:surprised:Har fått brev från kommunen om att jag "olovligt uppfört en terassbyggnad"
på min gala fastighet som jag sålde förra året.
Det gäller en altan (ca 40-50 cm över marken och med ett 90 cm räcke),
som är byggd på två sidor runt huset och som på den tredje sidan är
sammanbyggd med yttertrappan i anslutning till entrén.
Men innan jag byggde fick jag en muntligt svar av kommunens dåvarande handläggare om att jag inte behövde bygglov för detta, "varför krångla till det",
blev svaret.
Husets byggyta är 97,5 kvm och altanen och trappan totalt 85 kvm.
Nu när den nya ägaren ska bygga ett garage på 32 kvm överskrids den tillåtna byggarean på tomten med 14 kvm (tillåtna byggarean är 200 kvm).
Detaljplanen medger att man får bygga altan upp till 50 cm från marken,
utan att behöva söka bygglov.
Min fråga är:
vad ska räknas in i byggarean?
Husets och garagets yta, förstås?
Hela altanen eller bara den yta av altanen som ligger under 50 cm?
(Har hört av nån att man bara ska räkna ytan över 60 cm, även om bygglovsplikten är 50 cm. Stämmer det?)
Yttertrappan, farstukvisten?
Tacksam för svar
David
 
Min första tanke är ju: Varför skriver kommunen till dig om detta? Det är väl främst ett problem för den nya ägaren. Som iofs sedan kan komma och kräva dig och troligen inte få ut något av dig).

Jag har fått höra att en terass som inte sticker upp mer än 50cm (höjden varierar mellan kommuner) skall ej räknas in. Däremot så tror jag att i vissa fall räknas entre trappa in. Detta skulle gälla oavsett om det är i direkt anslutning till huset eller ej.

Undrar om ditt staket ställer till det så att det hela räknas in.

Eller har du byggt tak över terassen? För det är bygglovspliktigt om det är större än 12kvm.

Jag misstänker att den nya ägaren har lyckats få kommunen att gå på dig, för att göra dig lite mör inför ett ersättningskrav.
 
Det är ett altandäck utan tak men med räcken vid ytterkanten (50 cm resp. 90 cm högt, så det ska inte vara något problem).

Har nu sökt bygglov i efterhand för altanen/yttertrappan, och hoppas att det går igenom, eftersom grannen har fått bygglov för en likadan.

Ett annat problem återsår dock.

Den nya ägaren vill bygga ett garage men då skulle den tillåtna byggarean överskridas med 14 kvm, om hela altandäcket och yttertrappan ska räknas
in i byggarean. Så då måste först frågan om altanen redas ut innan dom kan ge bygglov för garaget.

Därav min fråga om hur byggarean ska räknas, eftersom inte ens handlägggaren
på kommunen inte var helt säker hur mycket av altanen och yttertrappan som skulle räknas in.
 
Förstår fortfarande inte riktigt hur det blev ditt problem att köparen inte får bygga garage.

Och om din altan inte är högre än vad du säger så borde det inte blivit ett ärende överhuvudtaget.
 
Altanen är hopbyggd med yttertrappan, och eftersom yttertrappan ligger över 50 cm, måste man tydligen ha bygglov även för altanen, även om den ligger under 50 cm....

Och kommunen vill inte ge den nya ägaren lov att bygga garaget förrän bygglovet är klart för yttertrappan/altanen...

Min fråga är fortfarande: vad ska räknas i byggarean, hela altanen, eller bara den del som ligger över 50 cm (eller är det 60 cm), eller vad? Var kan man söka mer information?
 
Det var en mycket märklig tolkning dom gör. jag trodde att så länge man inte byggde altanen över den höjd som är bygglovspliktig så är det så att säga vanlig obearbetad mark. med den tolkningen så måste man ju vara försiktig med att låta trappan nudda marken, annars borde ju hela tomten räknas i i byggyta.

Det måste vara någon form av missförstånd.'


Prata själv med handläggaren och ta reda på exakt vad som är problem. OM du nu överhuvudtaget har med saken att göra.

Jag hade absolut inte blandat mig i köparens bygglov. Det är köparens problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.