Har nyligen bytt ut den gamla frysboxen till en ny Electrolux ECP26108.

När man stängde locket på den gamla boxen så var det med svårighet man kunde öppna direkt igen pga det vakuum som bildades inuti boxen. I den nya boxen känns inget motstånd alls från något vakuum. Jag har inte sett några tecken på läckage i packningen runt locket.

I boxens bruksanvisning sägs att man ska vänta några minuter innan man öppnar locket igen efter stängning pga det vakuum som bildas på insidan.

Jag har ringt Electroservice två gånger; första gången fick jag rådet att rengöra packningen med varmt vatten så den skulle mjukna eftersom han ansåg att det skulle kännas ett vakuum. Detta innebar dock ingen förändring och när jag vid andra samtalet meddelade detta så sa en annan person att det var helt normalt att man inte kände något vakuum på sådana frysboxar eftersom de har något som kallas LowFrost-system.

Är det någon som känner till eller kanske har liknande frysbox och kan meddela hur det ska förhålla sig med eventuellt vakuum?
 
Är det kallt i boxen? Det är väl huvudsaken.

//KoW
 
Jag hade ett litet läckage i min packning. För att hitta den drog jag ett papper mellan packningen och locket/boxen. Justerade sen in luckan lite. Köpte den billigaste boxen jag kunde hitta av min storlek från rusta och den fungerar än..
 
Vet inte om det gäller din, gitter inte googla Low Frost åt dig, men i vissa nyare frysar skall det vara så. Det är isåfall något bra.

Lite snabbfakta:
Varm luft tar stor plats, kall luft tar liten plats.
Varm luft kan hålla mycket fuktighet, kall luft mindre. Det här kan man se som kondens på t ex fönster när det är kallt ute.
När man öppnar frysen strömmar det alltid in lite rumsvarm luft, som sedan kyls av och tar mindre plats. Detta är svårt/omöjligt att undvika. Fuktigheten i den rumsvarma luften kondenserar som vatten och fryser som frost.
Det är också så att frysen hela tiden skiftar temperatur. När kompressorn är igång så sjunker temperaturen, och luften i frysen tar mindre plats efterhand som den kyls. Då blir det undertryck, och det kan läcka in rumsvarm luft vid gummilisten. På motsvarande sätt så värms frysen upp så sakteliga när kompressorn inte är igång, luften i frysen expanderar och trycks ut. När temperaturen stigit över vad termostaten är ställd på så startar kompressorn och allting börjar om. Den rumsvarma luften släpper sin fuktighet som kondens/frost för varje gång detta händer.

I vissa moderna frysar har man monterat in en slags ballong/påse/'lunga' på baksidan av maskinen, och denna tar upp skillnaden i luftvolym när frysen pendlar lite i temperatur. Med ett sådant system torde det inte bli något nämnvärt vakuum när man öppnar. Kanske är det så på din modell?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.