Det finns dom som måste riva upp sina hus för att ta bort tryckta syllar...ger visst ifrån sig lukt.
Och om man nu behöver tryckt virke i syllar så har man nog andra bekymmer.
 
Jag tycker man ofta läser om kalla golv och hur det rivs ut spån och fylls med mineralull, som om det vore lösningen.
Varför inte bara riva ur spånet, täta ordentligt med vindpapp och lägga tillbaka spånet och fylla på lite där det behövs?
Våra golv är varma efter hundra år med spån.
Allt som är fel med vårt hus är sådant som gjorts på sjuttitalet eller senare.
 
Jag skulle själv aldrig installera tryckimpregnerat "innuti" huset. Detta pga ångor/gift etc. Min svärfar som är en erfaren byggare säger att det endast ska vara vindskivorna som är i tryckt virke. Som någon sa, om man inne i ett hus behöver tryckt, kanske felet är något annat.
 
UlfY skrev:
Jag skulle själv aldrig installera tryckimpregnerat "innuti" huset. Detta pga ångor/gift etc. Min svärfar som är en erfaren byggare säger att det endast ska vara vindskivorna som är i tryckt virke. Som någon sa, om man inne i ett hus behöver tryckt, kanske felet är något annat.
Jag fick det rådet av en snickare som håller kurser i renovering av äldre hus. Han sade att lägga det mot exempelvis lecasten/gjuta för bärlinan sedan själva bjälklaget kommer att byggas upp av H balk,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.