Y
Mitt planerande har ikväll hamnat i köket.

När jag nämnde att jag hade en arbetsbänk vid fönstret och undrade om jag vågade ha diskmaskin framför radiatorn så fick jag skeptiska åsikter om att ens ha bänken där...

MEN, nu var det dock en annan fråga, tror ni kylskåp intill/vid sidan om radiator påverkar varandra något, att kylskåpet värms, eller radiatorn kyls... i onödan.. eller att kylskåpet är såpass isolerat så det inte blir någon skillnad?...

Kylskåpet transporterar enkelt beskrivet ut värmen ur skåpet och avger den på "slingorna" på baksidan. Dvs, det som ev kommer att hända då temperaturen blir högre utanför kylskåpet (pga elementet) så går verkningsgraden ner - kylskåpet får "jobba" lite mer och din elräkning blir högre. Hur mycket detta påverkar är däremot svårt att säga - har du bra cirkulation runt skåpet så spelar det nog inte så jättestor roll.

Och sitter det en termostat på elementet så känner ju den av värmen från kylen och drar ned elementeffekten istället

Y
nja, fast i samband med värmepump så ska man ju inte använda termostater utan de ska ju stå på max hela tiden.

Lokalt kommer ju temperaturen vara högre närmare elementet (vid eldningssäsong) oavsett om man kör med termostat eller ej. Kylskåpets verkningsgrad/effektivitet blir därav lidande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.