Hej

I går kväll slutade tvättmaskinen, en blomberg, att centrifugera. Trumman snurrar lite sakta och det hörs ett ganska styggt knackade ljud från maskinen. Jag har provat att tömma den på vatten och kontrollerat skräpfällan vid impellern men hittande inget. Vad kan problemet vara och vad gör man? Kan man plocka isär tvättmaskinen och hitta felet? Ringer man en tvättmaskingsreparatör? Eller slänger man skiten och köper en ny?

Edit:

Vid en närmare undersökning så verkar vattnet inte allas komma ur den. Jag körde centrifugeringen med skräpfällan öppen och såg att impelllern gick. Ljudet kan komma från den. Det stod hela tiden vatten nedanför impellern. I kanalen ner till skräpfällan satt en massa gegg. Kan det vara så att avloppet är igengeggat och hur rensar man i så fall det?
 
Redigerat:
Du har ju kollat skräpfällan men kolla så att det inte finns något mer där inne. På maskiner jag har haft har det suttit som en liten rotor innanför "fällan" som det kan fastna saker i om något slinker igenom.

Kolla också avloppsanslutningen. Där slangen går över tappen på avloppsröret blir det litet trängre och där har jag varit med om att saker har fastnat. Lossa slangklämman och titta efter.

Visar den ingen felkod?

Från en amatör till en annan...
 
Den här maskinen är för gammal för att visa felkoder :) Jag har nu dragit genom alla rör med rensband och rivit bort avloppspumpen. Jag såg att den gick men tyckte att den lät styggt. Har beställt en ny så får vi se om jag har gissat rätt.
 
Ok, har nu plockat ner maskinen i molekyler och satt ihop den igen. Den fungerade 1 tvätt sen slutade den igen.

Symtom: Den går igenom hela tvättprogrammet tills den kommer till centrifugering. När den ska varva upp för centrifugering så knäpper det till i maskinen och den stannar.

Det jag har kontrollerat är:
Att vatten kan rinna obehindrat från tvättmedelsfacket till avloppet.
Att kolen på motorn är fräscha.

Jag ser två möjliga problem:
1. En av lindningarna på motorn är trasig. Konstigt att den fungerade en tvätt men så är det med elektroniken...
2. Det sitter nån skit mellan trumman och "höljet" som gör att det går för tungt för motorn och något överbelastningsskydd löser ut. Men hur kontrollerar man det?

Min förståelse för elmotorer är begränsad så om någon har kan bekräfra/dementera mina teorier så gör gärna det.
 
Har en ca 17 år gammal cylinda som slutade fungera när den skulle centrifugera, felsökte och kom fram till att sladdarna som går från motorn glappade. Jag hittade felet genom att köra programmet och vicka på sladden, då startade motorn i ett visst läge. När jag plockat isär och felsökt så såg jag att två kablar, jorden och en ledare, vibrerat av.

OBS! tänk på att vara försiktig, i min maskin så är sladdarna isolerade i ett extra hölje och jag använde en isolerad tång när jag höll i trådarna.
 
Staffans2000
Akta dig också för de rörliga delarna, händer och hår är ju bra att ha även efter reparationen.

staffan
 
Efter litte pillande på sladdarna så fick jag igång centrifugeringen igen. Ibland är det enklare än man tror. Hittade inga uppenbara skador på kablaget men det är bara att börja ersätta till det funkar. Tack för tipset :)


Staffan2000 skrev:
Akta dig också för de rörliga delarna, händer och hår är ju bra att ha även efter reparationen.

staffan
Hår har jag inget men händerna kommer jag någ få användning av i framtiden, så det var en bra snpunkt :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.