eftersom jag planerar att skaffa det, jag tänkte förvärma vattnet med solvärmen och toppa med fjärrvärmen. Fördelen är att jag då inte har några förluster av en elpatron -> lägre tanktemp -> effektivare paneler.
Värmeanläggningen kopplar jag också i serie så att returen från golvvärme/radiatorer förvärms av solvärmen och toppas av fjärrvärmen. Där får man tänka till lite då det riskerar höja acktempen.

/H
 
Lönsamt kan det kanske bli för dig men det är ingen dröm för fjärrvärmebolaget. Om du "toppar" med fjärrvärme innebär det att fjärrvärmereturtemperaturen blir hög och det gör att bolagets värmepump eller värmeväxlare i förbränningsanläggningen eller vad det nu är får sämre effektivitet. Dessutom ökar förlusterna i nätet. Detta kan du strunta i eftersom du betalar för inköpt energi (mätaren mäter flöde och temperatur på in- och utgående vatten) men de på bolaget är som sagt inte så pigga på det.

Hur miljövänligt det är beror på hur fjärrvärmebolaget producerar värmen. Om det är spillvärme (industri eller sopförbränning exempelvis) innebär troligen din installation att bolaget får kyla bort motsvarande mängd värme i ett vattendrag eller luften; ingen miljövinst således. Om det är ett kraftvärmeverk innebär din installation att bolaget får reglera ner verket och därmed dra ner på sin elproduktion för att din "kylning" uteblir; detta torde leda till att mer kolkondensverk körs i Tyskland eller Danmark. Tveksam miljönytta således. Om det är elvärme eller oljekondens är det däremot en miljövinst om du monterar solfångare, men det finns knappast några slika verk kvar; i alla fall inte som baslast på sommaren...

Det bästa ur miljösynpunkt vore nog att satsa pengarna som du har över till att minska elförbrukningen.
 
Jag hade nog gjort såhär:

Ingående kallvattenledning till fjärrvärmeväxlaren hade jag dragit om och kopplat på "kallvatten in" till en acc-tank (med inbyggd varmvattenberedare)
Sedan hade jag satt dit en trevägsventil så att man kan leda varmvatten från acc-tanken tillbaka innan fjärrvärmeväxlaren eller efter fjärrvärmeväxlaren beroende på temp i acc-tanken.

Håller acc-tanken 65grader eller mer behöver ju inte varmvattnet gå via fjärrvärmeväxlaren för att hettas upp till 80-90grader och sedan kylas (spädas) i blandningsventilen till 60grader.

På så sätt kopplas fjärrvärmen bort helt o hållet dom dagar då solvärmen räcker till.
 
Redigerat:
henros skrev:
Jag skall bygga ett nytt hus och är påtvingad :) fjärrvärme. Jag är dock nyfiken på solenergi och skulle gärna vilja nyttja det om det är till glädje för min ekonomi eller miljön.

Någon som har tips på hur man kan kombinera fjärrvärme med solenergi på ett ekonomiskt sätt. Fjärrvärme är ju inte direkt gratis varken i installation eller löpande så jag vill ju dra nytta av den investeringen också.
I Lidköping får man inte ens avtalsmässigt kompletera med solvärme, så kolla upp det innan du kör igång.
 
Hur lagliga är egentligen de där avtalen som förbjuder en att ha alternativ uppvärmning?
Och var går gränsen, får man ha värmeljus brinnande? Öppen spis/kamin? Etc etc.

Tycker det är verkligen märkligt att fjärrvärmen så att säga ska vara monopolskyddad i avtal. Konkurera med lägre pris för kunden, vad hände med det konceptet?
 
Fjärrvärme är väl knappast ett monopol, man har väl ett fritt val när man väljer uppvärmningssystem, för man blir väl inte tvingad till fjärrvärme.
Och varifrån har du fått att fri konkurrens skulle innebära billigare "varor" för kunden ? Det innebär bara att den som säljer kan ta ut det pris som han vill ha för att ha den lönsamhet som dom eftersträvar.
 
elmont skrev:
Fjärrvärme är väl knappast ett monopol, man har väl ett fritt val när man väljer uppvärmningssystem, för man blir väl inte tvingad till fjärrvärme.
Om förra ägaren valde fjärrvärme och sen avtalet FÖRBJUDER all annan uppvärming, hur i h*lvete blir det då fritt val?

Fråga är som sagt, är det ens lagligt att ha avtal som FÖRBJUDER annan uppvärming? Elbolagen tex förbjuder dig inte att värma med ved eller solkraft, när du så önskar.
 
Om du väljer bort fjärrvärmen kan du byta uppvärmningssystem, det avtalet förbjuder är med säkerhet att du inte får har fjärrvärme OCH ett annat uppvärmningssystem. När du köper ett hus behöver du naturligtvis INTE ta över den förre husägarens kontrakt utan som ny kund "tecknar" du ett nytt avtal.
 
Som sagt, frågan är, är det lagligt att ha sådana kontakt?
 
Det handlar om ett frivilligt avtal mellan två parter som inte är reglerat enligt lag, så där kan man nog avtala om nästan hur och vad man vill.
 
Man kan få böta om man skickar för varm retur på vissa ställen.
 
elmont skrev:
Det handlar om ett frivilligt avtal mellan två parter som inte är reglerat enligt lag, så där kan man nog avtala om nästan hur och vad man vill.
I detta fallet handlar det om en bostadsrätt som tidigare varit uppvärmd med direktel men där elradiatorerna ersatts med fjärr+vattenburet. Skulle vilja sätta solpaneler och som TS toppa med fjärrvärmen. Men enda alternativet är alltså att som nyinflyttad vägra skriva under avtalet och försöka få föreningen att godkänna att jag installerar något annat värmesystem? Verkar helt sjukt...
 
stedevil skrev:
I detta fallet handlar det om en bostadsrätt som tidigare varit uppvärmd med direktel men där elradiatorerna ersatts med fjärr+vattenburet. Skulle vilja sätta solpaneler och som TS toppa med fjärrvärmen. Men enda alternativet är alltså att som nyinflyttad vägra skriva under avtalet och försöka få föreningen att godkänna att jag installerar något annat värmesystem? Verkar helt sjukt...
I Lidköping var det så att man kunden kompletera med annan värme källa bara man inte blandar det med befintligt system dvs. man kan ha en braskamin, men inte en vedpanna som man koplar till det befintliga vatenburna systemet via en ack-tank t.ex. Jag kände nog precis som du gör nu så jag skickade mail till centralorganisationen för fjärrvärme och frågade om detta verkligen var så miljövänligt (dom gjorde TV reklam för detta just då) men jag fick bara nått halvlamt svar om att det är upp till varje värmevärk. Detta fick mig att börja fundera på just miljövänlig heten runt fjärrvärme. Hur miljövänligt är det att bygga upp en helt ny infrastruktur, det kommer aldrig bli möjligt att leverara till alla. Om man tittar på gatorna på våren eller hösten när frosten eller nysnön ligger så ser man tydligt vart rören går, detta skvalrar om stora energi förluster i systemet. Om man då jämför med ett vattenburet system med el uppvärmning där redan infrastruturen är på plats, jag gissar att inte förlusterna är lika stora i El-kablarna. Man har alla möjligheter att kompletera systemet med ved/solvärme/småskalig vindkraft eller vattenkraft. Enligt min mening borde man inte bygga ut fjärrvärme utan bättre att producera EL i värmevärken. Men Jag kan ju ha fel :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.