Hej! Sitter och planerar en 9kvm utbyggnad som jag tänkte uppföra på en "ny" stengrund. Befintlig byggnad har en granitstensockel och utbyggnaden blir en "ryggsäck" dvs mitt på huset. Ville helt enkelt höra om hur och om nån genomfört något liknande.

Finns något och tänka på extra?
Tänker på saker för att undvika att man får sättning i befintlig grund eller liknande...
Underarbeten? Går ju att gjuta under men hur har ni löst?

Äh, lämnar ordet fritt och hoppas på svar.
Tack på förhand!
 
Till att börja med, jag har inte gjort vad du planerar, men har haft mina tankar. Dessutom har jag byggt en farstukvist på "nygammal" stengrund.

9 m2 är ju ganska överkomligt mått, så du kanske behöver i storleksordningen 10 lpm stensockel. Nya stenar fårn ett stenhuggeri är bokstavligen svindyrt, att det på det jag planerat ( ca 40 m2) skulle kunna kosta mig över 100 000 kr endast för stenarna. Jag föreslår då istället att försöka köpa, leta begagnade stengrunder, eller rasade gamla grunder som kan finnas lite var som helst.

När jag byggde min farstukvist hittade vi gamla grundstenar på och kring vår tomt som vi med en hel del möda klöv till lagom stora block och transporterade med minigrävare. Jag grävde ut och dränerade samtidigt, la markisolering (minst S100 gärna S200) och fyllde sedan och packade med sand.

Om jag skulle bygga ut, skulle jag göra en modern grund (platta på mark) och försöka få utsidan "klädd" med stenblock, så att den ser ut som en gammal stengrund helt och hållet.

Grundläggningstypen beror ju dock lite på vad utrymmet ska användas till och därtill kommer många andra faktorer. Hur hög blir stengrunden t.ex. Dvs kommer det att vara möjligt att göra en traditionell stengrund/krypgrund med tanke på den höjd av isolering du vill ha, eller ryms den inte? Sådana frågor avgör också.

Om du beskriver mer om ditt projekt kankse du också kan få lite mer tyckanden.
 
Hej! Ca 08-1m ned till berg från mark. 45-50cm hög grund, 3*3m. Skall kolla fasadsten tror jag...
 
Posta gärna vad du sedan hittar och väljer. Fasadsten i granit låter rimligt.
 
Stenar från gamla grunder ligger ju och dräller överallt. Kolla med dina grannar (jag har fått ihop 15 meter som jag skall ha som avgränsning mellan grusväg och gräsmatta. Kostnad: 3 st vinpavor köpta på diverse spanienresor samt en helg som hundvakt....
Jag har gjort något liknande men med huggna granitplintar (till ett härbre). Jag gräv ner till frostfritt och göt (stavning) upp till ungefär rätt nivå. På detta lade jag bara stenarna. I springorna petade jag in mindre stenar så att det inte var så instabilt. Rätt eller fel men det har stått i 5 år...
 
Redigerat:
"dräller överallt" - Jo tack, om det vore så, skönt. Helst att man kunde lägga dem i bärkorgen med. ;)

Ja, jag kommer höra mig för lite... Har kontaktat ett stenhuggeri och kollat stenamgasinet än så länge... Stenhuggeriet låter lite intressant på så vis att man kan kolla "spill mm", både för fasadvariant och bumlingar.
 
Redigerat:
Vi gjorde tillbyggnad 15 m2 på landet (södra Dalarna) för groventré och badrum.
Grävde ur och göt fyrkantiga plintar (snyggare än runda) på berget.
Sedan fyllde vi utrymmet mellan plintarna med slaggsten (skulle väl passa också i Roslagen ;))
Slaggen är så satans tung så den satte sig några cm och vi fick täta efter med bruk.
Jag ville göra en mur här hemma med den vackra slaggstenen men tyngden avskräcker.
Vill helst inte fejka med stenskivor.

Det varierar nog över landet men här i Sörmland är sten hårdvaluta, särskilt stengrunder. Inget man bara kan plocka ens i skogen.
 
Beslutade mig tillslut för att jag kommer köra en lecagrund. Har nu beställt fasadsten... Den verkar enkel att jobba med, som gigantiska kakelplattor och skall tydligen sättas utan något underligande stöd med ett specialfix.
 
