Satt o lurade på blankett 2252 i helgen.
Det står anskaffningsutgift för ersättningsbostad.
Hur f-n skall man vidimera en sådan kostnad när man byggt nytt.

Några andra med liknande funderingar ???
 
Janne .. jag sitter både med 2252 och K6:an :)

Eftersom jag sålt lägenheten förra året och 3 mån innan köpt tomt och kommer bygga nu i sommar så skrev jag på anskaffningsutgift vad vår slutgiltiga produktion inkl tomt kostar (4,2milj). Men det lustiga är att dom förutsätter ju att man bor någonstans, även om vi nu bor i en hyreslägenhet temporärt fast bygger klart inom 1 år efter försäljningen av lägenheten.
 
Tja, men det är ju lugnt. Du kör ett preliminärt uppskovsavdrag i år och tar ett slutgiltligt nästa år.
Då behöver du bara fylla i avsnitt A och kan lugnt skita i B avdelningen. K6 kan du fylla komplett.
Skattetekniskt har du inte skaffat en ersättningsbostad ännu. Eller ..... ???
 
Njo jag bor just nu temporärt i en hyresrätt, men huset kommer att vara klart innan detta år har förfallit.
 
Spelar ingen roll. De tittar bara på om du flyttat in före 2:e maj. Missar du det så är det nästa år.
Skattetekniskt är det fördelaktigt att bygga hela bygget från scratch till inflyttning under samma år då du tar upp taxeringsvärdet på tomten 1/1-2004 (som är lågt) och får skattebefrielsen from 1/1-2005.
 
Janne_B skrev:
Satt o lurade på blankett 2252 i helgen.
Det står anskaffningsutgift för ersättningsbostad.
Hur f-n skall man vidimera en sådan kostnad när man byggt nytt.

Några andra med liknande funderingar ???
Vi plockade fram pärmen med alla fakturor och satte oss och summerade. Vi tog med alla de kostnader vi haft tom 31/12 och som betalats via vårt byggkreditiv. Skulle skattmasen undra så kan vi visa upp både fakturor och kvitton.
För mig har det varit viktigt med så mycket "vita" pengar som möjligt just för att kunna visa att vi faktiskt har lagt ner de pengar vi påstår. Jag vill dessutom ha ett högt anskaffningsvärde för att få en lägre vinst (med tillhörande reavinstskatt) vid en ev. framtida försäljning med vinst.
Skulle vi behöva sälja med förlust så blir förlustavdraget större med högre anskaffningsvärde. ;D
 
Men vaddå, först finns det en ruta där man ska fylla i "Anskaffningsutgift (inkl. utgift för lagfart m.m.)" och sen en ruta för "Utgifter för ny-, till- eller ombyggnad enligt specifikation på baksidan".

Hur har ni som nu ska begära slutligt upsskovsavdrag delat upp utgifterna på dessa 2 rutor?

Jag funderar på att ta med alla utgifter som inte har med själva huset (tomt, vatten, el osv) på den första och resten (som handlar om själva bygget) i nästa som vi sen får specifiera på nästa sida.

Vad tror ni om det? Nån som vet exakt hur man SKA göra??

Och vad ska man ha för anskaffningstidpunkt??? När vi köpte tomten? När stommen stod på plats och vi skulle fixa resten själva?? Eller när allt var helt klart..? Har jag fattat det rätt att det måste vara inom 2003, men inflyttning kan ha skett till 2 Maj 2004?

Och varför ska man alltid göra sånt här i sista sekunden för... ?

Men vi har iallafall äntligen flyttat in i det nya fina huset efter jättemycket strul!!! :) :)

Mariana
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.