Aaah, du vill inte lägga gigantiskt mångtonmedsten pussel?? :D Nyttigt och stärkande för kroppen, mycket krypa och bära och - vad la jag DEN stenen som kanske kommer att passa här.... Vår murare påstod att jag INTE tog nåt jobb ifrån honom iaf. :rolleyes: Jag förstår ditt beslut, man kan lägga sin tid på annat än att bära sten. Vi är torsk och får löpa linan ut.
 
Hade jag kommit över riktiga grundstenar kanske beslutet blivit annat.
Sen är det arbetsskillnad, ja, 20 kg drygt för ett fasadblock känns ju överkomligt i sammanhanget.
 
Jag har själv gjort en tillbyggnad i form av en punschveranda. Har också gråstensgrund som är svartmålad vilket gjorde att jag kunde "fuska". Byggde grunden med leca som jag sedan putsade en "ojämn" yta på som kom att likna gråsten.
Har foto om så önskas. Måste bara ladda upp bilden då den ligger i telefonen!
 
Anders_Roslagen skrev:
Hade jag kommit över riktiga grundstenar kanske beslutet blivit annat.
Sen är det arbetsskillnad, ja, 20 kg drygt för ett fasadblock känns ju överkomligt i sammanhanget.
En snubbe inte långt från mig eldade upp ett av sina hus. Finns många lpm grundsten som bara ligger och väntar på nån skulle jag tro...
 
  • Gilla
Plattsättareninorr
  • Laddar…
Här är bilden om någon skulle vara intresserad!
 
  • Veranda.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marcus isaksson
  • Laddar…
Anders_Roslagen skrev:
Beslutade mig tillslut för att jag kommer köra en lecagrund. Har nu beställt fasadsten... Den verkar enkel att jobba med, som gigantiska kakelplattor och skall tydligen sättas utan något underligande stöd med ett specialfix.
Snälla bilder på fasadstenen vore toppen, jag letar grunder sedan ett tag tillbaka men de är ju inte direkt överflödiga i mälardalen.
Jag skulle gärna göra leca-grund eller platta+mura och sedan lägga tunnare granit block/skivor utanpå men jag vet inte vart man hittar med autentiskt utseende.
 
tallmilan: Återkommer med bilder...

Kommer inte få 100% autentiskt utseende, det är snart sagt omöjligt om man inte kör riktig stensockel av regional sten.
Efter avväganden som inkluderat putsad grund ála Gysinge, kontakt med stenhuggeri för leverans av block eller fasadsten, letande efter närområdets "stenreserver" och kontakt med stenfirma blev detta valet.
Inte billigast, inte dyrast men en hygglig kvalitet och så autentiskt som jag önskar. Ett par saker fällde avgörandet för mig...
1. Vikt/Frakt-möjligheter och omöjligheter.
- Det blir hur man än vrider och vänder ett projekt att frakta sten som köps begagnad. Visst kan man köpa från stenhuggeri men priset svider...
Stenfirman jag köper av levererar mot ett definierat flakpris per mil på ett specifikt datum, känns enkelt.
2. Kvalitetskänslan mot pris
Stenhuggerierna kan mot bra pris erbjuda självplock på element som sågats bort. Nackdelen med att dessa kan vara 1cm tjock i ena riktningen och 10cm i andra, 5 i tredje mm väger in i valet. Dessutom att fixa frakt själv. De element jag köper har jämnare dimension, definierade storlekar. Sen erbjuds även "kantstenselement" mm som åtminsone förstärker blockillusionen, vilket känns avgörande för mig. Puts är billigast men bryter av på ett tydligt sätt mot befintlig grund.
Jag landar på ett pris ca: 700kr lpm med lösningen jag valt för allt material jag behöver (utan vatten men det har jag som tur är själv ;)), inkl frakt/exkl jobb
3. Hur jag sedan kan jobba med valet jag gjort.
Eftersom jag skall ha ventiler på grunden så kan en vinkelslip med diamantskiva lösa jobbet utan att jag behöver utbilda mig till stenhuggare (visst kanske jag mejslar till sågytan, men det känns som mindre jobb). 18-25kg är tillräckligt stärkande för min kropp och eftersom jag till största delen är självbyggare så räcker det galant för en rygg med viss yttre rondör och 2 seniga armar.

Saxpy: Tackar som nämner, kanske skall man klura på nästa projekt redan (gäststugan, snickarboan, bastun, garaget. Plan: Klar 2032)?
Snurre: Tackar för bilden och lösningen. Med målad sockel öppnas förståss den möjligheten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.